استایل مینیمال چیست و برای لباس پوشیدن مانند مینیمالیست‌ها چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

انواع استایل مینیمال زنانه و مردانه
مجله سارابارا – “برای امروز چی بپوشم؟”. سوالی که شاید بارها، قبل از پوشیدن لباس و جلوی کمد لباس هایتان از خود پرسیده باشید. سوالی که بخاطر تنوع زیاد در دنیای مد و لباس با طرح‌های مختلف و انتخاب‌هایی که هرکدام برای موقعیت‌های متفاوتی پوشیده می‌شوند بوجود آمده و ما را دچار سردرگمی کرده است. اما مینیمالیسم راه حلی همیشگی برای مشکل شما ارائه می‌دهد تا هرگز سوال برای امروز چی بپوشم را از خودتان نکنید.

مینیمالیسم چیست؟

مینیمالیسم یا کمینه‌گرایی نوعی نگاه به دنیا است که از پیچیدگی‌ها دوری می‌کند و سعی دارد همه چیز را به ساده‌ترین شکل ممکن ارائه دهد. این نوع نگاه در انواع رشته‌های هنری مانند موسیقی؛ مجسمه سازی؛ نقاشی؛ معماری داخلی و امروزه طراحی لباس جایگاه ویژه‌ای دارد. استایل مینیمال یا مینیمالیست استایلی است که درآن خبری از لباس‌های پر زرق و برق و شلوق نیست و در آن، به جای تمرکز بر روی طرح‌های مختلف لباس، بر روی کیفیت آن‌ها کار شده است. به طور کلی استایل مینیمال یا مینیمالیست سادگی را در اصل قرار داده و راهی برای فرار از مصرف گرایی است. سبک مینیمالیست یا حداقل گرایی سبکی است که در آن خبری از جزییات اضافی و شلوغ که تنها ذهن مارا بیهوده مشغول می‌کند نیست. پس ما هم از بیان جزییات اضافی و بیهوده پرهیز می‌کنیم و یک راست می‌رویم سر اصل مطلب که چه نکاتی را باید در استایل خود بعنوان یک مینیمالیست رعایت کنیم.

کمد لباس خود را خلوت کنید

کمد لباسی شلوغ و پر از لباس اگر سبک زندگی مینیمالیستی را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید مانند یک مینیمالیست زندگی کنید، یکی از اولین کارهای شما، خلوت کردن کمد لباس‌های خود است. اگرچه عدد مشخصی برای تعداد لباس‌های لازم برای مینیمالیست بودن وجود ندارد اما شما بنا را بر این بگذارید که چند دست بیشتر از لباس‌های ضروری که به آن نیاز دارید، نداشته باشید. آیتم‌هایی که پایه و اساس استایل شما را تشکیل دهد. مانند انواع تیشرت‌های زنانه سفید، شلوارهای جین تیره، کت‌ها یا بارانی‌های کلاسیک ساده.

از پوشیدن لباس‌های تکراری خجالت نکشید

پوشیدن لباسی یکنواخت در طول هفته به طور کلی هدف از مینیمال بودن رها کردن ذهن از موضوعات بی ارزشی مانند صرف زمان برای انتخاب لباس‌های مختلف است. هیچ ایرادی ندارد اگر یک دست لباس را برای چند بار پشت سرهم در جایی بپوشید. اگرچه می‌توانید با همین چند دست لباس خود ترکیب‌های مختلفی را امتحان کنید و تغییرات ساده‌ای را در ظاهر خود بوجود بیاورید. پولتان را خرج پارچه‌های با کیفیت، با دوخت مناسب بکنید آلیسون برون از چهره های سرشناس صنعت مد می‌گوید: هرچه ظاهر ساده تر باشد، پارچه باید زیباتر باشد، زیرا چاپ می‌تواند عیوبی مانند درزهای ناهموار و غیره را پنهان کند اما برای لباس‌های بدون چاپ اینطور نیست. هنگام خرید لباس تمرکز خود را بر روی کیفیت پارچه بگذارید و لباس‌های با دوام و با کارایی زیاد را خریداری کنید تا هم ظاهر مرتب و مناسبی داشته باشید و هم بتوانید از آن لباس‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید.

کاربرد را در اولویت قرار دهید

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های استایل مینیمال؛ توجه بیشتر به کاربرد هر آیتم است. معمولا بسیاری از بخش‌هایی که به آیتم‌های مختلف پوشاک اضافه می‌شود؛ صرفا به دلیل زیبایی بیشتر است. اما معمولا در استایل مینیمال از این بخش‌های اضافی خبری نیست. همچنین برای داشتن این سبک پوشش؛ لباس‌هایی را انتخاب کنید که امکان استفاده در فضاهای مختلف را به شما بدهند. برای مثال لباس‌هایی بخرید که هم امکان استفاده در محیط کار و هم دوره‌همی‌های دوستانه را داشته باشند.

اکسسوری‌های مخصوص مینیمالیست‌ها را انتخاب کنید

انواع اکسسوری های مینیمال مردانه و زنانه قانون کلی این است: هرچه ساده‌ تر بهتر. ممکن است برخی افراد با استفاده از اکسسوری‌ها احساس کنند استایل خود از حالت مینیمال خارج شده اما اگر مشکلی با این موضوع ندارید و زیاد حساس نیستید، می‌توانید در استایل مینیمال خود از انواع اکسسوری های ساده مانند شال و روسری یک رنگ، گوشواره‌های میخی و کمربندهای چرمی با حداقل سگک استفاده کنید.

مد را در نظر نگیرید

همانطور که اشاره شد یکی از زیربناهای استایل مینیمال استفاده از لباس‌های با کیفیت بیشتر و در تعداد و تنوع کمتر است. پوشاکی که برای مدت زمان بیشتری امکان استفاده داشته باشد. از آنجایی که مد و ترندهای پوشاک معمولا زودگذر بوده و لباس‌هایی که امروز مطابق مد روز هستند شاید در آینده نزدیک قابل استفاده نباشند؛ علاقه‌مندان به سبک مینیمال از مد پیروی نمی‌کنند.

لوگوها و طرح‌های گرافیکی توی چشم را فراموش کنید

بر روی لباس‌های مینیمال جایی برای لوگوهای بزرگ شرکت های برند وجود ندارد و اطلاعات کمی درباره ی سازنده لباس بر روی آن است. همچنین طرح های گرافیکی نیز نمی‌توانند بر روی این لباس ها حک شوند و طرح کلی لباس‌ها یکنواخت و ساده است.

ست کردن

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که در هنگام خرید و استفاده از لباس‌های استایل مینیمال باید در نظر بگیریم امکان استفاده از این آیتم‌ها با ترکیب‌های مختلف است. از آنجایی که یکی از اصول پوشش به سبک مینیمال؛ خرید و استفاده از لباس‌های کمتر است؛ باید لباس‌های خود را طوری انتخاب کنیم که امکان ترکیب با آیتم‌های مختلف و ساخت ست‌های جدید را داشته باشند. برای مثال پیراهن و یا تیشرت‌های با رنگ روشن و خنثی؛ امکان ست شدن با کت‌ها و شلوارهای مختلف را دارند.

از رنگ‌های خنثی استفاده کنید

رنگ های مینیمال مناسب استایل مینیمال به طور کلی لباس‌های تک رنگ ساده با رنگ‌های خنثی مناسب استایل مینیمال می‌باشد. رنگ‌های مهم در استایل مینیمال رنگ‌های خنثی مانند سیاه، سفید، خاکستری، خرمایی و غیره هستند. رنگ‌های خنثی برای هر موقعیتی مناسب می‌باشند و می‌توانید لباس‌هایی از این رنگ را در مناسب‌های مختلف بپوشید. برای مشاهده و خرید انواع پیراهن‌های مردانه با استایل مینیمال بر روی خرید پیراهن مردانه کلیک کنید.

توجه به محیط زیست

یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌هایی که در سال‌های اخیر استفاده از استایل مینیمال را محبوب کرده است توجه به محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن است. استایل مینیمال با محدود کردن تولید پوشاک موجب حفظ محیط زیست نیز می‌شود. به همین جهت استایل مورد علاقه دوست‌داران محیط زیست هم به حساب می‌آید.

از طرح‌های مناسب استفاده کنید

دو استایل راه راه مینیمال زنانه و مردانه در تولید لباس‌های مینیمال، استفاده از طرح‌ها کاربردی ندارد و پارچه ها بسیار ساده هستند. اما تنها یک طرح‌ است که می‌توانید در استایل مینیمال خود از آن استفاده کنید، آن هم طرح راه راه است. فرقی ندارد خط‌ ها عمودی باشند یا افقی اما چیزی که در این طرح‌های راه راه اهمیت دارد این است که رنگ این طرح‌ها نیز باید از قانون لباس‌های مینیمال پیروی کنند، مثلا راه راه های سیاه و سفید یا سفید با رنگ‌های دیگر. برای مشاهده و خرید انواع تیشرت مینیمال می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید: خرید تیشرت مردانه خرید تیشرت زنانه

اندازه خودتان لباس بپوشید

هنگام خرید لباس از انواع شلوار مردانه یا زنانه گرفته تا تیشرت و کت‌ها این را به یاد داشته باشید که برای داشتن استایل مینیمال باید لباس‌هایی متناسب با سایز بدن خودتان بپوشید. لباس‌های بسیار گشاد و بگ یا لباس‌های تنگی که جذب بدنتان هستند و اندامتان را نشان می‌دهند، مناسب استایل مینیمال نمی‌باشند.

صرفه جویی در هزینه

یکی دیگر از پیامدهای استفاده از استایل مینیمال؛ صرفه جویی مالی است. با توجه به اینکه لباس‌های کمتری می‌خرید و همچنین پوشاک خریداری شده کیفیت بالاتری دارند؛ صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های زندگی شما خواهد شد.

دغدغه ذهنی کمتر

از دغدغه‌های اصلی ما در زندگی روزمره انتخاب و خرید لباس است. این دغدغه هم در هنگام خرید و هم در زمان انتخاب برای پوشیدن مشکل ساز است و بخشی از انرژی روانی ما را به خود اختصاص می‌دهد. ولی از آنجایی که روی آوردن به استایل مینیمال؛ سبک پوشش ما را تا حد زیادی مشخص می‌کند؛ موجب کاهش این دغدغه ذهنی نیز می‌شود.

آرایش مناسب استایل مینیمال داشته باشید

دو نمونه آرایش مینیمال صورت در استایل مینیمال تلاش برای طبیعی جلوه دادن صورت افراد می‌شود و به این معنا نمی‌باشد که شما از تمام لوازم آرایشی خود استفاده کنید. در آرایش به سبک مینیمال تمیزی و آراستگی صورت مهم است و آرایش ما نباید خیلی غلیظ باشد.

خرید پوشاک الیاف طبیعی

در سال‌های اخیر و در سراسر جهان لباس‌های الیاف طبیعی در حال محبوب شدن هستند. معمولا لباس‌های تولید شده توسط برندهای پوشاک الیاف طبیعی از استایل مینیمال طبعیت کرده و ظاهر ساده‌تری دارند.

ترمیم و استفاده دوباره از لباس‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های مینیمالیست‌ها علاقه آنها به ترمیم لباس‌های قدیمی‌تر خودشان و یا حتی دیگران و استفاده دوباره از آنها است. این رفتار موجب استفاده کمتر از پارچه و در نهایت کمک به محیط زیست و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

مهم‌ترین طراحان سبک مینیمال

طراحان زیادی بخشی یا همه طراحی‌های خود را بر اساس اصول استایل مینیمال انجام داده‌اند اما ۴ طراح زیر را می‌توان اصلی‌ترین آنها دانست.
  • کوکو شنل
  • کلوین کلاین
  • جیل سندر
  • فیبی فایلو
اگرچه تمام محصولات طراحی شده توسط این افراد از تمام ویژگی‌های استایل مینیمال پیروی نمی‌کند. شاید مهم ترین نکته‌ای که بتوان درباره‌ی استایل مینیمالیست گفت این است که اعتقاد داریم زیبایی در سادگی است. لباس‌های مینیمال در اوج سادگی خود بسیار زیبا هستند و ظاهر مارا بسیار آرام و به دور از هر شلوغی نشان می‌دهند. لباس‌هایی که در این چند سال اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده اند و بسیاری آن را راهی برای مقابله با مصرف گرایی می‌دانند. استایل مینیمال را برای خود انتخاب کنید تا دیگر هر روز هنگام انتخاب لباس سردرگم و کلافه نباشید.