چگونه از شر بوی بد پا خلاص بشویم؟

رفع بوی بد پا با ترفندهای مختلف
مجله سارابارا – یکی از مشکلاتی که همه‌ی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و در فصل تابستان تشدید می‌شود، بوی بد پا است. مشکلی که بیشتر اوقات باعث خجالت و سلب اعتماد به نفس از ما می‌شود. بوی بد پا دلایل مختلفی دارد که شرایط محیط، کفش‌ها و جوراب‌ها می‌توانند آن‌ها را تشدید کند. اما چگونه می‌توانیم از شر آن‌ها خلاص بشویم؟ با ما همراه باشید تا ابتدا به این بپردازیم که چرا پاهای ما بو می‌گیرند و سپس راه حل‌های رهایی از بوی بد پا را با هم بررسی بکنیم.

چرا پاهای ما بوی بد می‌گیرند؟

پاهایی که بوی بدی می‌دهند رایج ترین دلیل برای بوی بد پاها عرق کردن آن‌ها است. زمانی که پای شما برای مدت طولانی در کفش است، به خصوص در فصل تابستان، پاهای شما شروع به عرق کردن می‌کنند و به خاطر رطوبت، گرما و تاریکی درون کفش‌های شما، شرایط برای رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها مهیا می‌شود. باکتری‌هایی که مقصر اصلی بوی بد پاهای ما هستند. پس این طبیعی است که در صورت پوشیدن کفش در مدت زمان طولانی پاهای شما بو بگیرد. دلیل دیگر در بوجود آمدن بوی بد پاها، تغیرات هورمونی است که هم در زمان بلوغ و هم در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. به طور کلی تغیرات هورمونی تاثیراتی بر روی بدن می‌گذارد که تغییر بوی عرق بدن نیز جزو آن است. پس اگر در دوران بلوغ یا دوران بارداری پاهایتان بوی بد گرفت تعجب نکنید. طبیعی است. اضافه وزن نیز پاهای شما را بد بو می‌کند. هرچقدر وزن بیشتری بر روی پاهایتان باشد، ماهیچه‌های آن سخت تر تلاش می‌کنند تا بدن شما را جابه‌جا بکنند. در نتیجه فعالیت فیزیکی در پاهای شما افزایش پیدا می‌کند و پاهایتان عرق می‌کنند. مقصر بعدی بوی بد پاهای ما هایپرهیدروزیس است. هایپرهیدروزیس به حالتی گفته می‌شود که بدن بیش از حد طبیعی خود عرق می‌کند. ربطی هم به گرما و فعالیت بدنی ندارد و ممکن است در خانه نشسته باشید و لباس شما ازعرق خیس آب بشود یا از دستان‌تان آب بچکد. عرق کردن نیز ارتباط مستقیمی با بوی بد بدن دارد در نتیجه هایپرهیدروزیس باعث بوی بد کل بدن از جمله پاها می‌شود. خب حالا که با دلایل بوجود آمدن بوی بد پاها آشنا شدید همراه ما باشید تا با انواع راه حل‌های خانگی و ساده به حل این مشکی بپردازیم.

پاهایتان را تمیز و خشک نگه دارید:

با خشک و تمیز نگه داشتن پاهای خود شرایط رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها بر روی پای شما از بین می‌رود. حداقل روزی یک بار پاهایتان را بشویید و در صورت استفاده طولانی مدت از کفش‌ها، بین انشگتان پای خود را با پد الکلی ضد عفونی کنید. هر چند وقت یکبار در حمام از سنگ پا استفاده کنید و ناخن‌های پای خود را کوتاه نگه دارید. در مکان‌های عمومی با رطوبت زیاد مانند استخرها یا حمام‌ باشگاه‌ها پابرهنه راه نروید، زیرا این مکان‌ها جای مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها هستند و در صورت تماس با پوست پا به راحتی منتقل می‌شوند. در خانه یا مکان‌های سربسته جوراب نپوشید تا پوست پای شما نفس بکشد. به جای جوراب از انواع صندل‌ها و دمپایی‌های خانگی استفاده کنید تا از تماس مستقیم پای شما با کف زمین جلوگیری کند.

طریقه درست استفاده از جوراب را بدانید:

مردی که یک جوراب را جلوی صورتش گرفته و جوراب بوی بدی می‌دهد جوراب‌ها بدلیل تماس مستقیم با پای شما تاثیر مهمی در بوی آن می‌گذارند. انواع جوراب‌ با پارچه‌های تنفسی مانند پنبه را تهیه کنید و از آنها به خصوص در فصل تابستان از آنها استفاده کنید. جوراب‌های نانو طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها را از بین می‌برند و جاذب رطوبت هستند. می‌توانید از این جوراب‌ها برای جلوگیری از بو گرفتن پاهای خود استفاده کنید. جدای از جنس جورابی که از آن استفاده میکنید، سعی کنید از جوراب‌ها بیشتر از دو روز پشت سر هم استفاده نکنید و پس از پوشیدن حتما آن‌ها را بشویید. اگر هر روز این کار را بکنید که چه بهتر. به طور کلی هر چند وقت یکبار جوراب‌هایتان را عوض کنید و از یک جفت جوراب برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید.

طریقه درست استفاده از کفش‌ها را بدانید:

سراغ کفش‌های خیلی تنگ نروید و از کفش‌هایی استفاده کنید که جا برای جریان هوا داشته باشد. اینطوری عرق پای شما زودتر خشک می‌شود و پاهای شما کمتر بو میگیرند. پس از استفاده از انواع کفش‌ها اجازه دهید داخل‌شان خشک شود و سپس دوباره آن‌ها را بپوشید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم از انواع کفی‌های بوگیر برای کفش‌های خود استفاده کنید. یک راه حل دیگر قرار دادن جوش شیرین داخل کفش است. جوش شیرن رطوبت را از اطراف کفش و جوراب را جذب می‌کند و باعث از بین رفتن بوی بد پا می‌شود. اما اگر نمی‌خواهید جورابتان کثیف شود، می‌توانید جوش شیرین را شب قبل از استفاده از کفش‌ها، داخل آن بریزید و روز بعد هنگام استفاده از کفش‌ها جوش شیرین را خالی کنید. اینطوری بوی بد کفش گرفته می‌شود.

پاهای خود را با سرکه بشویید:

یک بطری سرکه سیب کنار چند عدد سیب سرکه یک آنتی باکتریال قوی است و می‌تواند به راحتی باکتری‌های روی سطح پوست پا را از بین ببرد. دو لیوان سرکه (ترجیحا سرکه سیب) را با دو لیوان آب گرم مخلوط کنید و پاها را به مدت 25 دقیقه داخل آن بگذارید. سپس با آب سرد پاهایتان را بشویید و این کار را به مدت دو هفته انجام بدهید.

سری به داروخانه‌ها بزنید:

به پاهای خود برسید و برای آن‌ها صابون، پودر و کرم‌های ضد باکتری را تهیه بکنید. دئودورانت مخصوص پا را خریداری بکنید. از پودر پا یا ضد تعریق استفاده بکنید. جوراب‌های آنتی باکتریال را خریداری بکنید. حل مشکل بوی بد پا امری غیرممکن نیست اما نیاز به توجه و رسیدگی شما به پاهایتان را دارد، تا برای همیشه از شر بوی بد پاهایتان خلاص شوید. اما اگر این راهکارهای خانگی جواب نداند به شما توصیه می‌کنیم به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا با انجام درمان‌های تخصصی‌تر، مشکل بوی بد پای شما را حل بکند.