لباس فضانوردی اسپیس ایکس چه ویژگی هایی دارد؟

مجله سارابارا – ایده ساختن لباس فضانوردی اسپیس ایکس زمانی شکل گرفت که این شرکت تصمیم گرفت انسان ها را به فضا بفرستد. طراحی این لباس ها توسط خود اسپیس ایکس انجام شده است و پروسه بسیار متفاوتی را نسبت به لباس های پیشین، از جمله لباس های ناسا تجربه کرده است.

اخیرا اسپیس ایکس گزارشی را در رابطه با لباس های فضانوردی جدید خود منتشر کرده و جزییات بیشتری از این لباس مدرن و منحصر به فرد در اختیار ما قرار داده است.

طراحی این لباس ها ارتباط نزدیکی با طراحی داخلی فضاپیما داشته اند و به گونه‌ای طراحی شده اند که با تمام بخش های فضاپیما هماهنگی داشته باشند. این لباس ها به راحتی به فضاپیما متصل می‌شوند و تمام مواردی که فضانوردان به آن احتیاج داشته باشند را در اختیارشان می‌گذارند. همچنین دستکش ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با صفحه لمسی پیش روی فضانوردان هماهنگ باشد.

لباس های فضانوردی اسپیس ایکس دقیقا برای شخصی که آن را می‌پوشد طراحی شده است و این موضوع به آنها کمک می‌کند که در فضا و در نبود جاذبه، راحت‌تر از لباس خارج شوند یا آن را بپوشند.

به گفته فضانوردان تا قبل از نهایی شدن طراحی، آنها چند صد بار لباس فضانوردی خود را تست کرده‌اند. این لباس ها در مقایسه با لباس های قبلی بسیار راحت‌تر و سبک‌تر هستند که صرفا یک لایه محافظتی بیشتر در درون فضاپیما به حساب می‌آیند و نمی‌توان با آنها از کابین خارج شد. در واقع اکثر قابلیت های لباس فضانوردی اسپیس ایکس الزامی نیستند و نقش یک لایه محافظتی بیشتر را دارند.

همان طور که گفته شد این لباس ها به راحتی به فضاپیما متصل می‌شوند و در طراحی آنها هم این مورد اهمیت داشت که استفاده از لباس فضانوردی اسپیس ایکس، راحت‌تر از لباس‌های قبلی باشد. تنها کاری که فضانوردان باید انجام بدهند این است که لباس را به فضاپیما متصل کنند.

این لباس پیشتر در فضا هم تست شده بود تا از عملکرد صد درصدی آن اطمینان حاصل شود. یکی از مواردی که احتمالا شما هم آن را مشاهده کردید، فرستادن یکی از ماشین های تسلا به فضا بود که آدمک درون ماشین، همین لباس فضانوردی اسپیس ایکس را به تن داشت.

منابع: TechCrunch Space.com