روند مد در پاییز امسال: زیبایی و اضطراب بدن با هم به نمایش در‌می‌آیند

روند مد و ترندهای مختلف در پاییز امسال
مجله سارابارا – کمتر از یک ماه دیگر فصل پاییز از راه می‌رسد و با خود، باران، سرما و آب و هوایی درام و رمزآلود را می‌آورد. پاییز بهانه‌ای برای زیبا بودن است و چه خوب که از حالا به فکر خوش پوشی و داشتن یک استایل منحصر به فرد که با خود پیام‌های مهمی دارد، باشیم. برای همین مجله‌های مد و لباس معروف جهان را بررسی کردیم و به بحث داغ تلفیق زیبایی و اضطراب بدن رسیدیم. دو موضوعی که قرار است ترند‌های پوشاک پاییز امسال را تحت تاثیر قرار بدهد و طراحان لباس هنگام طراحی‌های خود به این موضوع بپردازند.

تلفیق زیبایی و اضطراب بدن

در طول تاریخ ظاهر زنانه بعنوان یک نماد شگفتی و تهدید، دیده شده است. اما امروزه این بحث همزمان با زیر سوال بردن تعاریف جنسیتی در گذشته و بحث‌های روز در رابطه با زنانگی مطرح می‌شود. اینکه چه معیارهایی جایگاه زنان را در جامعه مشخص می‌کند؟ آیا زنانگی یک ویژگی ذاتی است یا چیزی که از ابتدا همه آن را قبول می‌کنند؟ یا این که چه چیزی واقعی است و ظاهر یک شخص می‌تواند نشان دهنده باطن او باشد یا خیر؟ تمام این سوالات، بحث داغ عصر امروز بوده و در دنیای مد نیز منجر به بازی‌های بصری زیادی شده که هر کدام حامل پیام‌هایی در این مورد بوده است. بازی‌های بصری که مفهوم اضطراب بدن در زنان را می‌رساند. مبهم کردن ظاهر زنانه یکی از اشکال اضطراب بدن است که به روش‌های مختلفی بیان می‌شد. یکی از این روش‌ها استفاده از لباس‌ها و ظاهرهای بزرگی بود که طراحان لباس برای زنان ارائه می‌دادند. پوشیدن این لباس‌های بزرگ به عنوان بیانی از اضطراب بدن در نظر گرفته می‌شد و پیام حفظ فاصله و ترس از صمیمیت (جنسی و غیره) و نزدیکی را بر می‌انگیخت و در آغوش گرفتن پوشنده را دشوار می‌کرد. لباس‌های بزرگ و حجیم برای مبهم کردن ظاهر زنانه مثالی دیگر، حضور برخی از مدل‌ها در مراسم سی امین سالگرد V&R بود که توسط چهره‌های بی‌سر و مانکن‌ها احاطه شده بودند. این کار نیز تلاشی برای رساندن پیام اضطراب بدن بود. این که این انسان‌های بی سر در V&R به معنی کابوس یا خاطرات بد بودند یا قصد انتقال چه پیامی را داشتند به بیننده بستگی دارد. آدمک‌های بدون سر در مراسم سی‌امین سالگرد V&R اما ناشناخته ها می‌توانند ترسناک باشند، و در دنیای مد، افراط در ناشناخته‌ها و برداشت‌های متنوع طراحان از زنانگی که همگی بخاطر افراط در بازیهای بصری و اضطراب زنان است باعث اعتراضات زیادی شد. اعتراضات به دلیل طرح‌های نامفهوم و گنگی بود که از چهارچوب مد و لباس خارج می‌شدند و انسان را به مانند رباتی مصنوعی که کارش فقط انتقال پیام های مختلف از طریق لباس است نشان می‌دادند.

راه چاره چیست؟

طراحان لباس چاره را در بازگشت به پایه‌های اساسی و تلفیق زیبایی‌های باستانی با مفاهیم اضطراب بدن دیدند تا آثار این افراط را از بین برده و هویت زنان را به جایگاه اصلی خود بازگردانند. طراحان لباس در ترندهای پاییز امسال از منابع یونانی و رومی با مفاهیم ماندگاری و وضوح الهام گرفته اند. استمرار خطوط کلاسیک که همراه با بدن حرکت می‌کنند، حس مورد نیاز انسانی و نوازشگر را به فصل پاییز اضافه می‌کنند. این بازگشت به اشکال ضروری و حیاتی موضوعی ارزشمند است که طراحان اعتقاد دارند راحت به دست نیامده است. پیرپائولو پیچولی می‌گوید: سادگی پیچیدگی حل شده است. همه چیز در مورد پنهان کردن تلاشی است که دستیابی به سادگی را ملزم می‌کند. در واقع هدف اصلی این است که لباس زیبایی بسازید که تمام ویژگی‌های آن‌، متناسب با بدن انسان باشد و همزمان حامل پیام‌هایی همچون اضطراب بدن باشد.

لباس‌های مانند زره

  شاید این لباس‌ها به درد گشت و گذار در خیابان یا رفتن به مهمانی نخورند اما همگی تلاش می‌کنند یک معنی را برسانند: داشتن احساس امنیت در لباسی که می‌پوشید. قرار نیست زره جنگی بپوشید اما لباس‌هایی بپوشید که در دوخت آن از زنجیرهای آهنی ظریف، برش‌های بزرگ طوسی رنگ یا نقش و نگارهای باستانی یا هرچیزی که حال و هوای این لباس‌های محافظ را داشته باشد، استفاده کرده باشند. لباس‌های مانند زره همراه با اکسسوری‌های آهنی و فلزی

رنگ قرمز

هر فصل رنگ مخصوص به خودش را دارد که با دیدن آن می‌توانید به یاد روزهای گذشته در آن فصل بیفتید. پاییز امسال رنگ قرمز را بیشتر از همیشه خواهیم دید. طراحان امسال رنگ قرمز را بعنوان رنگ ترند پاییز انتخاب کرده‌اند و در کارها و طرح‌های خود از این رنگ استفاده می‌کنند.

رنگ زرد ملایم

زرد ملایم رنگ دیگری است که در پاییز امسال ترند شده است. در پاییز امسال می‌توانید انواع هودی، بارانی، کلاه و لباس‌های زرد ملایم را بپوشید یا همزمان با رنگ قرز ست کنید تا استایلی به روز و مطابق با ترند‌های پاییز امسال داشته باشید.

جلوه‌ای زاهدانه

در مراسم‌های رونمایی از ترندهای پاییزی مد و فشن امسال، شاهد انواع طرح‌ها و استایل‌های ساده و مینیمال با جلوه‌‌ای زاهدانه بودیم. این استایل‌ها در استفاده بیش از حد پارچه‌ها و برش‌های شلوغ خودداری کرده و حامل پیامی برای مبارزه با مصرف گرایی هستند. دلیل دیگر زاهدانه خطاب کردن این لباس‌ها، شباهت آن به لباس‌های مخصوص خانم‌ها در ادیان مختلف است که در عین دوری از افراط‌گرایی، جلوه‌ای پاک و معصومانه را نشان می‌دهد مانتو و رویه‌های زنانه قدی ساده یا کت‌های مشکی یک دست، از جمله‌ لباس‌هایی هستند که جلوه‌ای ساده یا زاهدانه دارند. اگر از طرفداران جمله زیبایی در سادگی است هستید، از این لباس‌ها غافل نشوید. لباس‌های ساده و بلند که جلوه‌ای زاهدانه و مینیمال و معنوی دارند.

فاصله‌ات را حفظ کن

همانطور که بالاتر گفته شد، یکی از روش‌های بیان اضطراب بدن استفاده از لباس‌ها و ظاهرهای بزرگی بود که برای زنان ارائه می‌شد. این لباس پیام حفظ فاصله و ترس از صمیمیت (جنسی و غیره) و نزدیکی را برمی‌انگیزد. و در آغوش گرفتن پوشنده را دشوار می‌کرد. اما تفاوت لباس‌های امسال با سال‌های گذشته تلاش برای نشان دادن زیبایی‌های ظاهری زنان است. عدم افراط در بزرگنمایی لباس‌ها همراه با استفاده از مفاهیم زیبایی، این لباس‌ها را با مدل‌های شبیه خود در سال‌های گذشته متفاوت کرده است.

پیراهن پپلوم 

پیراهن‌های مجلسی که چین کوتاهی دارند، کمر را باریک نشان داده و به پایین تنه کمی حجم می‌دهند. این لباس گزینه مناسبی برای نشان دادن زیبایی و ظرافت زنانه است. از این رو طراحان لباس تصمیم گرفتند این پیراهن‌ها را جزو ترندهای امسال بیاورند تا به هدف خود یعنی از بین بردن افراط در مبهم کردن ظاهر زنانه نزدیک‌تر شوند. پیراهن‌های پپلوم که در دور کمر تنگ می‌شوند و به پایین تنه حجم می‌دهند. منبع: VOGUE