همه چیز درباره کراوات مردانه، از انتخاب تا گره

همه چیز درباره انواع کراوات مردانه، از انتخاب تا گره
مجله سارابارا – داستان از آنجایی شروع شد که مردم کروواسی تکه‌ای پارچه گردن آویز را به مردم فرانسه فروخنتد. به مرور زمان مردم فرانسه شیفته این پارچه‌ها شدند و به افتخار مردم کرووات این تکه پارچه‌ها را کراوات صدا زدند. پارچه‌هایی که تا به امروز عضو جدانشدنی از استایل رسمی مردان هستند. بیشتر افراد چه پیر چه جوان در هر موقعیت اجتماعی و شغلی که باشند، دوست دارند همراه کت و شلوار خود از کراوات استفاده کنند تا زیبایی استایل رسمی آنها چند برابر شود. با گسترش صنعت مد و پوشاک انواع مختلف کراوات‌ مردانه در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند که هرکدام مناسب موقعیت خاصی هستند و با لباس مخصوصی ست می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کراوات مردانه آشنا شویم و بدانیم هرکدام از آنها در چه موقعیتی و با چه لباسی استفاده می‌شوند.

کراوات مردانه ساده

انواع کراوات های ساده مشکی همراه کت وشلوار رایج ترین نوع کراوت مردانه در ایران، نوع ساده آن است. این کراوات پارچه‌ای قد بلندی دارد که یک سمت آن باریک و سمت دیگر آن ضخیم می‌باشد. شما می‌توانید این مدل را با گره‌های مختلف، دور یقه پیراهن خود ببندید و در مراسم‌های رسمی و جلسات کاری از آن استفاده کنید.

کراوات‌های طرح دار

طرح های راه راه، خال خالی و گلدار کراوات مردانه   کراوات مردانه طرح دار از نظر اندازه و ابعاد تفاوت چندانی با کراوات مردانه ساده ندارد، اما این طرح‌های آن‌ها است که آن‌ها را خاص و پر طرفدار می‌کند. یکی از طرح‌های رایج برای کراوات‌ها طرح خال خالی است. خال خال‌های ریزی که با رنگی کاملا متفاوت از رنگ خود کراوات، نقشی زیبا به آن می‌بخشند. نوع دیگری از طرح‌های معروف کراوات، طرح راه راه است. الگوهای خطی مورب که معمولا در دو رنگ متفاوت هستند. طرح پرطرفدار دیگر، مدل گلداری است که اصلا مناسب موقعیت‌های رسمی نیست. بر روی این کراوات‌ها طرح‌های مختلفی از گل و گیاه با نقش‌های زیر و درشت خودنمایی می‌کنند.

کراوات آسکوت

دو نمونه کراوات مدل آسکوت از پدربزرگ‌های خود بپرسید شاید درون کمد لباس‌های خود از این کراوات‌ها داشته باشند. این مدل کراوات مردانه شباهت زیادی به دستمال گردن دارد و در واقع طرح اولیه و سنتی است که مدل‌های دیگر از روی آن ابداع شده‌اند. به همین دلیل گاهی اوقات به اختصار به آن‌ کراوات نیز می‌گویند. این نوع کراوات مناسب موقعیت‌های غیررسمی‌تر است و یک اکسسوری لوکس به شمار می‌رود. پیشنهاد ما به شما این است که این کراوات‌ها را برای جلسات رسمی و موقعیت‌های شغلی استفاده نکنید.

کراوات گیره ای

کراوات معمولی با گیره فلزی دون نیاز به گره اگر حال گره زدن کراوات را ندارید یا برای شما سخت است که هر دفعه خود را معطل گره زدن بکنید، پیشنهاد ما به شما کراوات گیره‌ای است. این کراوات‌ها تفاوتی زیادی از نظر ظاهر با کراوات‌های ساده ندارند و تنها تفاوتشان در گیره‌ای است که بالای آن‌ها قرار دارد و شما کافی است آن را به یقه لباس خود بزنید و دیگر خود را معطل گره زدن آن نکنید.

کراوات بولو مردانه

کراوات بولو با نخی ضخیم و یک گیره فلزی یک کابوی در روز عروسی‌اش کراوات پولو بر تن می‌کند. این مدل‌ها معمولا از یک نخ ضخیم و یک گیره فلزی نسبتا بزرگ درست می‌شوند. به ندرت از این اکسوری‌ها در ایران استفاده می‌شود و بیشتر در آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس طرفدار دارند و استایلی گاوچرانی حساب می‌شوند. این کراوات‌ها خیلی رسمی نیستند و بیشتر در مراسم‌های نیمه‌رسمی و معمولی‌تر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.  

کروات پشمی

کروات پشمی اگرچه کروات نقشی در گرم نگه داشتن بدن ما ندارد، ولی کروات‌های پشمی به دلیل ست شدن با سایر لباس‌های زمستانی، انتخاب مناسبی برای فصل سرد هستند. این کروات‌ها در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند و استایل ما را گرم و شیک نشان می‌دهند.

کروات ابریشمی

کروات ابریشمی شاید بتوان لوکس‌ترین و رسمی‌ترین نوع کروات را، کروات ابریشمی دانست. این کروات‌ها از ابریشم براق تولید می‌شوند و برای استفاده در مراسم‌های رسمی کاربرد دارند. کروات‌های ابریشمی طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارن که امکان ست کردن آن‌ها را، با کت‌ها و پیراهن‌های مختلف می‌دهند. شاید تنها نقطه ضعف این کروات‌های لوکس، نیاز بیشتر آن‌ها به مراقبت و نگهداری است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد نحوه صحیح نگهداری از کروات خواهیم داد. برندهای مختلفی اقدام به تولید کروات‌های ابریشمی می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: هرمس شنل گوچی پرادا دیور ورساچه

پاپیون

پنج مدل مختلف پاپیون با طرح ها و زنگ های متفاوت پاپون‌ها آمدند تا جای کراوات مردانه را در مراسم‌های رسمی را بگیرند اما موفق به این کار نشدند. تکه‌های پارچه‌ای که در مرکز باریک و در دو سمت خود پهن می‌شوند و ظاهری متقارن دارند. پاپیون‌ها را می‌توانید با تاکسیدو و انواع کت و شلوار رسمی بپوشید و در مراسم‌های رسمی حضور پیدا کنید.   خب تا اینجا با انواع مختلفی از کراوات مردانه آشنا شدید. با ما همراه باشید تا به نکات مهمی که هنگام استفاده از آن‌ها باید مد نظر داشته باشید، بپردازیم.  

اندازه کراوات‌ها

کراوات های اسکینی، باریک و استاندارد مردانه از نظر اندازه کراوات مردانه در سه دسته کلی استاندارد، باریک و اسکینی قرار می‌گیرد و ارتفاع آن معمولا بین 140 تا 145 سانتی متر است. به طور کلی پهنای کراوات باید با پهنای گردن شما هماهنگی داشته باشد. اگر فردی چهارشانه و درشت اندامی هستید کراوات‌های استاندارد مخصوص شماست، اما اگر اندام لاغری دارید بهتر است از کراوات‌های باریک و اسکینی استفاده کنید.  

انواع گره‌های کراوات

چهار مدل گره آتلانتیک، ویندسور، کلوین و چهار در دست برای کراوات گره آتلانتیک: گره‌ای پهن و مثلثی شکل. یک گره کامل که برای پیراهن‌های با یقه پهن مناسب است. گره ویندسور: ضخیم و پهن با شکلی مثلثی. این گره برای پیراهن‌های یقه پهن مناسب است. گره کلوین: باریک و کمی نامتقارن. گره کراوات کوچک اما پر زرق و برق و ایده‌آل برای پیراهن‌های یقه باریک است. گره چهار در دست: باریک و کمی نامتقارن و مناسب برای هر نوع پیراهن دکمه داری.

نکاتی در مورد انتخاب و خرید کروات:

انتخاب و خرید کروات مناسبت: مهم‌ترین آیتمی که در هنگام انتخاب کروات باید مد نظر قرار بگیرد، مناسبتی است که می‌خواهید از آن کروات استفاده کنید. مثلا استفاده از کروات‌های ساده، همراه استایل‌های اداری و رسمی مناسب‌تر بوده در حالی که کروات‌های طرح‌دار انتخاب بهتری برای مناسبت‌ها و مجالس رسمی می‌باشند. رنگ: رنگ کروات را با توجه به رنگ پیراهن خود انتخاب کنید. به طور کلی، بهتر است از کروات‌هایی استفاده کنید که با رنگ پیراهن شما تضاد داشته باشند. جنس: جنس کروات را باید با توجه به فصل سال و همچنین استایلی که می‌خواهید انتخاب کنید. اندازه: اندازه کروات باید متناسب با قد و جثه شما باشد.  

به فرم صورت خود توجه کنید:

اگر صورت شما گرد است، سعی کنید کروات‌هایی با طرح‌های عمودی انتخاب کنید. در این حالت صورت شما کشیده‌ به نظر می‌رسد. اگر صورت شما کشیده و استخوانی است، بهتر است از کروات‌هایی با طرح‌های افقی استفاده کنید که صورت شما را گرد نشان دهد.  

به رنگ پوست خود توجه کنید:

معمولا برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، کروات با رنگ روشن و برای افراد با پوست روشن کروات‌های با رنگ تیره مناسب‌تر است.  

به رنگ موی خود توجه کنید:

در مورد رنگ مو هم، مانند رنگ پوست، تضاد بین رنگ کروات و رنگ موی فرد می‌تواند جذاب باشد. به این ترتیب که افراد با رنگ موی تیره، بهتر است از کروات‌های رنگ روشن و افراد دارای رنگ موی روشن از کروات‌های تیره‌تر استفاده کنند.  

به رنگ چشم‌های خود توجه کنید:

برای افرادی که دارای چشم‌های رنگی، مخصوصا سبز یا آبی هستند، انتخاب کروات هم‌رنگ چشم گزینه جذابی است.  

به قد خود توجه کنید:

بهتر است افراد قد بلند از کروات‌های بلند‌تر و افراد کوتاه‌ قد از کروات‌های کوتاه‌تر استفاده کنند.  

به جثه خود توجه کنید:

برای افراد با جثه بزرگ‌تر کروات‌های پهن‌تر و برای افراد با جثه کوچک‌تر کروات‌های باریک‌تر مناسب‌تر هستند.

نکاتی در مورد نگهداری بهتر از کروات:

نگهداری از کروات کروات به عنوان یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌های مورد استفاده آقایان، با مراقبت صحیح، عمر طولانی‌تری خواهد داشت. در اینجا چند نکته برای نگهداری مناسب از کراوات ارائه می‌شود: شستشوی مکرر کروات عمر آن را بسیار کاهش می‌دهد. پس سعی کنید فقط در صورت لزوم این کار را انجام دهید. برای شستشوی کروات از آب سرد و شوینده ملایم استفاده کنید. پس از شستشو، کروات را در حوله‌ بپیچید تا آب اضافی آن زودتر تخلیه شود. کروات را در هوای آزاد و به دور از نور خورشید خشک کنید. به هیچ وجه از خشک‌کن لباس‌شویی برای کروات استفاده نکنید. در زمان درآوردن کروات گره آن را حتما باز کنید، در غیر این صورت کروات تغییر شکل می‌دهد. کروات را به صورت آویزان در کمد لباس خود نگهداری کنید. از چوب لباسی‌های مخصوص کروات استفاده کنید. قبل از اتو کردن، کروات را کمی مرطوب کنید. برای اتوکشی کروات از اتوی بخار استفاده کنید.