تیشرت‌های چاپی را چطور باید بشوییم؟

تیشرت‌های چاپی را چطور باید بشوریم؟

در مقاله قبلی در مورد انواع تیشرت چاپی صحبت کردیم. لباس‌هایی که با توجه به تنوع خیلی بالایی که دارن روز به روز محبوب‌تر میشن و تقریبا هر کسی حداقل یک تیشرت چاپی داره. اما بعد از خرید این تیشرت‌ها یک سوال اساسی به وجود میاد.

تیشرت‌های چاپی رو چطور باید بشوریم؟

با توجه به اینکه رنگ‌هایی که برای چاپ روی تیشرت استفاده میشن، معمولا در اثر حرارت بالا یا اصطکاک دچار آسیب میشن، به دقت بیشتری در زمان شستشوی این لباس‌ها نیاز داریم.

در این مقاله سعی می‌کنیم با توضیح یک سری اصول کلی در مورد نحوه صحیح شستشوی تیشرت‌های چاپی به شما کمک کنیم.

به کیفیت تیشرت‌ها دقت کنین

اولین موردی که در زمان خرید تیشرت باید در نظر گرفته بشه، کیفیت تیشرت و چاپ هست. در غیر این صورت شما اگر تمامی موارد رو هم رعایت کنین، احتمالا باز هم طرح روی تیشرت دچار مشکل میشه.

بعضی از تیشرت‌هایی که چاپ روی اون‌ها کیفیت پایینی داره، حتی در فروشگاه و قبل از پوشیده شدن هم دچار مشکل میشن. به طوری که کناره‌های طرح چاپی کمی بلند میشه و با دست زدن میتونین متوجه بشین که بخش چاپ شده به طور کامل روی تیشرت نچسبیده.

واضحه که با یک بار شستن، بخش چاپ شده با کیفیت پایین به راحتی میتونه از روی تیشرت جدا بشه.

پس سعی کنین از برندهای معتبرتر خرید کنین که کیفیت بهتری دارن.

قبل از شستشو

قبل از شستشوی تیشرت های چاپی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

شما باید موارد خاصی رو قبل از شستشوی تیشرت‌های چاپی در نظر بگیرین که به طور خلاصه عبارتند از:

تا جای ممکن تیشرت رو با دست بشورین

برای حفظ کیفیت تیشرت و داشتن عمر مفید طولانی‌تر بهتره تیشرت‌های چاپی رو با دست بشورین. چون اینطوری فشار کمتری به بخش چاپ شده تیشرت میاد و احتمال آسیب دیدنش کمتره. اما با توجه به اینکه برای خیلی‌ها شسشتن لباس با دست کار سختیه، سعی می‌کنیم در ادامه مقاله نکاتی رو مطرح کنیم که برای شستشوی با ماشین لباسشویی هم مناسب باشه.

برچسب مراقبت رو بخونین

برچسب‌ داخل تیشرت معمولا دستورالعمل خاص شستشوی لباس رو به شما توضیح میده. البته معمولا برندهای معتبر‌تر راهنمایی‌های تخصصی و درستی رو ارائه میدن.

تیشرت رو پشت و رو کنین

از اونجایی که بخش چاپ شده لباس در درون ماشین لباسشویی با بقیه لباس‌ها برخورد می‌کنه و همین اصطکاک باعث آسیب دیدن طرح چاپی میشه، پس بهتره تیشرت رو پشت و رو کنین.

اجازه بدین جوهر طرح کاملا خشک بشه

اگر چه خیلی بعیده که با این مشکل روبرو بشین ولی با این حال یادتون باشه که اگر تیشرت چاپی رو به تازگی خریدین و مدت زمان کمی (کمتر از ۲۴ ساعت) از چاپ طرح روی تیشرت گذشته، بهتره حتی در صورت کثیف شدن تیشرت اون رو نشورین.

معمولا تیشرت‌هایی که در فروشگاه‌ها وجود دارن بیشتر از چند روز از انجام فرایند چاپشون میگذره و دچار این مشکل نمیشن.

شستشوی تیشرت

شستشوی تیشرت در لباسشویی

نکات زیر رو باید در زمان شستشوی تیشرت در نظر بگیرین.

مهم‌ترین عامل: دمای آب

به طور کلی برای حفظ کیفیت و بافت پارچه بهتره همه انواع لباس رو با آب سرد شست، ولی این موضوع برای تیشرت‌های چاپی اهمیت بیشتری هم داره.

با توجه به آسیب‌پذیر بودن جوهر چاپ در مقابل آب گرم و احتمال حل شدنش، تیشرت‌های چاپی رو حتما باید با آب سرد شست.

استفاده از برنامه ملایم

ماشین‌های لباسشویی برنامه‌های مختلف شستشو دارن که با توجه به نوع و میزان کثیف بودن لباس‌ها از این برنامه‌ها استفاده می‌کنیم. بهتره برای شستشوی تیشرت‌های چاپی از برنامه‌های ملایم‌تر که هم دمای آب رو پایین نگه میدارن و هم میزان چرخش کمتری دارن استفاده کرد.

معمولا این برنامه‌ها در لباسشویی‌های برندهای مختلف با نام‌های gentle و یا delicate شناخته میشن. برای اطمینان بیشتر میتونین دمای آب رو باز هم کمتر کنین.

استفاده از شوینده‌های ملایم

از اونجایی که مواد پاک کننده قوی باعث آسیب دیدن بخش چاپ شده لباس میشن، شوینده‌هایی که میزان مواد شیمیایی قوی کمتری دارن، برای شستشوی تیشرت‌های چاپی انتخاب بهتری هستن.

برای راهنمایی بیشتر، بهتره بدونین که شوینده‌هایی که پایه گیاهی دارن و شوینده‌های مناسب لباس‌های ورزشی، آسیب کمتری به تیشرت‌های چاپی میزنن.

همچنین دقت کنین که تا جای ممکن شوینده‌ مورد استفاده حاوی سفید کننده، رایحه‌های خوشبوکننده و رنگ مصنوعی نباشن.

بهتره تیشرت‌ها رو با هم بشورین

در زمان استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن تیشرت چاپی بهتره لباس‌های سنگین، ضخیم و زبر رو همزمان با این لباس‌ها نشورین. مثلا کاپشن یا پالتوهایی که بافت ضخیم و زبری دارن، میتونن به تیشرت‌های چاپی آسیب بزنن. پس بهتره تیشرت‌های نخی یا به طور کلی لباس‌های سبک‌تر و لطیف‌تر رو با همدیگه بشورین.

مراقب رنگ دادن لباس‌ها باشین

به طور کلی یکی از مشکلاتی که در زمان شستن لباس‌ها میتونه به وجود بیاد، رنگ دادن لباس‌هاست. با توجه به اینکه حتی مقدار کمی رنگ دادن لباس میتونه بخش چاپ شده تیشرت رو به طور کلی از بین ببره، پس بهتره لباس‌هایی که امکان رنگ دادن دارن رو به هیچ وجه با تیشرت‌های چاپی به طور همزمان نشورین.

شستشوی لکه‌ها به طور جداگانه

با توجه به اینکه نباید از شوینده‌های قوی برای شستشوی تیشرت‌های چاپی استفاده کرد، درصورتی که بخشی از این لباس‌ها دچار لکه‌های کثیفی شدن که با شوینده‌های ملایم و آب سرد از بین نمیرن، بهتره این لکه‌ها رو به شکل جداگانه و با دست بشورین. در این صورت صرفا برای اون نقطه از تیشرت میشه از شوینده قوی‌تری استفاده کرد.

استفاده از کیسه‌های مخصوص شستشوی لباس

برای اطمینان بیشتر میتونین از کیسه‌های مخصوص لباسشویی استفاده کنین. شما میتونین تیشرت‌ها رو داخل این کیسه‌ها قرار بدین تا از برخورد مستقیم اون‌ها با بقیه لباس‌ها جلوگیری بشه و به این ترتیب عمر مفیدشون طولانی‌تر بشه.

خشک کردن تیشرت چاپی

خشک کردن تیشرت چاپی

بعد از شستشوی تیشرت چاپی و برای خشک شدن تیشرت بهتره موارد زیر رو رعایت کنین.

از برنامه خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده نکنین.

اصطکاک خیلی زیادی که در زمان استفاده از برنامه خشک کن ماشین لباسشویی ایجاد میشه، به بخش چاپ شده لباس آسیب میزنه. پس بهتره فقط برای شستشوی تیشرت از ماشین لباسشویی استفاده کنین.

خشک کردن با استفاده از جریان هوا

اساسا نور مستقیم خورشید باعث آسیب دیدن بافت پارچه و از بین رفتن رنگ لباس‌ها میشه. پس بهتره هیچ کدوم از لباس‌هاتون رو در مقابل نور خورشید پهن نکنین.

برای خشک شدن تیشرت‌های چاپی هم به دلیل حساسیت بیشتری که این تیشرت‌ها دارن، بهتره به هیچ وجه در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرن، چون آفتاب میتونه رنگ قسمت چاپ شده لباس رو از بین ببره.

استفاده از چوب لباسی در زمان خشک شدن تیشرت

یکی از مشکلاتی که بعد شستشوی تیشرت‌های چاپی به وجود میاد، چروک شدن بخش چاپ شده لباسه. این بخش به دلیل ساختاری که داره زودتر چروک میشه و به هیچ وجه از اتو هم برای صاف کردنش نمیشه استفاده کرد.

پس بهتره بعد از شستن تیشرت اون رو روی چوب لباسی آویزون کنین که از چروک شدن قسمت چاپی جلوگیری بشه.

اتو کردن تیشرت‌‌های چاپی

اتو کردن تیشرت چاپی

به هیچ وجه بخش چاپ شده تیشرت رو اتو نکنین. حتی اتو با درجه حرارت کم یا اتو بخار بدون تماس مسقیم هم میتونه به بافت بخش چاپ شده آسیب بزنه.

در صورتی که هیچ راهی غیر از اتو کردن تیشرت نداشتین، اون رو پشت و رو کنین و بعد اتوکشی رو انجام بدین.

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی که در زمان شستشوی تیشرت‌های چاپی مورد نیاز هست رو در سه بخش مراقبت‌های قبل از شستشو، در زمان شستشو و بعد از شستشو ارائه بدیم.

ولی به طور کلی بهتره این نکته در نظر بگیریم که با توجه به ساختار جوهرهایی که برای چاپ به کار میره و آسیب‌پذیر بودنشون، حتی در صورت رعایت تمام نکات بالا، باز هم در زمان شستشو بخش چاپی لباس تا حدی کیفیت خودش رو از دست میده. پس بهترین راه اینه که تا حد امکان از کثیف شدن این تیشرت‌ها جلوگیری کنیم.