چطور از کتونی‌های خود مراقبت کنیم؟

روش‌های صحیح نگهداری از کتونی

زندگی مدرن و نیازهای آن در سال‌های اخیر ما رو به سمت استفاده از لباس‌ها و آیتم‌های ساده‌تر برده .در گذشته‌های نه چندان دور کفش‌ها با استفاده از روش‌های سنتی و با قالب‌های قدیمی ساخته میشدن.

در واقع بیشتر افراد در تمامی موقعیت‌ها از کفش‌هایی استفاده می‌کردن که امروزه ما به اون‌ها کفش‌های کلاسیک یا رسمی میگیم. شاید باورش سخت باشه که مردم با کفش‌هایی که عمدتا از چرم و با زیره‌های سخت تولید می‌شد، سر زمین‌های کشاورزی می‌رفتن و یا حتی ورزش می‌کردن.

تا اینکه در سال ۱۸۳۹ چارلز گودیر مخترع آمریکایی ایده نوینی رو امتحان کرد. گودیر تونست با استفاده از لاستیک نوع متفاوتی از کفش رو تولید کنه، اما این اختراع در سال‌های اول خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

بیش از نیم قرن بعد، اولین تولید انبوه کفش ورزشی در سال ۱۸۹۲ توسط شرکت آمریکایی U.S. Rubber با رویه کتان و کفه لاستیکی انجام شد. این کفش‌ها با میخ‌های فلزی برای افزایش سرعت دویدن طراحی و ساخته شده بودن.

در واقع کتونی‌ها در ابتدا صرفا برای استفاده ورزشی تولید شدن و هنوز راه طولانی برای رسیدن به استایل روزمره افراد داشتن.

در سال ۱۹۰۸ شرکت کانورس با تولید کفش‌های “All Star” که بعدها به “Chuck Taylor All-Stars” معروف شدن، انقلابی در صنعت کفش ورزشی ایجاد کرد.

کانورس تولید کننده اولین کتونی ورزشی تخصصی

شرکت کانورس تا چند سال بدون هیچ رقیب مهمی، اصلی‌ترین تولید کننده کتونی‌های ورزشی بود، تا اینکه در دهه ۱۹۲۰، آدولف داسلر با تأسیس شرکت “آدیداس” و برادرش رودولف با تأسیس شرکت “پوما”، رقابت در زمینه تولید کفش‌های ورزشی رو شروع کردن.

آدیداس در سال‌های بعد تونست به مهم‌ترین تولید کننده انواع کفش و کتونی ورزشی در جهان تبدیل بشه و تا حد زیادی خودش رو از رقبا جدا کنه.

ولی در دهه ۱۹۶۰ نایکی و ریباک هم کم کم وارد این حوزه شدن و تونستن خودشون رو به عنوان برندهای معتبر جهانی معرفی کنن.

در دهه بعد یعنی دهه ۱۹۷۰ کتونی‌‌ها برای اولین بار به عنوان بخشی از استایل روزمره ما وارد دنیای مد شدن و حالا دیگه نه فقط در زمین‌های ورزشی، بلکه در خیابون‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها هم، میشد اون‌ها رو دید.

طراحان مد با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌ها، کتونی‌ها رو به عنوان عنصری شیک و جذاب در استایل‌های مختلف معرفی کردن.

این روند تا به اونجا پیش رفت که خیلی زود برندهای لوکس و معتبری مثل گوچی، پرادا و شنل هم، کتونی‌های لوکس و گرون قیمت خودشون رو به بازار معرفی کردن.

امروزه کتونی‌ها با توجه به راحتی و تنوع زیادی که دارن به عنوان یکی از پرفروش‌ترین آیتم‌های مرتبط با مد و فشن شناخته میشن.

کتونیهای امروزی

حالا که به شکل مختصری با تاریخچه کتونی‌ها آشنا شدیم، می‌خوایم اطلاعات مفیدی در مورد نگهداری اون‌ها بهتون بدیم.

با توجه به استفاده زیاد از کتونی‌ها، نگهداری درست و اصولی اون‌ها باعث میشه عمر مفید بیشتری داشته باشن و از آسیب دیدنشون جلوگیری بشه.

در ادامه به موارد عمومی که نقش مهمی در نگهداری کتونی‌ها دارن اشاره می‌کنیم:

جلوگیری از کثیف شدن کتونی

باید از کثیف شدن کتونی ها جلوگیری کرد

علی رغم اینکه شستشوی کتونی یکی از کارهایی هست که برای نگهداری و تمیز موندن اون‌ها انجام میدیم، ولی یادتون باشه باید طوری از این کفش‌ها استفاده کنیم که کمترین نیاز رو به شستشو داشته باشن.

چون به هر حال شسشوی کفش حتی اگر به بهترین و اصولی‌ترین شکل ممکن هم انجام بشه تا حدی به بافت اون آسیب میزنه.

برای مثال در هوای بارونی از کتونی‌های رنگ روشن استفاده نکنین، چون احتمالا بلافاصله نیاز به شستشو پیدا میکنن.

تمیز کردن کتونی

نگهداری از کتونی

هر چند وقت یک‌بار از یک دستمال مرطوب برای تمیز کردن کتونی خودتون استفاده کنین، این کار باعث میشه آلودگی‌ها روی کتونی نمونن و اصطلاحا رنگ کفش دچار چرک مردگی نشه.

 

این مورد مخصوصا برای کتونی‌های رنگ روشن اهمیت بیشتری داره.

اگر لکه‌های روی کفش به وسیله دستمال مرطوب از بین نرفت، میتونین از شوینده‌های مخصوص کتونی استفاده کنین. این شوینده‌ها طوری تولید شدن که به بافت کفش آسیب نزنن.

حتما قبل از شستشو دستورالعمل روی شوینده‌ها رو بخونین.

همچنین یادتون باشه که بعد از شستشو، کفش‌ها رو در مقابل نور آفتاب قرار ندین. این کار باعث باز شدن درزها، مخصوصا از بخش زیره کفش میشه.

استفاده از لباسشویی

برخی معتقدن استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن کتونی‌ها کار درستی نیست. ولی خیلی‌ها هم به شکل منظم این کار رو انجام میدن و مشکل خاصی برای کفششون پیش نمیاد.

به طور کلی در این مورد میشه گفت که کتونی‌هایی که از مواد اولیه بهتری تولید شدن و استحکام بیشتری دارن، در صورت استفاده درست از ماشین لباسشویی دچار مشکل نمیشن، ولی به هر حال اگر قصد شستن کتونی‌های خودتون با ماشین لباسشویی رو دارین، بهتره موارد زیر رو رعایت کنین.

  • بند کفش‌ها رو باز کنین و به شکل جداگانه بشورین.
  • در صورت امکان، کتونی‌ها رو داخل کیسه‌های مخصوص قرار بدین، این کیسه‌ها معمولا توری و زیپ‌دار هستن.
  • از دور کم ماشین لباسشویی استفاده کنین.
  • از آب سرد یا ولرم برای شستشوی کفش استفاده کنین.

نکته: برای خیلی از ما پیش اومده که بعد از شستشوی کتونی‌های سفید، احساس کردیم رنگ اون‌ها کمی به زردی میزنه. برای از بین بردن این مشکل میتونین از مقاله از بین بردن زردی کفش پس از شستشو استفاده کنین.

نگهداری صحیح از کتونی

محل نگهداری کتونی یکی از مهم‌ترین عواملیه که میتونه طول عمر اون‌ها رو بیشتر کنه. از اونجایی که رطوبت باعث پوسیدگی کتونی‌ میشه، سعی کنین کتونی‌های خودتون رو در محل خشک و خنک نگه دارین.

یکی دیگه از اشتباهات مرسومی که افراد در نگهداری کتونی‌های خودشون انجام میدن، روی هم قرار دادن اون‌هاست. در صورتی که این شکل نگهداری، علاوه بر تغییر شکل کتونی موجب کثیف شدن اون‌ها هم میشه.

 

استفاده از باکس‌های مخصوص میتونه راه حل خوبی باشه.

همچنین برای کتونی‌های گرون قیمت خودتون میتونین از قالب‌های کفش هم استفاده کنین. این قالب‌ها درون کفش قرار میگی ن و باعث میشه که کتونی دچار تغییر شکل نشه.

تعمیر کتونی

تعمیر کتونی

در صورت آسیب دیدن کتونی،‌ اون‌ها رو به افراد ماهر بسپارید تا با ملزومات اولیه مرغوب اون‌ها رو تعمیر کنن. معمولا کتونی‌ها از بخش زیره دچار مشکل میشن که با استفاده از چسب مرغوب میشه اون‌ها رو تعمیر کرد.

استفاده صحیح از کتونی

استفاده صحیح از کتونی

انواع کتونی‌های امروزی برای کاربردهای مختلفی طراحی و تولید میشن. برای مثال خیلی از ورزش‌‌ها مثل فوتبال، فوتسال، دو، بسکتبال و … کتونی‌های مخصوص خودشون رو دارن.

شما هم سعی کنین از هر کتونی متناسب با کاربرد خودش استفاده کنین. برای مثال کتونی‌های رانینگ برای پیاده روی‌های سبک بهترین‌ انتخاب هستن و باید برای همین کاربرد استفاده بشن، در صورتی که کتونی‌های بسکتبال که معمولا حجم و وزن بیشتری دارن انتخاب مناسبی برای پیاده روی یا استفاده روزمره نیستن.

نکات مهم در زمان خرید کتونی

توضیحات مهم در زمان خرید کتونی

 به طور کلی با رعایت موارد زیر کتونی هاتون عمر بیشتری دارند.

  • متناسب با کاربرد مد نظر، کتونی خودتون رو انتخاب کنین.
  • حتما سایز مناسب رو انتخاب کنین.
  • جنس‌های تنفس پذیر انتخاب مناسب‌تری هستن، چون از تعریق پا جلوگیری میکنن.
  • زیره کتونی شاید مهم‌ترین قسمت باشه. زیره‌های نسبتا نرم و سبک رو انتخاب کنین.
  • کتونی‌های رنگ روشن برای استفاده روزمره مخصوصا در مناطقی که بارندگی زیادی دارن، انتخاب مناسبی نیستن.
  • تا جای ممکن بدون امتحان کردن کفش و اطمینان از راحتیش خرید نکنین.

و در آخر در این مقاله سعی کردیم نکات کاربردی در مورد نحوه نگهداری و شستشوی کفش و توجه به کاربرد اون‌ها به شما بدیم. نکاتی که اگر در زمان خرید و نگهداری کتونی‌ها رعایت کنین، طول عمر مفیدشون افزایش پیدا میکنه.