علائم آلرژی به لباس چیست و چگونه می‌توان این حساسیت را از بین برد؟

یک زن در حال خاراندن گردن خود بخاطر آلرژی به لباس در لباس خردلی رنگ

مجله سارابارا – با وجود افزایش روز افزون از استفاده مواد غیرطبیعی در لباس‌ها، احتمال بروز آلرژی یا حساسیت به لباس‌ها بیشتر از قبل شده است و در حال حاضر چندین نوع مواد مصنوعی در صنعت نساجی و مواد مراقبت‌کننده از پارچه لباس‌ها وجود دارند که موجب ایجاد حساسیت یا آلرژی به لباس می‌شوند.

اگر یک سویشرت پشمی موجب خارش پوستتان شود یا یک شلوار پلی استر علت به وجود آمدن جوش‌های پوستی باشد، شما احتمالا به درماتیت یا اگزما تماسی مبتلا هستید و پوست شما در حال واکنش نشان دادن به جنس لباس، زیپ یا حتی مواد شوینده آن است.

علت آلرژی به لباس چیست؟

لباس‌های شما در طول روز تماس نزدیکی با پوستتان دارند و جای تعجب ندارد که برخی از آنها علت بروز انواع آلرژی‌های پوستی باشند. هر جنسی از لباس می‌تواند موجب آلرژی شود و  تبعاتی مانند سرخی، جوش زدن، تاول، خارش، تورم در ناحیه ملتهب، خشکی و ترک خوردن پوست را برای ما به ارمغان بیاورد.

اما چیزی که مشخص است این است که اجناس مصنوعی ریسک بیشتری در ایجاد حساسیت برای پوست دارند. درماتیت تماسی می‌تواند نتیجه استفاده از پلی استر، نایلون، رزین، کبالت، نیکل، لاتکس و… باشد. این اجناس برخلاف الیاف طبیعی، اجازه نفس کشیدن به پوست را نمی‌دهند. همچنین لباس‌های تنگ هم شرایط مشابهی ایجاد می‌کنند و در زمان تعریق، ممکن است علت ایجاد آلرژی به لباس باشند.

در بعضی موارد علت ایجاد آلرژی به لباس، مواد شیمیایی استفاده شده در رنگ لباس‌ها هستند. رزین‌های فرمالدهیدی که برای از بین بردن چروک و جلوگیری از کثیف شدن لباس به کار می‌روند نیز می‌توانند علت ایجاد آلرژی باشند.

علاوه بر رنگ، چسب‌ها یا مواد شیمیایی که برای تولید چرم مصنوعی به کار می‌روند نیز از مقصران ایجاد حساسیت بر روی پوست می‌باشند.

در موارد حساسیت به نیکل، احتمالا جای دکمه‌های لباستان قرمز می‌شود یا احتمالا خارش نسبتا زیادی در محل تماس دکمه‌ها با بدن خواهید داشت. حساسیت به نیکل نسبت به بقیه موارد شایع‌تراست، زیرا در اکسسوری‌ها و زیورآلات هم به کار رفت است.

نشانه‌های آلرژی به لباس چیست؟

آلرژی و دونه‌های قرمز بر روی  پوست سینه یک کودک

قرمز شدن، خشک شد، خارش و حتی در بعضی مواقع تنگی نفس از نشانه‌های آلرژی یا حساسیت به لباس هستند. نشانه‌های آلرژی به لباس چند ساعت تا چند روز پس از پوشیدن لباس خودشان را نشان می‌دهند. در موارد محدودی، برخی افراد سال‌ها از یک لباس استفاده می کنند تا بالاخره جوش زدن پوست و ایجاد علایم آلرژی آغاز می‌شود.

نشانه‌های آلرژی به لباس، معمولا در جاهایی که لباس خم می‌شود بیشتر است اما فقط به این قسمت‌ها محدود نمی شود و هر جایی از بدن که با لباس در تماس باشد، ممکن است نشانه‌ها را بروز دهد. در ادامه به برخی از این بخش‌ها اشاره شده است:

  • مفصل‌های دست
  • پشت زانو
  • زیر بغل
  • کشاله ران
  • هر جایی که لباس تنگ باشد

چگونه می‌توان از آلرژی به لباس جلوگیری کرد؟

اولین قدم برای رفع آلرژی به لباس این است که دیگر لباسی که شما را اذیت می‌کند را نپوشید. پوستتان به احتمال زیاد پس از چند هفته کاملا به حالت عادی خودش برمی‌گردد. همچنین می‌توانید از لباس‌های با الیاف طبیعی استفاده کنید و از لباس‌هایی استفاده کنید که رنگ کمتری داشته باشند. لباس‌هایی از جنس پارچه‌های نخ پنبه بهترین انتخاب برای شما به خصوص اگر پوست حساسی دارید‌ می‌تواند باشد.

از لباس‌هایی که در توضیحات شستشویشان خواسته شده است که جداگانه شسته شوند، استفاده نکنید. این محصولات احتمالا رنگ پس می‌دهند و استفاده از آنها در هوای گرم و با وجود تعریق، ممکن است حساسیت ایجاد کند.

لباس‌هایی که در توضیحات آنها آمده است که ضد گرد و غبار هستند یا گفته شده است که اتو نشوند هم احتمالا آلرژی ایجاد می‌کنند چراکه مواد شیمیایی زیادی در آنها به کار گرفته شده است.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر پس از چند هفته پوست شما به حالت عادی خودش برنگشت یا اگر آلرژی به لباس مرتبا تکرار می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین درباره جوش‌های پوستیتان هم باید از پزشک مشاوره بگیرید چراکه در برخی موارد ممکن است جوش‌ها به جای بهتر شدن، بیشتر شوند و عفونت کنند.

درمان آلرژی به لباس چیست؟

اگر لباسی که علت آلرژی است را نپوشید، مشکل پس از چند روز برطرف می‌شود و نیازی به درمان نیست. اما اگر آلرژی یا حساسیت خیلی شما را اذیت می‌کند، به پزشک مراجعه کنید. آنتی هیستامین و داروهای مرطوب کننده‌، می‌توانند به بهتر شدن اوضاع پوستتان کمک کنند.

منبع: webmd