آموزش 2 مرحله‌ای اندازه گیری سایز لباس در خانه

آموزش اندازه گیری سایزدر خانه برای خرید لباس
همه ما مزایای خرید اینترنتی لباس را می‌دانیم، در خانه خود بنشینید و با صرفه جویی در وقت، از بین چندین سایت اینترنتی محصولات متنوع را با همدیگر مقایسه کنید و به دور از شلوغی و ترافیک کلان شهرها، آن‌ها را خریداری کنید. محصولاتی که اغلب چون بدون واسطه به دست ما می‌رسند ارزان تر هستند. اما بارها پیش آمده هنگام خرید اینترنتی لباس دچار سردرگمی در اندازه گیری سایز خود شده باشیم و یا حتی بعد از اینکه خریدمان به دستمان رسید متوجه این شدیم که سایزی که مشخص کردیم اشتباه بوده و لباسمان تنگ یا گشاد است. جدای از خرید اینترنتی لباس این مشکل در زمان‌های دیگری هم ممکن است رخ بدهد. مثلا زمانی که بخواهیم برای شخص دیگری خرید بکنیم و از سایز او خبر نداریم یا به کشور دیگری سفر کرده ایم و با سیستم سایزبندی متفاوتی مواجه شده ایم. همه‌ی این مشکلات ما را به این وا می‌دارد که از قبل بدانیم چگونه در خانه و بدون پرو لباس، سایز خود را اندازه گیری کنیم و با سایز فروشگاه‌ها و برندهای مختلف تطابق بدهیم. پس اگر می‌خواهید هنگام خرید لباس با مشکل مواجه نشوید، با ما همراه باشید تا شما را با سیستم سایزبندی و دستورالعمل‌های اندازه گیری سایز خود در خانه آشنا کنیم.

ابتدا شروع به اندازه گیری سایز کنید

اندازه گیری سایز اندام مختلف برای خرید اینترنتی لباس   اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک متر بردارید و شروع کنید به اندازه گیری سایز اندام‌های مهم خود. این اندام‌ها در خانم‌ها و آقایان کمی متفاوت است.

اندام‌های مهم برای خانم‌ها عبارتند از:

بالا تنه: اندازه دور سینه، اندازه دور کمر، اندازه عرض شانه پایین تنه: اندازه‌ دور کمر، اندازه دور باسن، اندازه دور ران پا

اندام‌های مهم برای آقایان عبارتند از:

بالا تنه: اندازه دور سینه، اندازه دور گردن، اندازه دور کمر، اندازه عرض شانه پایین تنه: اندازه دور کمر، اندازه قد

چطور اندام خود را اندازه گیری کنیم؟

هر یک از اندام‌های ما روش مخصوص اندازه گیری را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. اما قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش خطای اندازه گیری، خودتان به تنهایی این کار را انجام ندهید و از کس دیگری کمک بخواهید این کار را انجام دهد تا تسلط بیشتری روی بدن شما هنگام اندازه گیری داشته باشد.

اندازه گیری دور سینه:

برای اندازه گیری سایز دور سینه ابتدا دست‌های خود را بالا بیاروید، متر را در زیر بغل خود قرار دهید، سپس آن را تا روی برجسته ترین قسمت سینه بیاورید و بعد به موازات آن تا روی کمر خود بروید و آن را ادامه دهید تا یک دور کامل شود. سپس اندازه را یادداشت کنید.

اندازه گیری دور باسن:

پاهای خود را جفت کنید و طوری قرار دهید که دقیقا زیر باسن شما قرار بگیرد. سپس متر را دور باسن خود بپیچید طوری که در عقب در برجسته ترین قسمت باسن و در جلو در زیر شکم قرار بگیرد. متر را خیلی سفت دور باسن خود نپیچید و کمی آن را آزاد کنید. زیرا سایز شما هنگام نشستن کمی بزرگتر از زمانی که ایستاده اید می‌باشد و قطعا نمی‌خواهید لباسی خریداری کنید که هنگام نشستن تنگ باشد.

اندازه گیری دور کمر:

در نمونه‌های اندازه گیری سایز و الگوهای خطی قسمتی وجود دارد به نام قسمت طبیعی کمر که بین ناف و قفسه سینه قرار دارد و باریک ترین قسمت کمر می‌باشد. برای اندازه گیری سایز کمر خود، متر را دور قسمت طبیعی کمر قرار دهید و از درون گودی آن عبور دهید، سپس اندازه آن را یادداشت کنید.

اندازه گیری دور گردن:

متر را دور گردن بپیچید به طوری که از گود‌ترین قسمت گردنتان عبور کند و سپس اندازه گیری کنید.

اندازه گیری عرض شانه:

صاف بایستید و شانه‌های خود را شل و در حالتی آزاد قرار دهید. متر را از پشت کمر در دو طرف شانه‌ها قرار دهید و سپس اندازه گیری کنید.

اندازه گیری قد:

برای اندازه گیری قد خود از پشت به یک دیوار تکیه بدهید به طوری که پشت پاها، باسن، قسمت بالایی کمرو پشت سر خود همگی به دیوار چسبیده باشند. سپس از کف سر تا کف پا را اندازه گیری کنید.

جدول “راهنمای انتخاب سایز”

حالا که اندازه‌های خود را می‌دانید زمان آن رسیده تا سراغ جدول‌های انتخاب سایز بروید و اندازه‌هایتان را با اعداد و ارقام داخل جدول تطابق دهید تا به سایز مشخصی برای خرید لباس دست پیدا کنید. سیستم‌های سایزبندی در دنیا به سه دسته‌ی کلی اروپایی (EU)، آمریکایی (US) و انگلیسی UK)) تقسیم می‌شوند. در ایران سیستم سایزبندی مشابه سیستم سایزبندی اروپایی است و با آن تفاوتی ندارد. سیستم اندازه گیری سایز لباسدر آمریکا،اروپا و انگلیس جدول بالا تفاوت سیستم اندازه گیری آمریکا، اروپا (که مانند کشور خودمان است) و انگلیش را نشان می‌دهد. برای مثال اگر سایز شما در اروپا 41 است، همان سایز در انگلیس 15 و در آمریکا L می‌باشد. جدول راهنمای سایز برای خرید پیراهن پشمی مردانه جدول بالا نمونه‌ای از جدول راهنمای انتخاب سایز برای خرید پیراهن مردانه است. هر فروشگاه لباسی معمولا کنار محصولات خود جدول راهنمای سایز آن را قرار می‌دهد تا شما بتوانید سایز مناسب خود را انتخاب کنید.   اما اگر اندازه‌های ما چیزی بین اندازه‌های جدول بود یا برای مثال اندازه دور سینه ما متوسط (M) و عرض شانه ما بزرگ (L) بود چه کار کنیم؟ به طور کلی ظاهر همه‌ی افراد در جامعه شبیه به یکدیگر نیست و نمی‌توان معیارهای کلی برای همه مشخص کرد، در نتیجه وجود چنین مشکلاتی کاملا طبیعی است. اگر اندازه‌ها چیزی بین اندازه‌های جدول بود، بهتر است سایز بزرگ تر را انتخاب کنید تا در صورت گشاد بودن لباس، امکان اصلاح آن وجود داشته باشد. اما اگر اندازه‌های ما با جدول راهنما تناسب نداشتند، باید بدانیم اندازه کدام قسمت بدن و تطابق آن با جدول راهنما از اولویت بیشتری برخوردار است. برای خرید تیشرت و پیراهن یا به طور کلی هر نوع بالاپوشی، اولویت با عرض شانه است و هنگام خرید لباس باید توجه بیشتری به آن کنید و برای انواع شلوار نیز اندازه دور کمر مهم می‌باشد. پس اگر هنگام خرید با هرگونه تعارض بین اندازه‌های خود و جدول راهنما مواجه شدید یادتان باشد اصل کار، عرض شانه و دور کمر است. راه حل دیگر این است که اگر بین دو سایز شک دارید و مطمئن نیستید کدام را انتخاب کنید، ابتدا از امکان مرجوع کردن کالا توسط آن فروشگاه مطمئن شوید، سپس هر دو سایز را سفارش دهید. سپس هنگامی که سفارش به دستتان رسید آن‌ها را پرو کنید و تصمیم بگیرید که کدام را نگه دارید و کدام را مرجوع کنید.

اندازه گیری پا برای خرید کفش:

راهنمای اندازه گیری سایز پا برای خرید کفش برای اندازه گیری سایز پا در خانه، شما به دو برگه کاغذ سفید، یک عدد مداد و یک خط کش یا متر نیاز دارید. ابتدا پای خود را روی یک صفحه کاغذ سفید بگذارید و دور آن خط بکشید به طوری که طرحی از پای شما روی کاغذ کشیده شود. سپس با استفاده از آن طرح، طول پای خود را اندازه بگیرید یعنی از انتهای پاشنه تا نوک بلندترین انگشت پای خود یک خط بکشید. اندازه آن خط، طول مدنظر برای پای شماست. برای اندازه گیری عرض (سینه) پا نیز ابتدا پای خود را روی زمین بگذارید، سپس متر را از روی برجسته ترین قسمت پای خود عبور دهید و اندازه آن را یادداشت کنید. هنگام اندازه گیری سایز، اندازه‌ی هر دو پا را یادداشت کنید، چون سایز پای چپ و راست گاهی متفاوت است. سپس بر اساس سایز بزرگتر اقدام به خرید کفش موردنظر خود بکنید. به یاد داشته باشید که جدول سایز پای خانم‌ها و آقایان با یکدیگر متفاوت هستند و از جدول اشتباهی استفاده نکنید. همچنین برای اطمینان از انتخاب خود می‌توانید علاوه بر جدول راهنمای فروشگاه، جدول راهنمای سایز برندی که کفش آن را می‌خرید را نیز بررسی بکنید.   در این نوشتار سعی کردیم شما را با نحوه درست اندازه گیری سایز خود در خانه آشنا کنیم. پیشنهاد ما به شما این است که سر فرصت و با حوصله ی زیاد اندام مختلف بدن خود را اندازه گیری کنید و یک جدول از آن داشته باشید. جدولی که هر چند ماه یکبار آن را بازبینی و در صورت تغییر اندازه‌های خود آن را اصلاح کنید. تا هر دفعه که خواستید برای خرید لباس اقدام کنید در کمترین زمان و با کمترین دردسر این کار را انجام دهید.