چرا پارچه‌های نخ پنبه در فصل تابستان تا این حد محبوب می‌شوند؟

پارچه‌های نخ پنبه رنگارنگ و مختلف
مجله سارابارا – تابستان و گرمایی که هرساله بیشتر و بیشتر می‌شود. تابستان و سوال همیشگی که چه لباسی بپوشیم تا آفتاب کمتر ما را اذیت بکند؟ طبیعب چاره‌ای برای این مشکل ما اندیشیده و هدیه‌ای به ما داده تا آفتاب سوزان تابستان کمتر مارا آزار بدهد. نام این هدیه، گیاه پنبه است. با آمدن فصل تابستان و گرم‌تر شدن هوا پارچه‌های نخ پنبه محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند و تقاضای برای تهیه انواع لباس‌ها مثل مانتو، روسری، تیشرت‌های مردانه و لباس‌های زیر از جنس نخ پنبه افزایش می‌یابد. دلیل محبوبیت پارچه‌های نخ پنبه در فصل تابستان به خاطر مجموعه خواصی است که آن را مناسب فصل تابستان می‌کند. خواصی مانند خنکی، ضد تعریق بودن، ضد حساسیت و راحتی و سبک بودن آن. در ادامه سعی کردیم به چرایی این سوال که چرا پارچه‌های نخ پنبه این همه طرفدار دارد بپردازیم. با ما همراه باشید تا با ‌‌‌پارچه‌های نخ پنبه، فرشته نجات ما در گرمای تابستان بیشتر آشنا شویم.

پنبه چیست و چند سال قدمت دارد

مردم قدیم هندوستان در حال ریسندگی پنبه اولین بار پنج هزار سال پیش بود که هندی‌ها تصمیم به تولید پنبه گرفتند. ماده‌ای طبیعی که از الیاف دانه گیاه پنبه بدست می‌آید و قدمت بسیار زیادی دارد. گیاه پنبه در سال‌های دور در آسیا و در کشورهایی مثل ایران و هندوستان مورد استفاد قرار می‌گرفت و به مرور در کل دنیا طرفدار پیدا کرد و به پارچه مورد استفاده در کل دنیا تبدیل شد.

آیا پارچه‌‌های نخ پنبه‌ همان پارچه‌‌های نخی هستند؟

پارچه نخی همان پارچه نخ پنبه‌ای است که در زبان عامیانه به آن نخی می‌گویند. اگر بخواهیم پارچه‌های نخ پنبه را درست تعریف کنیم باید بگوییم پارچه‌ای که از نخ‌هایی از جنس پنبه بافته شده است. پس اگر در جایی شنیدید که پارچه‌های نخ پنبه را نخی صدا می‌کنند تعجب نکنید.

قابل تنفس هستند

لباس‌های جنس نخ پنبه‌ای قابلیت تنفس پذیری بالایی دارند. در تابستان افراد بیشتر از حد معمول عرق می‌کنند، پس به پارچه‌ی نخ پنبه‌ای نیاز دارند که عرق بدن را به خود جذب کند و در معرض هوا قرار دهد تا خشک شود. همچنین گرمای بدن نیز همراه با تبخیر عرق، از بدن خارج می‌شود و دمای بدن را کاهش می‌دهد‌. پس با پوشیدن لباس‌های نخ پنبه‌ای در تابستان احساس خنکی بکنید.

مناسب برای پوست

به طور کلی الیاف پارچه‌های طبیعی مانند پارچه نخ پنبه‌ای دوست دار پوست هستند و کم پیش می‌آید اثرات نامطلوبی روی پوست شما بگذارند. با قرار گرفتن طولانی مدت زیر آفتاب، پوست شما حساس شده و در آستانه انواع واکنش‌های حساسیت‌ زا قرار می‌گیرد. واکنش‌هایی که با پوشیدن لباس‌های مصنوعی می‌تواند منجر به خارش، بثورات پوستی، عطسه، التهاب و تورم و انواع دیگر بیماری‌های پوستی بشود. پس برای جلوگیری از بروز انواع بیماری‌های پوستی مختلف در تابستان به شما پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن از لباس‌های نخ پنبه ای استفاده کنید. علاوه بر این از پنبه برای تولید محصولات پزشکی مانند ماسک صورت، بانداژ و گاز استریل استفاده می‌شود، زیرا از تحریک پوست در دمای بالا جلوگیری می‌کند.

لباس‌های راحت

الیاف پنبه الیافی بسیار ظریف هستند، بنابراین لباس‌های تولید شده از این پارچه‌ها بسیار نرم و لطیف می‌باشند. علاوه بر این، پارچه‌های نخ پنبه رطوبت را درون خود نگه نمی‌دارند و آن را به سرعت تبخیر می‌کنند. موضوعی که باعث می‌شود در صورت عرق کردن، درون لباس احساس سنگینی نکنید و حداکثر راحتی را در طول یک روز گرم و مرطوب داشته باشید.

با دوام هستند

در روزهای گرم تابستان تعریق بدن بیش از حد می‌شود و باعث افزایش شست و شوی لباس‌ها می‌شود. پارچه‌های نخ پنبه‌ الیاف مقاومی دارند و از استحکام کششی بالایی برخوردار هستند، در نتیجه در اثر شست و شو و استفاده زیاد دچار پوسیدگی نمی‌شوند. همچنین پیوند هیدروژنی بین مولکول‌ها در نواحی کریستالی الیاف پنبه، از سوراخ شدن مولکول‌ها توسط آب جلوگیری می‌کند.

مناسب برای کودکان

در فصل تابستان کودکان زمان زیادی را در بیرون از خانه مشغول گشت و گذار و بازی هستند. این باعث می‌شود تا زمان زیادی را زیر نور آفتاب سپری کنند. پارچه‌های نخ پنبه از افزایش دمای بدن کودکان جلوگیری می‌کند، همچنین مانع از تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست بدن آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی و حساسیت‌های پوستی و گرما زدگی، استفاده از پارچه‌های نخ پنبه برای لباس کودکان گزینه‌ای مناسب می‌باشد.

کاهش بوی بد بدن

هنگام فعالیت‌های مختلف در طول روز، لباس‌ شما بوهای متفاوتی را از اطراف به خود جذب می‌کند، این اتفاق را همراه با تعریق و بوی بد عرق بدن کنار هم بگذارید تا به عمق فاجعه‌ای که لباس‌های مصنوعی و پلاستیکی برای ما رقم می‌زنند پی ببرید. پارچه‌های نخ پنبه، بوهای نامطبوع جذب شده از اطراف را نستبا زودتر از لباس‌های دیگر آزاد می‌کنند. همچنین همانطور که گفته شد پارچه‌های نخ پنبه عرق بدن را زودتر خشک می‌کنند و بدن شما بوی عرق نمی‌گیرد. پوشیدن تیشرت‌های زنانه نخی زیر مانتو و یا پوشیدن هر نوع از لباس‌های نخی که مستقیما با پوست بدن شما در تماس‌اند، باعث می‌شود در طول روز خوشبو باقی بمانید.

بهترین انتخاب برای لباس‌های زیر

لباس‌های زیر ارتباط مستقیم با پوست بدن دارند، بنابراین نباید از پارچه‌هایی استفاده شود که احتمال واکنش‌های پوستی را افزایش بدهد. پارچه‌های نخ پنبه کاملا طبیعی هستند و تضمین می‌کنند که لباس‌ها هیچگونه عفونت یا حساسیت پوستی را ایجاد نمی‌کنند. پیشنهاد ما به شما استفاده از لباس‌های زیر نخ پنبه‌، نه تنها در تابستان بلکه در تمام فصول سال است. و اینکه به هیچ عنوان سراغ لباس‌های زیر مصنوعی و پلاستیکی نروید.   همه‌ی نکاتی که در بالا گفته شد از دلایل محبوبیت زیاد پارچه‌های نخ پنبه در فصل تابستان است. پارچه‌ی با ارزشی که طبیعت به ما هدیه کرد تا با استفاده از آن، از شر آفتاب سوزان تابستان خلاص شویم. پس اگر در کمد لباس‌های خود حداقل یک یا دو دست از این لباس‌های نخی ندارید، معطل نکنید و هرچه سریع تر شروع به گشتن فروشگاه‌های خرید لباس بکنید.