استایل خیابانی چیست و چه نکاتی دارد؟

مجله سارابارا – تا به حال کلمه استایل خیابانی به گوشتان خورده است؟ خانواده‌ای را تصور کنید که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوند، مادر یک دست مانتو زنانه رسمی، متناسب با محل کارش می‌پوشد. لباسی که همزمان رسمی باشد و در عین حال راحت برای ساعت های طولانی کار. فرزند کوچک خانواده لباس فرم مدرسه را می‌پوشد و همراه فرزند بزرگتر که لباس مناسب دانشگاه را  پوشیده آماده بیرون رفتن از خانه می‌شوند. پدر نیز در حال پوشیدن یک دست کت و شلوار رسمی برای شرکت در جلسه‌ای است. زندگی و موقعیت‌های مختلفی که در آن قرارمی‌گیریم مدام به ما می‌گویند چه لباسی را بپوشیم. قواعدی که هر کدام برای موقعیت های مختلف هستند و دست و بال ما را برای پوشیدن لباسی که دوست داریم می‌بندد. اما چه زمانی وقت لذت بردن از لباس پوشیدن است؟ زمانی که دست به انتخاب هر لباسی که می‌خواهیم بزنیم و همان استایلی را داشته باشیم که دلخواهمان است؟ استایل خیابانی جواب این سوال می‌باشد. با استایل خیابانی شما می‌توانید ست‌های لباسی را بپوشید که سلیقه خودتان است و از آن لذت می‌برید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی این استایل محبوب بپردازیم.

استایل خیابانی چیست؟

استایل خیابانی، استایلی کژوال و غیر رسمی است که افراد مطابق با سلیقه و خواست خودشان لباس انتخاب می‌کنند. همانطور که از نام آن پیداست، با این استایل بیشتر در زمانی رو به رو می‌شویم که هنگام راه رفتن در خیابان و گشت و گذارهای شبانه در خیابان هستیم. در این استایل با ترکیب چند لباس مختلف که در کمد لباس‌های خود است، می‌توانید استایلی منحصر به فرد داشته باشید و به کمک آن‌ها هویت شخصی خود را برجسته کنید و تکه‌ای از دنیای درون خود را به نمایش بگذارید.

تاریخچه استایل خیابانی

سیر تکامل استایل خیابانی در طول تاریخ این استایل در اوایل قرن بیستم در بریتانیا بوجود آمد و بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه زیادی قرار گرفت. در زمان جنگ جهانی دوم، با توجه به کمبود مواد اولیه و مشکلات حاصل از جنگ، قیمت لباس‌ها در بریتانیا افزایش یافت. در نتیجه مردم به جای خرید لباس‌های جدید روی به ترکیب لباس‌های خود با یکدیگر و خلق ست‌های جدید با لباس‌های قدیمی تر کردند. موضوعی که باعث رواج یافتن استایل‌های غیر رسمی و خیابانی در بریتانیا شد. به مرور زمان این استایل، راه خود را به سمت کشورهای دیگر مانند فرانسه، ایتالیا و آمریکا باز کرد و امروزه نیز به استایلی محبوب در کل دنیا تبدیل شده و در هرجایی مردم از این استایل استفاده می‌کنند. هر چند وقت یکبار نیز ترندهای معروف آن بین مردم رواج پیدا می‌کند.

چگونه استایل خیابانی داشته یاشیم؟

قاعده کلی استایل خیابانی، قاعده ‌مند نبودن آن است. اما اگر می‌خواهید در حین اینکه همزمان از لباس‌ پوشیدن لذت می‌برید نکاتی را رعایت کنید که استایل شما را چشمگیر کند، ما یک سری توصیه‌هایی برای شما داریم.

راحتی را اصل قرار دهید

لباس‌های راحتی که در خیابان پوشیده می‌شوند استایل‌های خیابانی معمولا برای زمان‌های خارج از زمان کار و درس است و شما زمانی لباس‌های خیابانی را می‌پوشید که در حال تفریح، خرید تا گشت و گذار با دوستان خود هستید. بهتر است لباس‌هایی بپوشید که اوج راحتی را برای شما فراهم کنند و شما را به زحمت نیندازند.

لباس‌های ورزشی

انواع لباس ورزشی که بعنوان پوشش خیابانی استفاده می‌شوند استایل خیابانی پیوند قابل توجهی با لباس‌های ورزشی دارد و این لباس‌ها در بیشتر ست‌های خیابانی دیده می‌شوند. کتانی‌های اسپرت، شلوارهای ورزشی خط دار، ساک‌های ورزشی و پیراهن‌های پولو از انواع لباس‌های ورزشی هستند که می‌توانید همراه لباس‌های دیگر خود بپوشید و استایلی خیابانی داشته باشید.

به یک برند وفادار باشید

وفاداری به برند بخش مهمی از فرهنگ استایل خیابانی است. بنابراین به ندرت می‌توان شخصی را با استایل خیابانی دید که بر روی لباس‌ها و کفش‌های خود، انواع لوگو و برند‌های مختلف را دارد. اگر در بین لباس‌هایتان برندهای مختلفی دیده می‌شود، سعی کنید آن‌ها را با هم استفاده نکنید و فقط لوگوی یک کدام از آن‌ها را در استایل خود به نمایش بگذارید.

لباس‌های اورسایز

علاقه‌مندان به استایل خیابانی عادت به خرید لباس‌های اورسایز دارند. انواع‌ شلوارهای گشاد، ژاکت‌های گرمکن سایز بزرگ و سایر لباس‌های گشاد را بپوشید و قوانین متناسب با جلوه‌های مد روز را زیر پا بگذارید.

رنگ

رنگ یکی از اصلی‌ترین المان‌هایی است که به وسیله آن می‌توانید استایل خیابانی خود را خاص و جذاب کنید. شما می‌توانید از طیف وسیعی از رنگ‌های متنوع برای ساختن این استایل استفاده کنید. رنگ‌های زنده نقش زیادی در ساخت این استایل دارند. اگرچه رنگ‌های خنثی و رنگ مشکی هم در انواع خاصی از استایل خیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خلاقیت

اگر یک اصل را بتوان مهم‌ترین اصل در ساختن استایل خیابانی دانست؛ آن اصل خلاقیت است. شما می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود ترکیب‌های متنوعی از المان‌های مختلف بسازید. اگر چه برخی از استایل‌های خاص که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت به عنوان مثال‌هایی از استریت استایل شناخته می‌شود ولی شما می‌توانید با ترکیب آنها نیز سبک شخصی و خلاقانه خود را بسازید.

خودتان باشید

اگرچه با گذشت چند سال، استایل خیابانی پر از قوانین و جزئیات به نظر می‌رسد اما داشتن یک استایل خیابانی واقعی، یعنی خودتان باشید و هر طور که دوست دارید لباس بپوشید. درب کمد خود را باز کنید و ببنید کدام دو لباس را تا به حال با هم نپوشیده‌اید یا ترکیب کدام لباس‌ها را دوست دارید با هم امتحان کنید و از کنار هم قرار دادن ترکیبات غیرمنتظره نترسید.

انواع سبک‌های استایل خیابانی:

با گذشت زمان استایل خیابانی دچار سبک‌ها و امضاهای مختلفی در نقاط مختلف دنیا شده است. اگرچه شاید این موضوع با تعریف “هر چه دوست داشتید بپوشید” استایل خیابانی کمی مغایرت داشته باشد و آزادی عمل مورد نظر را از ما بگیرد اما بد نیست نگاهی به این سبک‌ها بندازیم و از آن‌ها ایده بگیریم. این سبک‌ها را نمی‌توان زیر مجموعه استایل خیابانی حساب کرد و خیلی از آنها به تنهایی یک استایل کامل و دارای قوانین خود هستند، اما به دلیل شباهت زیاد آنها به استایل خیابانی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

استایل شیک (CHIC)

انواع مدل‌های استایل شیک فرانسوی خواستگاه این استایل در فرانسه است. استایل شیک شاید نزدیک ترین سبک را به استایل خیابانی داشته باشد. استایلی که به دلیل پوشیدن مجموعه‌ها و تکه‌های تک رنگ با خطوط تمیز و براق شناخته شده است. رنگ‌های معمول نیز در این استایل سفید، مشکی و رنگ‌های خنثی هستند. این استایل معمولا از لباس‌های با کیفیت و ساده تشکیل می‌شود. معمولا استایل شیک از نظر رنگ‌های مورد استفاده و طرح‌های ساده به استایل مینیمال شباهت دارد. افراد شناخته شده زیادی مانند دیوید بکام، ویکتوریا بکام و آدری هپبورن از طرفداران این استایل به حساب می‌آیند.

استایل بوهو (BOHO)

استایل بوهمین یا بوهو بر پایه احترام به طبیعت این استایل که ریشه در فرهنگ بوهمین‌ها دارد از ترکیب و تلفیق فرهنگ‌های مختلف شکل گرفته است. استایل بوهو پیرو یک سبک زندگی آزادانه است. رنگ‌های شاد و زنده و همچنین طرح‌های هندسی پیچیده و شلوغ از آشنا‌ترین المان‌های مورد استفاده در این استایل است. بوهمین‌ها احترام زیادی برای طبیعت قایل هستند به همین جهت لباس‌های آنها معمولا از پارچه‌های طبیعی و لطیف مانند نخ پنبه، کتان، ابریشم و پشم دوخته می‌شود. لباس‌های گشاد و آزاد مانند پیراهن‌های ماکسی، دامن‌های بلند، شلوارهای بگی و کیمونو از لباس‌های محبوب در استایل بوهو هستند.

استایل هنرمند (ARTISTRY)

استایل هنرمند با رنگ‌های جذاب و توی چشم اگر فرد خلاقی هستید، استایل هنرمند خوراک خودتان است. در صنعت مد استایل هنری به سبکی از لباس پوشیدن اطلاق می‌شود که در آن آیتم‌ها، رنگ‌ها و دیگر عناصر استایل متاثر از مبانی اصلی هنرهای تجسمی شکل گرفته باشند. این سبک برخلاف بوهو از طرح‌ها و اقلام سنتی دوری می‌کند و طرفدار رنگ‌ها و لباس‌هایی با دوخت فانتزی است.

استایل اسکیت سواری

اسکیت بورد اسکیت سوارها در همه جای دنیا اجتماعات و فرهنگ خاص خودشان را دارند. سبک پوشش اسکیت سواری هم نوعی از استایل استریت است که عمدتا شامل لباس‌های اوور سایز و راحت مثل شلوار بگی، هودی، تیشرت گرافیکی و کتانی‌های بزرگ است. معمولا بیشترین استقبال از استایل اسکیت سواری توسط نوجوانان صورت می‌گیرد.

استایل هیپ هاپ

استایل خیابانی هیپ هاپ استایل هیپ هاپ که ریشه در فرهنگ و موسیقی هیپ هاپ دارد از دهه ۱۹۷۰ ایجاد شد اما در دهه 1990 و 2000 به اوج شکوفایی خود رسید. این استایل بیشتر توسط رپرهای معروف آمریکایی در جهان شناخته شد. در سال‌های دهه 2000 برندهایی مانند نایک‌، آدیداس، رالف لورن، کلوین کلاین و … خط تولید لباس‌های استایل هیپ هاپ خود را راه اندازی کردند. این لباس‌ها عمدتا شامل هودی، پیراهن بیسبال، شلوار جین بگ، شلوار فاق کوتاه، کفش بسکتبال، شلوار ورزشی، کلاه کپ، دستمال سر و عینک آفتابی بزرگ می‌شوند.

استایل مینیمال

استایل مینیمال خیابانی این استایل به طور کلی از یک فلسفه کمینه گرایی برداشت شده است. در این استایل حداقل آیتم‌های مورد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دیگر مشخصه این استایل استفاده از رنگ‌‌های خنثی و سرد است. استایل مینیمال هم نوع خاصی از استایل خیابانی است با این تفاوت که رسمی‌تر است. برای آشنایی بیشتر با این استایل می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید: استایل مینیمال چیست؟

استایل وینتیج

استایل خیابانی وینتیج استایل وینتیج ترکیبی از استفاده از آیتم‌های قدیمی و کلاسیک با آیتم‌های مدرن و امروزی است. این سبک پوشش که در دهه اخیر محبوب‌تر شده است به دلیل ایجاد حس نوستالژی و منحصر به فرد بودن جذابیت زیادی دارد. همچنین با توجه به تنوع بالای المان‌های مورد استفاده در این استایل، می‌توان ترکیب‌های مختلفی با آن ساخت و هر روز تیپ متفاوتی داشت. اصالت و خلاقیت مهم‌ترین بخش‌های این نوع پوشش به حساب می‌آید. آیتم‌های اصلی استایل وینتیج برای آقایان عبارتند از: کت و شلوارهای کلاسیک، پیراهن آستین بلند، کلاه، ساعت جیبی، عینک آفتابی. و برای خانم‌ها: لباس‌های گل‌دار، پیراهن‌های بلند، دامن پف‌دار؛ تور و مروارید.  

استایل کژوال

استایل کژوال خیابانی به نوعی از لباس پوشیدن اشاره دارد که راحت، شیک و مناسب برای موقعیت‌های روزمره است. این سبک به دلیل تنوع، انعطاف‌پذیری و کاربردی بودن، محبوبیت جهانی پیدا کرده و در بین نسل‌های مختلف طرفداران زیادی دارد. اصول اصلی استایل کژوال عبارتند از: راحتی، لایه لایه پوشیدن، تنوع و استفاده از رنگ‌های خنثی. معمولا استایل کژوال با آیتم‌هایی مانند شلوار یا پیراهن جین، تیشرت، پولوشرت، هودی، کاپشن، پیراهن و دامن شناخته می‌شود. در این استایل نیز معمولا از رنگ‌های خنثی و سرد استفاده می‌شود و از این جهت به استایل مینیمال شباهت دارد.

استایل آوانگارد

استایل خیابانی آوانگارد اگر بخواهیم به شکل خلاصه استایل آوانگارد را توضیح دهیم، باید بگوییم:‌ استایل جسورانه، خلاقانه و فراتر از هنجارها. این استایل که به عنوان استایل پیشرو شناخته می‌شود با کنار زدن مدل‌ها و الگوهای شناخته شده و مرسوم، اقدام به ساختن ترکیب‌های غیر معمول، اشکال هندسی نا متعارف و پارچه‌های خاص می‌کند. تمرکز اصلی استایل آوانگارد بر اساس بیان شخصیت و فردیت افراد است و از پیروی از دیگران دوری می‌کند. در واقع این استایل در بسیاری از موارد بیانگر اعتماد به نفس بالای شخص می‌باشد. اصلی‌ترین المان‌های استفاده شده در استایل آوانگارد عبارتند از: لباس‌های گشاد و اوور سایز، پارچه‌های براق و متالیک، طرح‌های چاپی و گرافیکی و اکسسوری‌های بزرگ و پر زرق و برق. اگر چه پیش‌بینی‌ناپذیری بخش مهمی از این استایل است و خلاقیت و استفاده از المان‌های جدید در اولویت قرار دارد.   استایل خیابانی گوتیک استایل گوتیک سبکی در مد است که از فرهنگ گوتیک پیروی می‌کند. این استایل با رنگ‌های تیره، آیتم‌های رمزآلود و زیبایی شناسی تاریک پیوند خورده است. اصلی‌ترین آیتم این سبک پوشش رنگ مشکی است که در لباس‌ها، اکسسوری‌ها و آرایش افراد بیشتر از هر رنگ دیگری دیده می‌شود. پارچه‌های مخمل، چرم، تور و ساتن هم در انواع لباس‌های گوتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین آیتم‌های پوشش گوتیک برای آقایان عبارتند از: کت‌های بلند و مشکی، شلوار جین مشکی، پیراهن‌های تیره و بوت‌های چرمی. و برای خانم‌ها: لباس‌های بلند و تیره، دامن‌های پف‌دار، جوراب‌های شیشه‌ای و بوت‌های بلند. این استایل برای افراد با اعتماد به نفس بالا که به زیبایی شناسی تاریک علاقه دارند مناسب است. استایل گوتیک به عنوان نوعی استایل خیابانی در دهه‌های اخیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوشتار سعی شد تا به تعریف استایل خیابانی، اصول به کارگیری و همچنین مثال‌های آن بپردازیم. همانطور که اشاره شد، استایل خیابانی شامل انواع استایل‌های مختلف می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اگرچه هر یک از استایل‌هایی که در این نوشتار مطرح شد فلسفه خود را داشته و نیاز به توضیحات مفصل‌تری دارند که در مقالات دیگر به آنها خواهیم پرداخت.