تاریخچه لباس‌های ورزشی: از چکمه‌های لاستیکی تا پارچه‌های هوشمند

تاریخچه لباس‌های ورزشی و سیر تحول آن در طول زمان
مجله سارابارا – انجام مسابقات ورزشی تاریخچه‌ای دیرینه دارد. از زمان‌های خیلی قدیم، مردم به بهانه‌های مختلف به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پرداختند. اما از قرن نوزدهم به بعد ورزش‌های مختلف، سازماندهی شده و به صورت حرفه‌ای توسط ورزشکاران دنبال شدند. در اوایل قرن بیستم لیگ‌های مختلفی پا به عرصه ورزش گذاشته و به مرور زمان، ورزش به پدیده ای حرفه‌ای و سازمان یافته تبدیل شد. در این بین لباس‌ ورزشی نیز موازی و همراه با حرفه‌ای شدن ورزش‌ها، مسیر طولانی را پیموده و دچار تغییر و تحول‌های زیادی شد. همراه ما باشید تا تاریخچه لباس‌های ورزشی را با هم مرور کنیم و با سیر تحولات آنها آشنا شویم.

قرن نوزدهم

در قرن نوزدهم، نیاز به لباس‌های ورزشی مناسب، ابتدا در ورزش دو و میدانی احساس شد. در این زمان رقابت در ورزش‌ دو و میدانی رشد زیادی کرده بود. در نتیجه ورزشکاران حرفه‌ای به لباس تخصصی برای عملکردی راحت و بهتر را نیاز داشتند. اما در آن زمان بدلیل نبود دانش و تکنولوژی‌های لازم در صنعت نساجی، تحول چشمگیری در زمینه لباس‌های ورزشی اتفاق نیفتاد و بیشتر، پیشرفت‌های غیر مستقیمی شکل گرفت که شرایط را در آینده برای مسیر رشد و پیشرفت لباس‌های ورزشی همراه کرد. در هر صورت قرن نوزدهم شامل اتفاقاتی بود که در تعیین سرنوشت لباس‌های ورزشی امروز، نقش موثری داشت.

لاستیک ولکانیزه

در قرن نوزدهم توماس هنکوک، مخترع انگلیسی دست به اختراع لاستیکی به نام لاستیک ولکانیزه زد. این لاستیک بسیار قوی‌تر از لاستیک سنتی است و می‌تواند فشار و استرس زیادی را تحمل کند. این اختراع موجب پیشرفت در تولید لباس‌های ورزشی ضد آب و با دوام، مانند چکمه‌های لاستیکی و کت‌های بارانی شد که برای فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی و کوهنوردی در هوای مرطوب و بارانی به کار می‌آمدند.

شروع به کار شرکت‌های پوشاک ورزشی

آگهی تبلیغاتی شرکت پوشاک جان ردفرن و پسران قرن نوزدهم شامل تاسیس اولین شرکت‌های پوشاک ورزشی بود. Redfern & Sons جزو این شرکت‌ها بود که برای تولید لباس‌های ورزشی راحت و کاربردی برای زنان، شهرت پیدا کرد. این اتفاق راه را برای ورود زنان به مسابقات ورزشی هموار کرد و به شکل گیری آینده پوشاک ورزشی بعنوان یک صنعت که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان است، کمک زیادی کرد.

قرن بیستم

قرن بیستم نقطه عطفی در پیشرفت لباس‌های ورزشی حساب می‌شود. در این قرن، صنعت نساجی پیشرفت چشمگیری کرد و پارچه‌های جنس نایلون و پلی مر ساخته شدند. همچنین اتفاق مهم دیگری که موجب پیشرفت لباس‌های ورزشی شد، ایجاد انواع برندهای مختلف و ورود جدی‌تر لباس‌های ورزشی به دنیای مد و فشن بود. این امر موجب ایجاد یک بازار رقابتی و رشد کیفیت و کارایی لباس‌های ورزشی شد.

دامن‌های کوتاه

سوزان لانگلان هنگام بازی تنیس در یک دامن کوتاه سفید و هدبند سفید در قرن بیستم بود که سوزان لانگلان، تنیسور معروف فرانسوی با یک دامن کوتاه و هدبند در زمین حاضر شد. او اولین نفری بود که این لباس‌ها را بعنوان لباس ورزشی می‌پوشید. استایل او به سرعت مورد توجه قرار گرفت و از دنیای ورزش فراتر رفت. دامن‌های کوتاه به لباس مد زنان تبدیل شد و به مرور، مرزهای بین لباس ورزشی و مد روز را محو کرد.

تاثیر کوکو شانل

شیک ورزشی مفهومی بود که کوکو شنل در حوالی سال 1920 به دنیای مد و لباس معرفی کرد. لباس‌های ورزشی شنل، راحتی، عملکرد و ظرافت را در برمی‌گرفت. این لباس‌ها ابتدا در فرانسه و سپس از طریق مجله مد آمریکایی Harper’s Bazaar به کل دنیا معرفی و به محبوبیتی جهانی دست یافتند.

تحول کفش‌های ورزشی

آگهی تبلیغاتی کفش ورزشی آدیداس در سال 1923 برادران داسلر در آلمان کارخانه کفاشی را راه اندازی کردند که در آینده دو برند آدیداس و پوما از دل این کارخانه بیرون آمد. دو برندی که به جرئت می‌توان گفت اگر نبودند، کفش‌های ورزشی امروز به این شکل نبودند و معلوم نبود چه مسیر دیگری را برای پیشرفت خود باید طی می‌کردند.

لباس‌های آندر آرمور

برند موفق دیگر که سهم زیادی در پیشرفت لباس‌های ورزشی دارد، برند آندر آرمور است. برند آندر آرمور ابتدا در سال 1995 بنیان گذاشته شد. هدف این برند تولید لباس‌هایی بود که بتواند در شرایط آب و هوایی سخت به ورزشکاران کمک کند. این برند به تولید لباس‌های ورزشی مناسب آب و هوای گرم معروف است و لباس‌هایش ویژگی‌هایی مانند سبک بودن، ضد تعریق و افزایش گردش خون را دارا هستند.

قرن بیست ویکم

امروزه با مطالعه دقیق آناتومی بدن و نحوه عملکرد آن هنگام فعالیت‌های ورزشی، نمونه‌های کاربردی‌تری از لباس ورزشی تولید می‌شوند تا پتانسیل‌های بدن یک ورزشکار را به حداکثر برسانند؛ با لباس‌های باشگاهی که جاذب عرق هستند، لباس‌های شنای ساده و کفش‌های فوق العاده سبک مناسب دویدن، قرن بیست و یکم قطعا بهترین لباس‌های ورزشی را دارد که جهان تاکنون به خود دیده است. در قرن بیست و یکم بیشتر از هر زمان دیگری لباس‌های ورزشی جایگزین لباس‌های رسمی‌تر شده و راه خود را به سمت مد و استایل خیابانی باز کرده‌اند. لباس‌های ورزشی دیگر فقط برای ورزش استفاده نمی‌شوند و تبدیل به استایلی روزمره و راحت شده‌اند که در هر جایی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

آینده لباس‌های ورزشی

اطلاعات بیومتریک فرد ورزشکار اطراف او، هنگام ورزش کردن در یک لباس ورزشی آبی هوشمند با افزایش تقاضا برای انواع لباس‌های ورزشی، آینده این لباس‌ها بیشتر از هر زمانی دیگری روشن به نظر می‌رسد. از آنجایی که تناسب اندام به موضوعی پر اهمیت و اجتناب ناپذیر تبدیل شده، سبک زندگی مردم با انواع فعالیت‌های ورزشی گره خورده است. این موضوع تقاضای فزاینده‌ای را برای لباس‌های ورزشی بوجود می‌آورد و توقع از این لباس‌ها را افزایش می‌دهد. توقع در پیشرفت در مواردی مانند:

پارچه‌های هوشمند

این پارچه‌ها دارای سنسورها و ریزتراشه‌هایی هستند که بر فعالیت‌های بیومتریک بدن مانند ضربان قلب، دما و حرکت ماهیچه‌ها نظارت می‌کنند و آنها را گزارش می‌دهند.

مد پایدار

مد پایدار مدی است که دوست‌دار طبیعت می‌باشد و از موادی استفاده می‌کند که با محیط زیست سازگار است. پارچه‌های تولید شده از این مواد بازیافت می‌شوند و اثرات زیست محیطی تولید لباس‌های ورزشی را کاهش می‌دهند.

لباس‌های سفارشی سازی شده

با پیشرفت علم، امکان تولید سفارشی لباس‌های ورزشی برای هر فردی امکان پذیر می‌شود. هنگام تولید این لباس‌ها به جزییات بدن فرد ورزشکار دقت می‌شود و متناسب با فرم بدن و برای پاسخگویی به اولویت‌های او، ویژگی‌های خاصی به لباس اضافه می‌شود.

تنظیم دما

تولید پارچه‌هایی که با تغییرات دمای بدن سازگار است و دمای اضافی بدن را خارج می‌کند یا جلوی خروج دما در روزهای سرد را می‌گیرد. این کمک بزرگی به فراهم آوردن دمای مطلوب ورزشکاران برای انجام تمرینات طولانی می‌کند.

کلام آخر

لباس‌های ورزشی خدمت زیادی به ما کرده‌اند و طراحان لباس نیز قدر این لباس‌های گران بها و ارزشمند را می‌دانند و همواره در تلاش هستند لباس‌هایی با کیفیت بیشتر و کارایی بالاتر را تولید کنند. شما می‌توانید انواع لباس‌های ورزشی را با خواص مختلف مانند فناوری پارچه، تناسب، قابلیت تنفس و دوام انتخاب کنید و ساعت‌های طولانی بدون مشکل، به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید. منبع: EVATAC