کت زنانه، سفری جذاب در دنیای مد

انواع کت زنانه

کت زنانه، امروزه فراتر از یک تکه لباس گرم به حساب میاد و به عنوان بخش کلیدی در استایل خانم‌ها شناخته میشه. تنوع بی‌نظیر مدل‌، رنگ‌ وجنس‌ کت‌ها، این امکان رو به شما میده تا با توجه به سلیقه، نیاز و موقعیت، بتونین مناسب‌ترین کت رو انتخاب کنین.

در این مقاله، سفری به دنیای کت‌ زنانه خواهیم داشت و ضمن بررسی انواع مختلف کت‌، نکاتی رو برای انتخابی بهتر ارائه خواهیم کرد.

تاریخچه کت زنانه

تاریخچه کت زنانه

در یونان و روم باستان از رداهای بلند و شنل‌هایی استفاده میشد که با توجه به شباهتی که به مانتو و کت زنانه امروزی داشته، میشه گفت ریشه کت‌های امروزی به حساب میاد.

در قرون وسطی، زنان از جامه‌های بلند و پف‌داری برای حفظ گرما استفاده میکردن که کم‌کم با تغییراتی روبرو شدن و در دوره رنسانس به کت‌هایی با برش‌های پیچیده‌تر و تزئینات بیشتر تبدیل شدن.

در قرن هجدهم، کت‌های زنانه‌ای روی کار اومد که به عنوان “ژاکت” شناخته میشدن و معمولاً از جنس ابریشم یا مخمل بودن. این کت‌ها رو بیشتر با دامن‌های بلند و چین‌دار می‌پوشیدن و به عنوان نمادی از طبقه اجتماعی بالا و ثروتمند محسوب می‌شدن.

در قرن نوزدهم، با ظهور انقلاب صنعتی، زنان به تدریج در بازار کار حضور پیدا کردن و دیگه به کت‌هایی نیاز داشتن که هم کاربردی و هم شیک باشن. به همین دلیل در این دوره، شاهد تنوع زیادی در مدل‌های کت زنانه بودیم.

در قرن بیستم تحولات و تغییرات زیادی در دنیای مد رخ داد و کت زنانه هم از این قاعده مستثنی نبود. طراحان مشهوری مثل Coco Chanel و Christian Dior نقش مهمی در مدرن کردن و ظریف‌تر کردن کت‌های زنانه ایفا کردن. در این دوره، مدل‌های جدیدی مثل کت بلیزر، کت بارانی و کت چرم روی کار اومد.

امروزه، کت زنانه در انواع مختلف و با جنس‌های متنوع در دسترسه و به نوعی یک لباس ضروری و در عین حال محبوب برای خانم‌هاست که در موقعیت‌های مختلف میتونن از اون استفاده کنن.

انواع کت‌های زنانه بر اساس مدل

انواع کت زنانه

کت‌های مجلسی: این کت‌ها برای موقعیت‌های رسمی و نیمه‌رسمی طراحی شدن و از جنس‌های نفیس مثل ابریشم، ساتن یا مخمل تهیه میشن. 

بلیزر: این کت‌ها کوتاه و بدون یقه هستن و با شلوار زنانه یا دامن ست میشن، کت‌های بلیزر بیشتر ساده و در رنگ‌های مختلف تولید میشن، اما مدل‌های طرح‌داری هم از این کت‌ها هست، که طرفدارهای خاص خودشون رو دارن. از کت‌های بلیزر در مجالس و مناسبت‌ها و یا مهمونی‌های دوستانه استفاده میشه.

کت، شلوار: این کت‌ها به همراه شلوار ست و هم‌رنگ خودشون پوشیده میشن و برای مجالس رسمی و مهمونی‌ها مناسبن. معمولاً کارمند‌ها برای استفاده روزمره در اداره و یا سرکار و قرارهای کاری از کت شلوار استفاده می‌کنن با این تفاوت که قد کت این مدل کت‌شلوارها بلندتره و ظاهر رسمی‌تری داره.

کت‌ و ژاکت: این کت‌ها بلندتر ازمدل بلیزر هستن و میتونن یقه‌دار یا بدون یقه باشن و برای مهمونی‌ها و مجالس نیمه‌رسمی مناسبن.

کت‌های اسپرت: کت‌های اسپرت برای استفاده روزمره طراحی شدن و از جنس‌های راحت مثل پنبه، کتان یا جین تهیه میشن، کت‌های اسپرت معمولا راحتی و آزادی بیشتری نسبت به کت‌های مجلسی دارن.

کت کیمونو: کت‌های کیمونو آزاد و راحت هستن و برای استایل‌های غیر رسمی مناسبن. این مدل کت‌ها معمولاً سرشونه و حلقه آستین جدا ندارن و به صورت یکسره دوخته میشن. میتونین کت کیمونو رو با تیشرت، شلوار جین، دامن و … ست کنین.

ترنچ کت: ترنچ کت که به نوعی یک مدل بارونی هم به حساب میاد، از پارچه‌های ضدآب تولید میشه و قد بلندی داره، معمولا قد اون تا زانو و یا مچ پا میرسه، یقه این کت انگلیسیه و حدود ۶ تا ۱۰ دکمه داره.

ترنچ کت، برای روزهای بارونی یا خنک بهاری و پاییزی انتخاب خوب و مناسبیه، این کت هم برای آقایون هم خانم‌ها کاربردیه.

بر اساس برش

کت‌های راسته: این کت‌ها در قسمت کمر و باسن تنگ نیستن و از سرشانه تا پایین به صورت راسته ادامه دارن و برای انواع اندام‌ها مناسبن.

کت‌های کمردار: این کت‌ها در قسمت کمر تنگ‌تر هستن و به دلیل ایجاد انحنا در این قسمت، اندام رو به خوبی نشون میدن.

کت‌های اورسایز: این کت‌ها راحت و آزادن و برای استایل‌های کژوال مناسبن.

بر اساس جنس

انواع کت زنانه بر اساس جنس

کت‌های پشمی: این کت‌ها از پشم گوسفند یا بز تهیه میشن و بسیار گرم و بادوام هستن.

کت‌های چرمی: کت‌های چرمی از جنس چرم طبیعی یا مصنوعی تهیه میشن و شما با پوشیدن این کت‌ها شیک و زیبا به نظر میرسین.

کت‌های جین: کت‌های جین از جنس جین پنبه‌ای یا جین کشبافت تولید میشن و استایل راحت و اسپرتی براتون میسازن.

کت‌های نخی: این کت‌ها از جنس پارچه نخی هستن و به علت تنفس‌پذیری و نرمی و لطافتی که دارن، برای فصل بهار و تابستون مناسبن.

کت‌های لینن: کت‌های لینن بسیار خنک و راحتن و امروزه خیلی مورد استقبال قرار گرفتن همچنین در فصل بهار و تابستون طرفدارهای زیادی دارن.

بر اساس موقعیت 

رسمی: برای موقعیت‌های رسمی، به دنبال کت‌هایی با رنگ‌های خنثی مثل مشکی، خاکستری یا سرمه‌ای باشید. همچنین میتونید از کت‌های بلیزر یا پالتو زنانه و کت‌های بلند هم استفاده کنید.

روزمره: برای موقعیت‌های روزمره، بهتره از کت‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و متناسب با فصل استفاده کنید. کت‌های کیمونو، کت جین و کت‌های چرمی به دلیل آزادی عمل و راحتی بیشتری که دارن، گزینه‌های مناسبی برای استایل روزمره هستن.

انتخاب کت زنانه مناسب، میتونه استایل شما رو به طور کلی تغییر بده و ظاهری شکیل و آراسته بهتون ببخشه. در اینجا، به چند نکته کلیدی برای انتخاب و ست کردن کت زنانه می‌پردازیم:

توجه به فرم بدن

اندام سیب: اگر فرم بدن شما سیب شکله، به دنبال کت‌هایی باشید که برش کمر دارن و بالاتنه شما رو لاغرتر نشون میدن. بهتره که کت‌های خیلی گشاد یا خیلی جذب نپوشید.

اندام گلابی: اگر فرم بدن شما به شکل گلابیه، از کت‌هایی استفاده کنید که شانه‌های شما رو پهن‌تر نشون میده و توجه رو به قسمت بالاتنه شما جلب می‌کنه. از پوشیدن کت‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه خودداری کنید.

اندام مستطیلی: اگر فرم بدن شما مستطیلیه، به دنبال کت‌هایی باشید که به بدن شما فرم و انحنا میده. میتونید از کت‌های کمردار یا کت‌هایی با جیب‌های روی سینه استفاده کنید.

اندام ساعت شنی: اگر فرم بدن شما ساعت شنیه، تقریباً هر مدل کتی به شما ‌میاد و با خیال راحت میتونید کتی که دوست دارید رو بپوشید.

توجه به ست شدن کت با سایر لباس‌ها 

توجه به ست شدن کت با سایر لباس ها

شلوار: کت رو با شلواری ست کنید که از نظر رنگ و طرح با هم همخوونی داشته باشن، اگه لباستون کت شلوار ست نیست، بهتره که از شلوار با رنگ متفاوت و مکمل کت استفده کنین.

اگر کت شما طرح‌داره حتما از شلوار ساده برای ست کردن استایلتون استفاده کنین.

بلوز: بلوزی رو انتخاب کنید که با یقه کت شما تناسب داشته باشه، برای مثال وقتی از کت‌های یقه‌دار استفاده می‌کنید، بلوز بدون یقه زیر اون بپوشید و نباید دو یقه شبیه به هم رو، باهم ست کنید.

کفش: کفش‌هایتان رو متناسب با موقعیت و استایل خودتون انتخاب کنید، اگر از کت مجلسی استفاده کردین بهتره که کفش‌های پاشنه بلند به کار ببرید تا ظاهر رسمی‌تری داشته باشید.

اکسسوری: از اکسسوری‌هایی مثل کیف، شال و کلاه و دستمال گردن‌هایی که با کت شما همخوونی دارن، میتونید برای تکمیل استایل خودتون استفاده کنید.

ایده‌هایی برای ساختن استایل‌های مختلف با کت

ایده‌هایی برای ست کردن کت زنانه

در این بخش به توضیح چند استایل مرسوم و کاربردی به همراه کت زنانه می‌پردازیم:

استایل رسمی

کت بلیزر رو با شلوار پارچه‌ای و پیراهن هم‌رنگ یا طرح‌دار ست کنید. میتونید از کفش پاشنه‌بلند و کیف دستی برای تکمیل این استایل استفاده کنید.

کت کوتاه رو با دامن مدادی و بلوز ست کنید. میتونید از نیم‌بوت و کیف دوشی برای تکمیل کردن استایلتون کمک بگیرید.

استایل کژوال

کت چرمی رو با تیشرت سفید و شلوار جین زنانه ست کنید. استفاده ازبوت یا کفش رسمی برای این استایل مناسبه.

کت کوتاه رو با لباس ماکسی ست کنید. میتونید با به کار بردن صندل یا کفش تخت و کیف دستی، استایل خودتون رو کامل کنین.

استایل اسپرت

کت رو با هودی زنانه و لگینگ بپوشین، استایلتون رو با کفش ورزشی و کوله پشتی ست کنین و استایل اسپرت بسازین.

میتونین کت جین رو با یک تیشرت سفید، شلوار جین و کتونی سفید استایل کنین.

استایل‌های مختلف

میتونین کت اورسایز رو با تیشرت یا تاپ و شلوار جین ست کنین. این استایل برای یک استایل خیابونی و راحت مناسبه.

کت کوتاه رو با دامن یا شلوارک زنانه و جوراب شلواری ست کنید. این استایل برای یک مهمونی دوستانه مناسب و کاربردیه.

کت‌های زنانه، به عنوان یکی از آیتم‌های جذاب و کاربردی در بین لباس خانم‌ها، میتونن در موقعیت‌های مختلف و با سبک‌های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرن. تنوع مدل‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های کت‌های زنانه، دست شما رو برای خلق استایل‌های مختلف باز میذاره.