انواع کفش تخت که می‌توانید همه جا بپوشید

مجله سارابارا – وقتی حرف از راحتی کفش به میان می‌آید، کفش‌های تخت اولین کفش‌هایی هستند که به ذهن ما می‌آیند. اما راحت بودن آنها به این معنا نیست که نمی‌توانند ظریف و رسمی باشند. این کفش‌های همه کاره ترکیبی از راحتی، ظرافت و استایل رسمی را برای ما فراهم می‌کنند. پس اگر شما هم  علاقه‌مند به این کفش‌ها هستید، همراه ما باشید تا در ادامه به معرفی انواع مختلف آنها بپردازیم و مزایا و معایب این کفش‌های تخت را بررسی کنیم.

انواع کفش تخت: صندل

صندل‌های چرمی تخت به رنگ قهوه‌ای مخصوص تابستان ساده‌ترین مدل کفش‌های تخت، صندل می‌باشد. معمولا صندل‌ها در فصل‌های گرم سال استفاده می‌شوند که دارای بند در پشت پا می‌باشند یا مانند دمپایی باز هستند. جنس صندل‌ها از پارچه جیر، چرم مصنوعی یا طبیعی است. صندل‌ها معمولا دارای طرح و رنگ بندی متنوعی هستند و در سبک‌های مختلفی قابل تهیه می‌باشند. این نوع پاپوش به دلیل راحتی و خنک بودن، در فصول گرم سال و در مناطق آب و هوایی گرم کاربرد دارند. صندل‌ها به دلیل باز بودن، از تعریق و بو گرفتن پاهای شما جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند پاهای شما به انواع بیماری‌های پوستی مبتلا نشوند.

کفش مونک

دو مدل از کفش‌های مونک تک تسمه و دو تسمه‌ای این کفش‌ها زمانی ساخته شدند که راهبان به دنبال جایگزین رسمی تری برای صندل‌های خود بودند. برای همین به آن مونک (monks) به معنی راهب می‌گویند. مونک‌ها کفش‌هایی هستند که با بندهایی که از روی پا می‌گذرند، بسته می‌شوند. مدل‌های تک بند و دو بند آنها وجود دارند که مدل تک بند آن طرفداران بیشتری دارد. جنس این کفش‌های تخت بیشتر از جیر و گاهی از جنس چرم می‌باشند. کفش‌ مونک یک کفش مردانه است اما مدل‌های زنانه آن نیز در بازار یافت می‌شوند. مونک‌ها، کفش‌های نیمه رسمی هستند که می‌توانید در تولد یا میهمانی‌های غیر رسمی بپوشید. همچنین می‌توانید شلوارهای کوتاه غیررسمی را با این کفش‌ها بپوشید.

کفش بالرین

کفش‌های زنانه تخت بالرین کفش‌های بالرین از قرن هجدهم پای در صنعت پوشاک گذاشتند و یک انتخاب شیک برای استایل روزمره شدند. این کفش‌ها پاشنه صاف و پنجه بسته هستند و معمولا قد کوتاهی دارند و قسمت بالایی پا در آنها آشکار است. بالرین‌ها از جنس چرم نرم یا ساتن هستند که امروزه در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. این کفش‌ها ترکیبی از کفش راحتی و رسمی می‌باشند. مدل معروف کلاسیک این کفش‌ها، کفش بالرینی است که در نوک آن یک پاپیون کوچک است. راحتی این کفش‌ها باعث شده بعضی از خانم‌ها به جای کفش‌های پاشنه بلند، کفش‌های بالرین را همراه با لباس عروس خود بپوشند. به شما پیشنهاد می‌کنیم بالرین را بدون جوراب یا با جوراب‌های کوتاه بپوشید. استایل مناسب این کفش زنانه، شلوار جین یا انواع دامن‌ها می‌باشد.   

کفش لوفر

کفش‌های لوفر جنس جیر و به رنگ قهوه‌ای کفش لوفر که به آن کالج نیز می‌گویند، یکی از پرکاربردترین انواع کفش‌های تخت در ایران می‌باشد. این کفش‌ها در ابتدا توسط نجیب زادگان و خانواده های سلطنتی در تابستان پوشیده می‌شدند. این کفش‌ها که شباهت زیادی به کفش‌های موکاسین دارند، بدون بند بوده. پاشنه پهنی دارند و از زیره محکمی برخوردار هستند. هنگام پوشیدن کفش‌های لوفر قوزک پا نمایان است. از آنجایی که کفش لوفر مناسب استایل خیابانی است، نیازی نیست هزینه زیادی برای جنس خاصی از آن بکنید و چرم مصنوعی نیز کار شما را راه می‌اندازد. اما برای مراسم‌های رسمی بهتر است سراغ چرم جیر یا چرم ورنی بروید. لوفرها به خاطر ظاهر باز و راحتشان مناسب فصل‌های بهار و تابستان می‌باشند. بهترین آیتم برای ست کردن لوفرها کمربند، کراوات یا دستمال گردن می‌باشد.

کفش آکسفورد

کفش‌های کلاسیک آکسفورد مردانه به رنگ مشکی براق آکسفوردها مدل دیگری از انواع کفش‌های تخت می‌باشند که دردسته کفش‌های سنتی بریتانیایی با بند بسته قرار می‌گیرند. این کفش در اصل کفشی مردانه می‌باشد اما مدل‌های زنانه آن نیز در بازار یافت می‌شوند. این کفش‌ها به طور سنتی از چرم ساخته می‌شدند؛ اما اکنون از مواد مختلفی از جمله چرم طبیعی، چرم مصنوعی، جیر و کرباس تولید می‌شوند. کفش‌های آکسفورد معمولا طرح‌های ساده‌ای دارند و به رنگ‌های مشکی یا قهوه‌ای تولید می‌شوند. آکسفورد مناسب استایل‌ رسمی و کت و شلواری است و بیشتر در میهمانی‌ها، عروسی‌ها یا جلسات اداری مهم پوشیده می‌شوند. این مدل‌ کفش‌ها در بین بزرگسالان، طرفداران بیشتری دارند.

کفش بوم

دو مدل کفش بوم ساق دار به رنگ قهوه‌ای کفش‌های بوم نام خود را از موادی که از آنها ساخته شده‌اند، گرفته‌اند. بوم پارچه‌ای است که در تولید کفش‌های کتانی به کار می‌رود. این پارچه در گذشته از کنف تولید می‌شد اما الان از مواد دیگری مانند پنبه و کتان نیز تولید می‌شود. بوم پارچه‌ای همه کاره است که هم به راحتی تمیز و هم به راحتی رنگ آمیزی می‌شود. این کفش‌ها در ابتدا به عنوان کفش‌های ورزشی شناخته می‌شدند اما به مرور زمان راه خود را به دنیای مد باز کردند. این کفش‌ها در طرح و رنگ تنوع زیادی دارند. معروف ترین کفش‌های بوم را شرکت converse  تولید کرده است.

کفش بروژ

کفش‌های تخت مردانه بروژ با طرح‌های سوراخ دار کفش بروژ، کفش رسمی مردانه است که بر روی پنجه آن نقش‌های تزیینی و سوراخ‌ دار دارد. زادگاه این کفش‌های چرمی کشور‌های ایرلند و اسکاتلند می‌باشند. این کفش‌های سوراخ دار را ابتدا برای این ساختند که آب باران درون کفش نماند. اما امروزه این سوراخ‌ها به طرح‌های زیبایی تبدیل شده‌اند که ویژگی خاص کفش‌های بروژ یا بروگ است. کفش‌های بروژ در طرح‌های مختلف و بیشتر با چرم مشکی یا قهوه‌ای کلاسیک تولید می‌شوند. این کفش‌ها رسمی هستند و همراه با لباس‌های رسمی، در میهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف استفاده می‌شوند. مدل زنانه کفش‌های بروژ، کفشی است که در چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و شباهت زیادی به مدل مردانه آن دارد اما تفاوت اصلی آن با مدل مردانه در پاشنه آن است. کفش‌های بروگ زنانه معمولا 2 تا 3 سانت پاشنه دارند.

مزایای پوشیدن کفش‌های تخت

سطح صاف باعث شل شدن عضلات ساق پا می‌شود. کفش‌های تخت می‌توانند به توزیع یکنواخت وزن بدن در کف پا کمک کنند. کفش‌های تخت راحت هستند و شما را هنگام راه رفتن خسته نمی‌کنند. کفش‌های تخت باعث می‌شوند ستون فقرات صاف بماند، بر خلاف کفش‌های پاشنه بلند که می‌توانند باعث خمیدگی ستون فقرات شوند. منابع: theconceptwardrobe , TEMPO.CO