با استایل ماکسیمال آشنا شوید و مانند آن لباس بپوشید

انواع ست‌های مختلف استایل ماکسیمال برای زنان و مردان
مجله سارابارا – شلوغش کنید! شاید این کوتاه‌ترین و در عین حال کامل‌ترین تعریف درباره‌ی استایل ماکسیمال باشد. استایلی که با گذشت زمان صحبت درباره‌ی آن بیشتر شده و در وبسایت‌ها و مجله‌های بیشتری این کلمه را می‌بینیم، یا خبری درباره‌ی آن می‌شنویم.

ماکسیمالیسم

ماکسیمالیسم تفکری است که برای مقابله با مینیمالیسم پدید آمده. طرفداران ماکسیمالیسم معتقد هستند که مینیمالیسم انسان را محدود کرده و جلوی شکوفایی و بروز احساسات او را می‌گیرد. از این رو با شعار “بیشتر بیشتر است” به مقابله با مینیمالیسم که شعار آن “کمتر، بیشتر است”، پرداختند. (استایل مینیمال را اینجا مفصل بررسی کردیم) ماکسیمالیسم یا حداکثر گرایی تفکری است که زیبایی را در افراط و افزونگی می‌بیند. از این رو در شاخه‌های مختلفی مانند هنر، ادبیات، موسیقی و فشن تلاش دارد تا با استفاده حداکثر از امکانات موجود نتیجه‌ای را خلق کند که افراط و جزییات زیاد و توی چشم را دارا باشد. یکی دیگر از استدلال‌های ماکسیمالیست‌ها در طرفداری از این ایده، شخصی سازی و منحصر به فرد بودن شخصیت و نحوه پوشش هر فرد است. به عبارت دیگر این عده معتقدند بر خلاف مینیمالیسم که أصول نسبتا ساده و ثابتی دارد و افراد را تا حدود زیادی شبیه به هم می‌کند، ماکسیمالیست اجازه می‌دهد افراد هویت فردی و اجتماعی خود را همانگونه که هستند به نمایش بگذارند.

تاثیر تفکر ماکسیمالیسم بر دنیای مد و لباس

نمایشگاه لباس موزه fit در مورد لباس‌های مینیمال و ماکسیمال در دوره جنگ جهانی دوم، دو عامل موجب روی آوردن افراد به استایل‌های ساده‌تر و مینیمال شد. اول کمبود منابع تا حدی که پارچه به کالای نسبتا گرانی تبدیل شده بود و عامل دوم روحیات غم‌زده جامعه به دلیل تبعات جنگ. اما با اتمام جنگ و با شروع دهه ۵۰ میلادی زنان جامعه برای فرار از غم و اندوه حاصل از سال‌های جنگ، لباس‌های بی‌رنگ و روح خود را کنار گذاشتند و از سبک جدیدی استقبال کردند که با رنگ‌ها و طرح‌های اغراق آمیز سعی در بهبود روحیه آنها داشت. استایل ماکسیمال به نوعی بر تجمل گرایی و مصرف گرایی افراطی تاکید می‌کند و از این جهت مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

استایل ماکسیمال

دو خانم با لباس‌هایی به سبک ماکسیمال اگر دلتان می‌خواهد لباس‌هایی بپوشید که دارای الگوهای جسورانه، رنگ‌های روشن، جزییات پیچیده، طرح‌های چشم نواز و اکسسوری‌های بزرگ باشد، استایل ماکسیمال همان چیزی است که باید به دنبال آن بگردید. برای داشتن یک استایل ماکسیمال جدای از این قوانین کلی که گفته شد، یک سری  نکات و توصیه‌هایی است که باید آنها را رعایت کنید. به خصوص اگر در ابتدای راه هستید و تازه با این سبک از لباس پوشیدن آشنا شده‌اید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه یک استایل ماکسیمال زیبا و جذاب داشته باشید.

چگونه یک استایل ماکسیمال داشته باشیم؟

الگوهای مختلف در کنار هم 

الگوها و نقش‌های مختلف در استایل ماکسیمال اولین قانون برای داشتن یک استایل ماکسیمال جذاب، استفاده از طرح‌های مختلف در لباس‌هایتان است. این کار شاید در ابتدا کمی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که با این کار، لباس‌های شما کاملا جدید به نظر خواهند رسید. شما می‌توانید با ترکیب کردن لباس‌های خود با یکدیگر تنوع زیادی در انواع تیپ‌ها و استایل خود داشته باشید. برای شروع یک لباس‌ با چاپ طرحدار بزرگ را با یک لباس با چاپ طرحدار کوچک ست کنید، تا هم تعادل را در استایل خود حفظ کرده باشید و هم استایل ماکسیمال داشته باشید. پیراهن‌های مردانه و زنانه رنگی چهارخانه، دامن‌های گلدوزی شده، کت‌های راه راه و تیشرت‌های با چاپ متنوع پیشنهاد ما به شما برای یک تیپ ماکسیمال می‌باشد.

اهمیت رنگ‌ها

رنگ یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های استایل ماکسیمال است. در واقع در این سبک پوشش تاکید زیادی بر استفاده از رنگ‌های مختلف و متنوع دارد، که می‌تواند تاثیرات روانشناختی مهمی هم بر روی شما داشته باشد. سری به جدول ترکیب رنگ‌ها بزنید و ببنید کدام رنگ‌ها هستند که بیشتر می‌پسندید و از آنها استفاده کنید. استفاده از یک ترکیب رنگی درست، ظاهر شما را به سطح بالاتری می‌برد. به‌نظر شما چرا مدل‌های معروف مجلات، ترکیب‌ متنوعی از رنگ‌ها را در لباس خود دارند اما باز اینگ رنگ‌های توی چشم نمی‌زند و زیبا است؟ این همان مهارت استفاده درست از رنگ‌هاست. پس قبل از اینکه شروع به ترکیب رنگ‌های مکمل یا متضاد با همدیگر بکنید، ابتدا از همخوانی آنها با یکدیگر مطمئن بشوید.

اکسسوری‌ها

شاید اغراق نباشد اگر ادعا کنیم مهم‌ترین بخش استایل ماکسیمال اکسسوری‌ها است. جایی که دست شما بسیار باز است و قدرت مانور زیادی دارید. اکسسور‌های مناسب استایل ماکسیمال، اکسسوری‌های توی چشم، با رنگ‌های بولد و بزرگ در اندازه هستند. قانون کلی برای اکسسوری‌های ماکسیمال این است: هر چه زرق و برق‌ بیشتر، بهتر! انواع کفش‌ها‌ با طرح‌های زیاد و رنگارنگ، زیورآلات توی چشم با قطعات درشت و مروارید‌های بزرگ، کیف‌های حجیم، کمربندهای سگک دار و کلاه‌های مختلف در انواع رنگ و طرح، چیزهایی هستند که باید برای یک استایل ماکسیمال داشته باشید. البته برخی مواقع صرفا از اکسسوری‌های استایل ماکسیمال همراه با سایر استایل‌ها هم استفاده می‌شود. به طور کلی یکی از ترندهای سال ۲۰۲۴، استفاده از اکسسوری‌های بزرگ و ماکسیمال است.

لباس‌های اورسایز

در سال‌های گذشته لباس‌های اورسایز طرفدار زیادی پیدا کرده است و روز به روز نیز بر محبوبیت آنها اضافه می‌شود. لباس‌های گشاد بپوشید تا پارچه‌ها فرصت بیشتری برای کامل نشان دادن طرح‌های خود باشند. مزیت این لباس‌ها این است که عیب‌های بدن شما را می‌پوشاند و با چین‌هایی که می‌خورد، ظاهری شلوغ در خور یک ماکسیمالیست را به نمایش می‌گذارد. البته تمام لباس‌های اوورسایز بخشی از استایل ماکسیمال نیستند و ما این لباس‌ها را در قالب سایر استایل‌ها هم استفاده می‌کنیم.

برش‌های متنوع

در طراحی لباس‌های ماکسیمال برش‌هایی وجود دارند که به بی‌قاعده‌ترین شکل ممکن می‌باشند. این برش‌ها می‌توانند طرح‌های ریش ریش، اختلاف قد در اندازه آستین‌ها، و سوراخ‌های دایره‌ای بر روی لباس باشند. اگرچه شاید این برش‌ها غیرمنطقی بنظر برسند، اما زیبایی خاص خودشان را دارد و بیانگر تفکر ماکسیمالیسم در پوشش خود هستند. این همان جایی است که استایل ماکسیمال و استایل آوانگارد با هم شباهت پیدا می‌کنند.

لباس‌های لایه لایه

پوشیدن لایه لایه لباس‌های رنگارنگ در سبک ماکسیمال   یکی از راه‌های ساده برای لباس پوشیدن به سبک ماکسیمال، پوشیدن لایه‌های مختلف لباس روی یکدیگر است. برای مثال می‌توانید انواع پیراهن‌ها را بر روی تیشرت خود بپوشید یا در هوای سرد پیراهن‌های ساده را زیر پولیورهای اورسایز بپوشید. پوشیدن همزمان انواع سویشرت‌ها و کت‌های اسپرت جین نیز کمک زیادی به شما می‌کند. به طور کلی این ترفند برای فصل پاییز و زمستان مناسب‌تر است و دست شما را برای امتحان انواع لباس‌ها با یکدیگر باز می‌گذارد.

انتقادها از استایل ماکسیمال

از همان ابتدای ترند شدن این استایل در دهه ۵۰ میلادی انتقادات زیادی به آن وارد می‌شد. بخش عمده انتقادات شامل دو مورد زیر می‌شود. مصرف گرایی: از آنجایی که در این استایل از آیتم‌های مختلفی استفاده می‌کنیم و معمولا مواد اولیه زیادی در تولید آنها به کار رفته است، بسیاری ماکسیمالیسم را نمادی از ترویج مصرف گرایی و تجمل گرایی می‌دانند که هزینه‌های غیر ضروری به جامعه و فرد وارد می‌کند.   آسیب به محیط زیست: بدیهی است که استفاده از پارچه‌‌ها و آیتم‌های زیاد در پوشش، نیاز به تولید محصول را بیشتر کرده و این مورد قطعا برای محیط زیست آسیب زا است. این انتقاد بیشتر در سال‌های اخیر و با فراگیر شدن جنبش‌های مدافع محیط زیست، بیشتر به گوش می‌رسد.

کلام آخر

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که با سپری کردن زمان‌های زیاد جلوی آینه مشکلی ندارید، استایل ماکسیمال مناسب شما است. شروع به امتحان ترکیب‌‍‌های متنوع از لباس‌های خود بکنید و استایلی پر زرق و برق را برای خود فراهم کنید. استایل ماکسیمال به دلیل ویژگی‌های خاص خود شما را بیش از حالت عادی، توی چشم و در معرض توجه دیگران قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید به هر جا که می‌روید، شما در مرکز توجه باشید، همین حالا دست به کار شوید و مانند یک ماکسیمالیست لباس بپوشید.