چگونه با حیوانات اهلی و وحشی مهربان باشیم؟

مجله سارابارا – حیوانات از هر نوعی که باشند، موجب غنی‌تر شدن زندگی ما می‌شوند. حیوانات می‌توانند به دوست و یا منبع الهام ما تبدیل شوند. مهربانی با حیوانات وابسته به نوع آن‌ها نیست و از حیوانات خانگی مانند گربه گرفته تا حیوانات اهلی مانند اسب و یا حتی حیوانات وحشی مثل جغد و تمساح هم شایسته‌ی دریافت مهربانی از طرف انسان‌ها هستند. با مراقبت از حیوانات خانگی و احترام گذاشتن به حیوانات وحشی در طبیعت، می‌توانیم مهربانی خود را نسبت به آن‌ها ابراز کنیم. اگر شما هم از دوستداران حیوانات هستید، با ما همراه باشید تا روش‌های رفتار درست با حیوانات را با هم بررسی کنیم.

نحوه‌ی مراقبت از حیوانات خانگی و حیوانات اهلی

به حیوانات تعهد مادام‌العمر بدهید

فرقی نمی‌کند حیوان خانگی شما چقدر پیر است، باید قبل از هر چیز مطمئن شوید توانایی این را دارید که برای تمام عمرش از او مراقبت کنید. حیوانات با افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، نوعی پیوند‎ عاطفی برقرار می‌کنند، پس در صورتی که این تعهد را جدی نگیرید ممکن است به حیوانات خانگی خود آسیب بزنید. بنابراین یکی از روش‌های رفتار درست با حیوانات این است که قبل از پذیرفتن مسئولیت مراقبت از آن‌ها، با پرسیدن چند سؤال زیر از تصمیم خود برای نگهداری از یک حیوان خانگی مطمئن شوید:

  • چرا می‌خواهید از یک حیوان نگهداری کنید؟
  • زمان و پول کافی برای نگهداری و رسیدگی به حیوان خانگی خود را در اختیار دارید؟
  • آیا حیوانات در خانه‌ی شما راحت هستند؟
  • در صورتی که بیمار شوید، چه کسی از حیوان خانگی شما مراقبت می‌کند؟

مراقب سلامتی حیوان خانگی خود باشید

برای مهربانی با حیوانات، باید قبل از هرچیز مراقب سلامتی آن‌ها باشید. برای این کار باید به‌صورت منظم به دامپزشک مراجعه کنید تا با چک کردن نشانه‌های بیماری علاوه برداشتن حیوانات خانگی سلامت، مهربانی خود را هم به آن‌ها نشان دهید.

برای حیوان خانگی خود یک فضای شخصی راحت ایجاد کنید

درست مانند انسان‌ها، حیوانات خانگی و سایر حیوانات اهلی مانند اسب‌ها هم از خوابیدن، خلوت کردن با خودشان، بازی کردن و تمیزی لذت می‌برند. یکی از روش‌های رفتار درست با حیوانات این است که برای حیوان خانگی خود فضایی شخصی که راحت و تمیز باشد ایجاد کنید. این کار علاوه بر اینکه به نوعی مهربانی با حیوانات محسوب می‌شود، به شما کمک می‌کند پیوندی قوی با حیوان خانگی خود ایجاد کنید.

غذا دادن به حیوان خانگی خود را فراموش نکنید

بخشی از رفتار درست با حیوانات که به سالم ماندن آن‌ها کمک می‌کند، تأمین آب و غذای مورد نیاز آن‌هاست. همچنین غذا دادن به حیوان خانگی مهربانی شما را به او نشان می‌دهد و باعث افزایش وابستگی دوطرفه می‌شود. برای نشان دادن مهربانی با حیوانات از این روش، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای ایجاد یک روتین، هر روز در زمان مشخص و یکسانی به حیوان خانگی خود غذا بدهید.
  • برای حیوانات خود غذایی تهیه کنید که برایشان مناسب باشد. برای پیدا کردن غذای مناسب حیوان خود می‌توانید از دامپزشک بپرسید و یا به‌صورت آنلاین در این باره تحقیق کنید.
  • همیشه یک کاسه‌ی تمیز پر از آب تازه در کنار ظرف غذای حیوانات قرار دهید.
  • به هیچ وجه به حیوانات اهلی و یا خانگی خود غذاهای مخصوص انسان مانند شکلات ندهید، زیرا این نوع غذاها ممکن است برای آن‌ها مضر و حتی کشنده باشد.
  • زمانی که حیوانات رفتار خوبی دارند، با غذا به آن‌ها جایزه بدهید.   

در موقعیت‌های مناسب با حیوانات تعامل داشته باشید

مهربانی با حیوانات به این معنی نیست که همیشه باید در کنار حیوان خانگی خود باشید. به حیوانات خود اجازه دهید در آرامش استراحت کنند و با این کار اعتماد آن‌ها را جلب کنید. برای به کار بردن این رفتار درست با حیوانات به موارد زیر توجه کنید:

  • زمانی که حیوان خانگی شما در حال استراحت، غذا خوردن، نوشیدن و یا تمیز کردن خودش است با او بازی نکنید.
  • حیوانات خانگی را تعقیب نکنید، زیرا با این کار آن‌ها را می‌ترسانید.
  • اگر در حالتی بایستید که هم‌قد حیوان خود شوید، کمتر تهدیدآمیز به نظر می‌رسید و با این کار می‌توانید آن‌ها را آرام کرده و به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید.

نحوه‌ی احترام گذاشتن به حیوانات وحشی

با حیوانات وحشی مانند حیوانات اهلی و خانگی رفتار نکنید

اگر در گذشته زمانی را در نزدیکی طبیعت گذرانده باشید، ممکن است حیواناتی که در مناطق خالی از سکنه پرسه می‌زنند را دیده باشید. به یاد داشته باشید که مهربانی با حیوانات به معنای این نیست که باید با حیوانات وحشی هم مانند حیوان خانگی خود رفتار کنید! حیواناتی مانند راکون و روباه ممکن است بامزه به نظر برسند ولی به دلیل اینکه در حیات وحش زندگی کرده‌اند، رفتار آن‌ها هم متناسب با همان مکان است. یعنی ممکن است به چیزهایی که تهدیدآمیز به نظر می‌رسند، حمله کنند. برای داشتن رفتار درست با حیوانات وحشی به نکات زیر توجه کنید:

  • بسیاری از گونه‌های وحشی حیوانات مانند تمساح قابل رام شدن نیستند و نباید برای رام کردن آن‌ها تلاش کنید.
  • نگه‌داشتن حیوانات وحشی بدون گرفتن مجوزهای مربوطه، معمولاً غیرقانونی است.

از دور از حیات وحش لذت ببرید

در صورتی که مزاحم حیوانات وحشی شوید، ممکن است به خودتان و یا به آن حیوانات آسیب برسانید. بنابراین برای نشان دادن رفتار درست با حیوانات در حیات وحش، باید از دور آن‌ها را تماشا کنید و هرگز حیوانات وحشی را تعقیب و لمس نکنید. همچنین برای نشان دادن مهربانی با حیوانات وحشی، نباید آن‌ها را بغل کنید.

به حیوانات وحشی غذا ندهید

ممکن است فکر کنید غذا دادن به حیوانات وحشی کاری بی‌خطر است، ولی این رفتار که معمولاً برای نشان دادن مهربانی با حیوانات از مردم سر می‌زند، عواقبی مانند تغییر رفتارهای طبیعی حیوانات، قرار دادن آن‌ها در معرض شکارچیان و در خطر قرار گرفتن سلامتی آن‌ها را به دنبال دارد.

جمع‌بندی

امروزه آموزش رفتار درست با حیوانات به یکی از دغدغه‌های اصلی دوستداران محیط‌زیست تبدیل شده است. از آنجایی که بسیاری از مردم با حیوانات خانگی خود زندگی می‌کنند و همچنین برای حفاظت از حیوانات وحشی، همه‌ی ما  رفتار درست با حیوانات را یاد بگیریم. امیدواریم این مطلب به شما کمک کند روش‌های درست مهربانی با حیوانات را به کار ببرید.

منبع: wikihow