اصول مهم پوشیدن جوراب که هرکسی باید بداند

عکس از نمای بالا از زوجی که جوراب پشمی پوشیده اند و دو لیوان در کنارشان است.
مجله سارابارا – پا قلب دوم ما است و پوشیدن جوراب در حفظ و نگهداری سلامت پاهای ما تاثیر خیلی مهمی دارند. علاوه بر آن، پوشیدن جورابی که با ست لباس‌های دیگر ما هماهنگی داشته باشد، می‌تواند زیبایی استایل و تیپ ما را چند برابر بکند. انتخاب جوراب مناسب شاید کاری ساده به نظر برسد اما در واقعیت نکات مهم و کلیدی دارد که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، هم ممکن است سلامت پاهای خود را به خطر بیندازیم و هم استایل خود را خراب کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به طور مفصل به هر آن‌ چیزی که شما باید در مورد پوشیدن جوراب بدانید، از جنس و طرح آن گرفته تا بهداشت و نگهداری از آن‌، بپردازیم.

چرا جوراب می‌پوشیم؟

اصول و دلایل پوشیدن جوراب وظیفه اصلی انواع جوراب‌ ها محافظت از پای ما در برابر محیط بیرون است. هنگام پوشیدن جوراب گرد و خاک و انواع کثیفی‌ها بر روی پوست ما نمی‌نشیند و پای ما تمیز می‌ماند. علاوه بر آن، اشیاء تیز و خطرناکی که بر روی زمین هستند می‌توانند به پاهای ما آسیب برسانند. پوشیدن جوراب تا حد زیادی می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری کند. در طول روز مخصوصا هنگام تابستان، پوشیدن طولانی مدت کفش‌ها باعث تعریق پاهای ما می‌شود و تعریق پا و افزایش رطوبت شرایط را برای رشد انواع باکتی‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند. اینجاست که جوراب‌ها به کمک ما می‌آیند و با جذب رطوبت حاصل از تعریق پاهای ما، از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها بر روی پوست پا جلوگیری می‌کنند. در زمستان نیز سرد شدن پاها موجب تنگی رگ‌های خونرسان در پا و کاهش جریان خون بدن می‌شود. بنابراین در زمستان با پوشیدن جوراب‌های ضخیم پاهای خود را گرم نگه دارید و به حفظ جریان طبیعی خون در بدن کمک کنید.

بهداشت و نگهداری جوراب‌ها

انواع جوراب‌های مچی با یک لباسشویی کاغذی در وسط آن‌ها جوراب‌ها بدلیل تماس مستقیمی که با پا دارند عرق پا را به خود جذب می‌کنند. از این رو باید توجه ویژه‌ای نسبت به بهداشت جوراب‌های خود داشته باشید. یک سری کارهای روزانه هستند که می‌توانید به راحتی برای نگهداری از جوراب‌ها انجام بدهید. مثلا بلافاصله پس از استفاده، آن‌ها را بشویید. برای شستن جوراب‌ها از مواد شوینده استفاده کنید و به شستن خالی با آب اکتفا نکنید. جوراب‌ها را برای مدت خیلی طولانی به پا نکنید و در طول روز یک جفت جوراب اضافه با خود داشته باشید تا در صورت طولانی شدن زمان قرار گرفتن پا در کفش، جوراب‌ها را عوض بکنید. پس از خرید یک جفت جوراب، برای زمان طولانی از آن استفاده نکنید و پس از شش ماه استفاده، آن را دور بیندازید. حداکثر عمر مفید جوراب‌ها شش ماه است. پس از شستن پاها، به خوبی آن‌ها را خشک کنید و سپس جوراب بپوشید زیرا رطوبت روی پا باعث رشد باکتری‌ها هنگام استفاده از جوراب می‌شود. اگر عادت دارید در خانه جوراب بپوشید، حتما یک جفت برای زمانی که در خانه هستید داشته باشید و آن را از بقیه‌ی جوراب‌هایی که در بیرون از خانه می‌پوشید جدا کنید.

انواع مختلف جوراب

مغازه جوراب فروشی با قفسه‌های رنگارنگ انواع جوراب

جوراب نخی:

جوراب‌های نخی از رایج ترین و پرطرفدارترین جوراب‌ها هستند. این جوراب‌ها از الیاف نخ پنبه تولید شده‌اند و ویژگی‌های فراوانی دارند. جوراب‌های نخی دارای تنفس پذیری مناسبی می‌باشند و عرق پا را به سرعت خشک می‌کنند.

جوراب‌های ساق بلند:

جوراب ساق بلند که به آن جوراب بالا زانو نیز گفته می‌شود از جمله جوراب‌هایی است که خانم‌ها از آن استفاده می‌کنند. این جوراب قد بلندی دارد و تا بالای زانو می‌آیند. طرح‌های راه راه دو رنگ این جوراب‌ها جزو پرطرفدارترین‌ها هستند.

جوراب‌های مچی:

این جوراب‌ها نیز از محبوب‌ترین‌ و پراستفاده ترین‌ جوراب‌ها هستند که هم در بین آقایان و هم در بین خانم‌ها طرفدار دارند. ساق این جوراب‌ها تا قوزک پا بوده و مناسب انواع کفش‌های ساق کوتاه و شلوارهای کوتاه و تنگ می‌باشد.

جوراب‌های بافتنی:

جوراب‌های بافتنی از نخ‌های کاموایی بافته می‌شوند و مناسب روزهای سرد زمستان هستند. این جوراب‌ها ضخامت زیادی دارند و معمولا در خانه و بدون کفش پوشیده می‌شوند. می‌توانید از این جوراب‌ها بعنوان یک اکسسوری زمستانی استفاده کنید.

جوراب شلواری:

یکی از انواع جوراب‌های زنانه است که تا بالای پا می‌آید. این جوراب‌ها هرچه به سمت پایین می‌روند تنگ تر می‌شوند و هنگام پوشیدن مانند یک شلوار هستند برای همین بعنوان یک پوشش کامل برای پاهای خانم‌ها استفاده می‌شود.

جوراب کالج:

این مدل جوراب‌ها را برای استفاده همراه کفش‌های کالج طراحی کردند. جوراب‌های کالج تنها کف پا و دور تا دور آن را می‌پوشانند و روی پا را نمی‌گیرند. برای همین به آنها جوراب کفی نیز می‌گویند.

جوراب واریس:

این مدل یک نوع جوراب طبی است که برای درمان بیماری واریس تجویز می‌شود. این جوراب، فشار مشخصی را از ناحیه مچ پا تا بالای کشاله ران وارد می‌کند. این فشار به سمت بالای پا به صورت تدریجی کم می‌شود و کاهش تدریجی فشار در طول پا باعث بهبود جریان خون سیاهرگی از پا به سمت قلب می‌شود.

قوانین طراحان مد و لباس برای پوشیدن جوراب

  1. همیشه یادتان باشد، فارق از جایی که می‌خواهید بروید و با هر تیپ و لباسی، بهتر است جوراب به پا داشته باشید. و تنها در زمان استفاده از صندل‌ها است که می‌توانید از پوشیدن جوراب صرف نظر بکنید.
  2. برای ست‌های رسمی که همراه کت و شلوار است، از جورابی استفاده کنید که دقیقا هم رنگ کت و شلوارتان باشد یا در همان طیف رنگی باشد.
  3. برای تیپ‌های اسپرت این حساسیت وجود ندارد و شما می‌توانید با لباستان از هر رنگ جورابی استفاده کنید. ولی این را در نظر داشته باشید که جوراب سفید یک استثناء است.
  4. قانون کلی برای جوراب‌های سفید این است: آن‌ها را شلوارک‌های ورزشی و کتونی های اسپرت سفید بپوشید.
  5. برای ست کردن جوراب خود با استایلی که دارید، یادتان باشد رنگ جوراب باید با رنگ شلوارتان همخوانی داشته باشد نه کفشتان! نیازی نیست حتما جوراب را با کفش خود نیز ست بکنید و اولویت با شلوارتان است.
  6. پوشیدن جوراب فقط مخصوص خارج از خانه نیست و در خانه نیز می‌توانید جوراب بپوشید. در زمانی که میزبان هستید و میهمان دارید بهتر است جوراب بپوشید تا کمی ظاهر رسمی به استایل خود ببخشید.
  7. شب‌ها هنگام خواب می‌توانید جوراب به پا کنید. پوشیدن جوراب قبل از خواب باعث می‌شود زودتر بخواب بروید. چگونه؟ هنگام خواب دمای بدن یک الی دو درجه پایین می‌آید و همین افت دما باعث می‌شود ما خوابمان ببرد و در خواب بمانیم. جوراب جریان خون در پاها را افزایش می‌دهد و گرمای بدن را از طریق پوست خارج می‌کند. در نتیجه دمای مرکزی بدن کمی پایین می‌آید و به خواب رفتن ما کمک می‌کند.
نکاتی که مطرح شد تمام آن چیزی بود که باید در مورد پوشیدن جوراب می‌دانستید. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و شما با دانستن این نکات، هم به سلامت پاهای خود کمک کرده و هم استایلی زیبا و دل نشین را هنگام پوشیدن جوراب داشته باشید.