بررسی سه مورد از رژیم های موثر کاهش وزن

مجله سارابارا – سال‌هاست که اکثر مردم دنیا به دنبال راهکارهایی هستند تا در مدت کوتاه و به آسانی به وزن ایده‌آل خود برسند! در صورتی که علم بارها ثابت کرده است کاهش وزن به وسیله دارو و در مدت زمان کوتاه بدون آسیب و عوارض جدی ممکن نیست. در این مطلب قصد داریم کربوهیدرات ها و چربی های مضر را معرفی کنیم و در ادامه به معرفی چند مورد از رژیم های موثر برای کاهش وزن بپردازیم.

رژیم گیاهخواری:

این رژیم در واقع فراورده‌های حیوانی را با توجه به مسائل اخلاقی، محیطی و دلایل دیگر که به سلامت مربوط میشوند از رژیم غذایی به کلی حذف میکند! و علاوه بر حذف گوشت، در این رژیم استفاده از لبنیات،تخم مرغ، و دیگر مشتقات حیوانی نظیر ژلاتین، عسل، آلبومین، کشک، پنیر و انواع ویتامین c نیز محدود میشود. کاهش وزن: اصلی ترین علت کاهش وزن در رژیم گیاهخواری که جزو رژیم‌ های موثر کاهش وزن به حساب می‌اید، چربی مصرفی بسیار کم و جذب بسیار بالای فیبر است؛ که باعث میشود شخص برای مدت طولانی احساس گرسنگی نکند. همچنین کم کردن وزن با رژیم گیاهخواری در درجه اول بر کاهش جذب کالری تاکید دارد.

رژیم‌های موثر کاهش وزن رژیم گیاهخواری سبزیجات اووکادو
رژثیم گیاهخواری

مزایا: از اصلی‌ترین مزایای پیروی از رژیم گیاهخواری میتوان به پایین آوردن احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع دو، مشکلات قلبی و مرگ زودرس اشاره کرد. لازم به ذکر است به حداقل رساندن مصرف گوشت نیز میتواند ابتلا به آلزایمر و سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد. مضرات: با توجه به محدودیت در استفاده از بسیاری مواد مغذی استفاده از مکمل‌های غذایی برای جبران کمبودهای بدن در جذب ویتامین B12، ویتامین D، آهن، ید، کلسیم، زینک و امگا ۳ ضروری است.

رژیم گیاهخواری رژیم های موثر کاهش وزن
رژیم گیاهخواری

رژیم کاهش کربوهیدرات:

این رژیم سالهاست در لیست محبوب‌ترین رژیم‌ های موثر کاهش وزن قرار دارد. دستورالعمل‌های زیادی در جهت محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها وجود دارد که همه آنها قصد کاهش جذب آن از ۲۰ تا ۱۵۰ گرم در هر روز را دارند. هدف اصلی این برنامه جایگزینی چربی‌ها به جای کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی بدن است. با وجود آزاد بودن در استفاده از چربی و پروتئین در این رژیم استفاده از کربوهیدرات ها تا حد زیادی با محدودیت مواجه است به این ترتیب با پایین آمدن میزان کربوهیدرات اسیدهای چرب به وسیله جریان خون به کبد منتقل میشوند و بعضا تعدادی از آنها به کتون تبدیل میشوند و بدن میتواند در نبود کربوهیدرات ها از کتون های به وجود آمده به عنوان منبع اولیه انژی استفاده کند.

رژیم کاهش کربوهیدرات رژیم های موثر کاهش وزن
رژیم کاهش کربوهیدرات

کاهش وزن: تحقیقات نشان داده است پایین آوردن میزان کربوهیدرات در بدن میتواند برای کسانی که دچار چاقی و اضافه وزن مفرط خصوصا در نواحی شکم هستند بسیار موثر واقع شود و ارگانهای مهم بدن را از شر چربی‌های انباشته شده در اطراف‌شان نجات دهد.

مزایا: در ادامه خوب است بدانید رژیم کاهش کربوهیدرات میتواند امراضی مثل بالا رفتن میزان تریگلیسرید خون، کلسترول، قند خون، انسولین و فشار خون را کاهش دهد. مضرات: بدن عده ای به آسانی با این رژیم غذایی مطابقت پیدا میکند و در مقابل عده‌ای دیگر کاملا با آن مخالف‌اند! در برخی موارد بسیار نادر کمبود شدید کربوهیدرات و مقدار زیاد کتون میتواند عوارض و شرایط خاصی را به وجود آورد که کتواسیدوز نامیده میشود اما به طور کلی این رژیم برای اکثر افراد خطری ندارد.

معرفی کربوهیدرات‌ها:

رژیم کربوهیدرات یکی از مشهورترین رژیم های موثر کاهش وزن به حساب می‌آید. کربوهیدرات‌ها انواع مختلفی را شامل میشوند که در متن ذیل به معرفی آنها میپردازیم.

رژیم کاهش کربوهیدرات رژیم های موثر کاهش وزن
رژیم کاهش کربوهیدرات
  1. نان و غلات: نان و غلات غذای اکثر کشورهاست و حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. (برنج،جو، اوت میل)
  2. میوه‌: جذب و مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند تا حدود زیادی از سرطان و سکته قلبی جلوگیری کند اما بخش زیادی از آنها مقدار زیادی کربوهیدرات را شامل میشوند.(موز، گلابی، انبه، کشمش،خرما)
  3. سبزیجات نشاسته دار: بخشی از سبزیجات فیبر زیادی دارند، شکر خون را تنظیم کرده و به کاهش وزن کمک میکنند اما طیف گسترده‌ای از آنها میزان کربوهیدرات بیشتری نسبت به فیبر دارند که مناسب استفاده برای این رژیم نیست.(ذرت، سیب زمینی،چغندر)
  4. آبمیوه: آبمیوه انتخاب خوبی برای کسانی که رژیم کربوهیدرات را انتخاب کردند نیست! با وجود اینکه مواد مغذی خوبی را محیا میکند به جذب هرچه سریع‌تر کربوهیدرات کمک میکند و میزان قند خون را افزایش میدهد.
  5. پاستا و ماکارونی: غذایی ارزان است که پخت و پز بسیار آسانی دارد با این وجود جالب است بدانید ۱ پیمانه پاستا حاوی ۴۳gr کربوهیدرات است.
  6. شیر: شیر شامل کلسیوم، پتاسیوم و ویتامین‌هایB و مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات است.

رژیم کاهش چربی:

هدف این رژیم کاهش  ۱۰% مصرف و جذب کالری به طور روزانه و تامین ۳۰% انرژی مورد نیاز بدن از چربی‌های موجود است. در این برنامه غذایی خوردن مواد غذایی کم کالری و در عوض بالا بردن مصرف پروتئین اصلی ترین راهکار است! در واقع باید به مرور زمان میزان دریافت کالری معادل و یا کمتر از میزان مصرفی آن در طول روز باشد.

رژیم کاهش کربوهیدرات استیک گوشت رژیم های موثر کاهش وزن
رژیم کاهش کربوهیدرات

مزایا: تحقیقات نشان داده است که این رژیم در واقع میتواند ریسک ابتلا به امراض قلبی و فشار خون بالا ، کلسترول بالا و التهابات را کاهش دهد. مضرات: به دلیل نقش غیر قابل انکار چربی در بدن که شامل کمک به ساخت سلول‌ها و هورمون‌هاست و با توجه به اینکه جلوگیری از جذب چربی‌ها در طولانی مدت میتواند مشکلات جدی را برای بدن در پی داشته باشد این رژیم غذایی برای طولانی مدت مناسب نیست.

رژیم های موثر کاهش وزن رژیم کاهش چربی
رژیم کاهش کربوهیدرات

معرفی چربی‌ها:

  1. فراورده‌های حیوانی: اکثر این دسته به صورت چربی‌های اشباع هستند.(شیر، پنیر، کره، خامه)
  2. گوشت: در میان انواع گوشت‌ها، گوشت گوسفند و خوک دارای بیشترین و گوشت ماهی دارای کمترین میزان چربی اشباع است.
  3. فست فود: اکثر ترکیبات این محصولات دارای بیشترین حد چربی اشباع هستند و این میزان چربی بیش از مقدار مجاز مصرف برای هر فرد به طور روزانه است.

منبع: healthline.com