تاریخچه و فرهنگ پیراهن‌های هاوایی: از جزایر به دنیای مد

پیراهن هاوایی چیست؟

پیراهن هاوایی به عنوان یکی از نمادهای دنیای مد در دهه‌های اخیر، محبوبیت زیادی داره. با شروع دوباره فصل گرما، این پیراهن خنک و زیبا دوباره توجه‌ها رو به سمت خودش جلب می‌کنه. امروزه پیراهن هاوایی به عنوان نماد تعطیلات و سفر هم شناخته میشه.

در این مقاله قصد داریم در مورد پیراهن هاوایی، تاریخچه و نحوه ست کردنش صحبت کنیم.

اول به این سوال پاسخ بدیم که به چه لباسی پیراهن هاوایی گفته میشه؟

پیراهن هاوایی، پیراهن مردونه آستین کوتاهی هست که معمولا از طرح‌های گل‌دار و شاد با رنگ‌های متنوع و پارچه‌های خنک و سبک تولید میشه. این پیراهن که معمولا در آب و هوای گرم و ساحلی استفاده میشه به عنوان نمادی از تعطیلات هم شناخته میشه.

البته پیراهن هاوایی هم انواع مختلفی داره و ممکنه در شکل‌ها و طرح‌های مختلفی تولید بشه، اما به طور کلی ۴ ویژگی زیر رو در بیشتر اوقات میشه به این لباس نسبت داد:

  • دارای آستین کوتاه
  • تولید شده از پارچه خنک و سبک
  • دارای طرح‌های شاد و رنگی
  • دارای استایل راحت و آزاد

تاریخچه پیراهن هاوایی

تاریخچه پیراهن هاوایی

در اواخر قرن نوزده و ابتدای قرن بیستم و ورود مهاجران اروپایی به جزایر هاوایی، که امروزه بخشی از خاک ایالات متحده به حساب میاد، لباس‌ها و فرهنگ پوشش جدیدی وارد این منطقه شد.

پیراهن‌های مردونه‌ یکی از لباس‌های مخصوص اروپایی‌ها بود، که تقریبا در همین دوره وارد جزایر هاوایی شد. این پیراهن‌‌ها معمولا از جنس‌های ضخیم و سنگینی تولید میشدن.

که با توجه به آب و هوای گرم و مرطوب منطقه هاوایی، استفاده از این پیراهن‌ها کار آسونی نبود. کارگرانی که روی مزارع کار می‌کردن، با توجه به فعالیت فیزیکی سنگین‌، بیشترین مشکل رو با این لباس‌ها داشتن.

همین موضوع باعث شد که کارگران مزرعه با الهام گرفتن از پیراهن‌های گشاد و راحت خودشون، لباس‌های خنک‌تری برای کار تولید کنن.

اما موضوع بعدی، تهیه پارچه برای تولید این پیراهن‌ها بود، که به شکل غیر منتظره‌ای حل شد.

ژاپنی‌های مهاجر به منطقه هاوایی، نوع خاصی از لباس رو به همراه خودشون آورده بودن که ما اون‌ها رو به اسم کیمونو می‌شناسیم. کیمونو‌ها معمولا از پارچه‌های رنگی و گل‌دار با طرح‌های زنده و هیجان‌انگیز تولید میشن.

کارگران منطقه هاوایی هم از پارچه‌های دور ریخته شده کیمونوها استفاده می‌کردن و به این ترتیب پیراهن‌هایی راحت و آزاد با طرح‌های گل‌دار و رنگی تولید شدن.

این لباس‌ها تا سال‌های زیادی برای کار در مزارع استفاده میشد تا اینکه یک ژاپنی همه چیز رو تغییر داد.

کوکیچی یوگی

کوکیچی یوگی

در دهه ۱۹۳۰ یک تاجر ژاپنی به نام کوکیچی یوگی با ورود به منطقه هاوایی با لباس‌های جذاب و عجیبی مواجه شد. او برای اولین بار دید که از پارچه‌های سنتی و رنگی ژاپنی برای تولید پیراهن‌های مردونه‌ای استفاده شده که با توجه به آب و هوای منطقه خیلی محبوب شدن.

یوگی با استفاده از نوع خاصی پارچه ریون که کاملا خنک و سبکه و همچنین استفاده از طرح‌های ژاپنی متنوع‌تر شروع به تولید پیراهن هاوایی به شکل صنعتی کرد.

با توجه به کاربردی بودن این لباس‌ها در مناطق گرمسیری و شرجی، خیلی زود تقاضا برای اون‌ها زیاد شد و یوگی به موفقیت رسید.

در واقع پیراهن هاوایی از همکاری ۳ فرهنگ مختلف اروپایی، منطقه هاوایی و ژاپن به وجود اومده.

رونق صنعت توریسم

عامل بعدی که پیراهن هاوایی رو در جهان مطرح کرد، رواج صنعت توریسم بعد از جنگ جهانی دوم و ورود گردشگران به منطقه هاوایی بود.

توریست‌های زیادی که به این منطقه میومدن بخاطر آشنایی با این لباس‌ها و خرید اون‌ها به عنوان سوغاتی، نقش مهمی در محبوب شدن این لباس داشتن.

هالیوود

 

شاید به جرات بشه گفت هالیوود در ترند شدن تمام انواع لباس‌ها و همه‌گیر شدن اون‌ها، در قرن اخیر مهم‌ترین نقش رو داشته. پیراهن هاوایی هم خیلی زود با استفاده در فیلم‌های هالیوودی به سراسر جهان راه پیدا کرد. در ۶۰ سال اخیر بازیگر‌های مرد زیادی با پوشیدن این لباس باعث محبوب شدن پیراهن هاوایی شدن.

از آلپاچینو در فیلم صورت زخمی گرفته تا برد پیت در فیلم روزی روزگاری هالیوود، این مسیر همچنان ادامه داره.

استفاده در سراسر جهان

برد پیت در هالیوود با پیراهن هاوایی

فرهنگ‌های مختلف در بخش‌های مختلف دنیا نمادهای خودشون رو به این پیراهن اضافه کرده و اون رو به بخشی از پوشش خودشون تبدیل کردن. مثلا موج‌سوارها در استرالیا با طراحی المان‌های مربوط به خودشون تا حد زیادی این لباس‌ها رو بومی کردن.

به همین دلیل امروزه در سراسر دنیا انواع خاصی از لباس‌ها رو میبینیم که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی، متناسب با شرایط جامعه تولید و استفاده میشن.

پیراهن هاوایی در ایران

پیراهن هاوایی در ایران

پیراهن هاوایی در ایران، بیشتر در مناطقی که آب و هوای شرجی و ساحلی داره مورد استفاده قرار میگیره. از این پیراهن‌های شاد و رنگی در فصل گرم، به‌خصوص در سفر خیلی استقبال میشه. برای مثال در جزایر جنوبی ایران مثل قشم، کیش و هرمز یا در سفرهای تابستونی به شمال خیلی‌ها از این پیراهن‌ها استفاده میکنن.

پارچه مناسب پیراهن هاوایی

پارچه مناسب پیراهن هاوایی

با توجه به استفاده از این لباس در آب و هوای گرم و شرجی، پارچه‌هایی که امکان گردش هوا و تنفس طبیعی پوست رو فراهم می‌کنن، انتخاب مناسب‌تری برای این پیراهن‌ها به حساب میان.

پارچه‌های نخی، ریون و ابریشم مصنوعی بیشتر در تولید پیراهن هاوایی به کار میرن.

پارچه‌های نخ پنبه به دلیل ایجاد جریان هوای طبیعی انتخاب مناسبی برای پیراهن هاوایی هستن. پارچه‌های ریون و ابریشم مصنوعی هم اگرچه به اندازه پارچه نخ پنبه، دارای منافذ طبیعی برای گردش هوا نیستن ولی با توجه به سبکی و لختی که دارن برای این منظور مناسبن.

استایل پیراهن هاوایی

استایل پیراهن هاوایی با لباس های مختلف

میتونین از استایل‌های زیر برای استفاده از پیراهن هاوایی در ساحل استفاده کنین.

شلوارک: ترکیب شلوارک و پیراهن هاوایی ترکیب جذاب و کاربردی برای مناطق ساحلی به حساب میاد. شلوارک‌های کتان یا نخی با رنگ‌های خنثی، باعث میشن طرح‌های پیراهن شما بیشتر به چشم بیان.

صندل: واضحه که برای استفاده در ساحل، صندل مناسب‌ترین گزینه است، هرچند که این استایل رو میتونین با کتونی هم ست کنین.

اکسسوری: عینک آفتابی، کلاه حصیری و دستبند‌های کنفی محبوب‌ترین اکسسوری‌ها برای استایل ساحلی هستن.

ترکیب‌های زیر هم برای ست کردن با پیراهن هاوایی در شهر یا جزیره جذابه:

شلوار کتان: استفاده از شلوار کتان مردانه با رنگ خنثی مثل بژ، خاکی و … استایل زیبا و پوشیده‌تری برای استفاده در محیط شهر میسازه.

کفش کالج: کفش کالج هم میتونه تکمیل کننده خوبی برای استفاده همزمان در کنار شلوار کتان و پیراهن هاوایی باشه.

اکسسوری: یک کلاه فدورا یا پانامایی حصیری با یک کمربند بافته شده ظریف هم انتخاب مناسبی برای این استایل به حساب میاد و استایلتون رو کامل میکنه.

برای آشنایی بیشتر با انواع کلاه مردانه بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنین.

علاوه بر ترکیب‌هایی که به عنوان پیشنهاد عنوان شد، پیراهن‌های هاوایی رو با آیتم‌های مختلف دیگه‌ای هم میشه ترکیب کرد که در ادامه به اون‌ها می‌پردازیم:

ترکیب پیراهن هاوایی با شلوار جین

یکی از ترکیب‌های محبوب با پیراهن هاوایی برای محیط‌هایی مثل مراکز خرید و رستوران‌ها ترکیب پیراهن هاوایی با شلوار جین مردانه آبیه.

پیراهن هاوایی و کتونی سفید

کتونی سفید این روزها خیلی محبوب شده و با لباس‌های مختلفی ست میشه. ترکیب پیراهن هاوایی و کتونی سفید هم ترکیب محبوب و جذابیه.

راحتی رو در اولویت قرار بدین

مهم‌ترین مشخصه پیراهن هاوایی راحتی و خنکی اونه. در واقع به نوعی نماد لباس راحت و آزاد به حساب میاد. پس در زمان ست کردن این لباس با بقیه آیتم‌ها این مورد رو در نظر بگیرین و از لباس‌های راحت برای استایل کردن استفاده کنین.

از طرح‌های خلاقانه استفاده کنین

تنوع کم نظیری در طرح‌های پیراهن‌ هاوایی وجود داره. از تجربه کردن طرح‌های آوانگارد و خاص نترسین و سعی کنین استایل متفاوتی برای خودتون بسازین.

روی پیراهنتون تمرکز کنین

از اونجایی که معمولا پیراهن هاوایی دارای طرح‌های شلوغ و با رنگ‌های روشن و جذابن، بهتره بقیه آیتم‌هایی که باهاش ست می‌کنین تا جای ممکن ساده و با رنگ‌های خنثی باشه. به این ترتیب بیشتر تمرکز استایل شما، بر روی پیراهن قرار میگیره.

و در آخر این نکته رو به یاد داشته باشین که پیراهن هاوایی نمادی از تفریح و سفر به مناطق با آب و هوای گرم و شرجیه. راحتی، خنک بودن و استفاده از رنگ‌های جذاب و گیرا مهم‌ترین مشخصه‌های این لباسه که در زمان ست کردن اون با بقیه آیتم‌ها باید مورد توجه قرار بگیره.

لباسی که در عین زیبایی، بسیار راحت، آزاد و کاربردیه و انتخاب ایده‌آلی برای استفاده در آب و هوای گرمه.