نکات محیط زیستی که باید در طول سفر رعایت کنیم

مجله سارابارا – امروزه جاده‌ها و مکان‌های تفریحی کشورمان به طرز ترسناکی با پلاستیک و زباله‌ها پر شده است و شرایط به نحویست که رعایت نکات محیط زیستی لازمه هر سفری شده. با اوضاع به وجود آمده، سفر به مکانی خلوت و خالی از زباله و پلاستیک تقریبا غیر ممکن شده. شرایط به قدری بد است که بعضی از تور‌ها از ترس شلوغ شدن و آلوده شدن محیطی که به آن سفر می‌کنند، از دادن مشخصات دقیق به مسافران خودداری می‌کنند. بعضی از نقاط دیدنی کشورمان حالا با حجم بسیار بالایی از پلاستیک تزیین شده‌اند. دلایل بسیاری برای به وجود آمدن این تصویر‌های زشت وجود دارد اما الان برای بحث در این باره کمی دیر شده. در حال حاضر باید تمرکزمان روی تثبیت زباله‌ها و در نهایت کاهش آن باشد.

همه ما از این شرایط با خبریم و خوشبختانه افراد زیادی رعایت نکات محیط زیستی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و تا حد ممکن از تولید پلاستیک و زباله خودداری می‌کنند. در این متن تلاش شده با استفاده از تجربیات این افراد و نکاتی که فعالان این حوزه پیشنهاد داده‌اند، به شما کمک کنیم سفری سبز داشته باشید. رعایت این نکات محیط زیستی می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

از هتل‌های سبز و تور‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید

استفاده از هتل های سبز از نکات محیط زیستی مهم

با افزایش درخواست‌ها برای تور‌ها و هتل های سبز در اروپا، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی شروع به فعالیت کرده و در این سیستم نقش ایفا می‌کنند. افرادی که از این تور‌ها استقبال می‌کنند، معمولا آمادگی دارند که هزینه بیشتری در قبال سفر سبز خود بپردازند و همین موضوع به رشد هر چه بیشتر این سازمان‌ها کمک می کند. اما این موضوع به اروپا ختم نشده و در کشور خودمان هم مبحث اهمیت به اکو سیستم و رعایت نکات محیط زیستی موجب شکل گرفتن سازمان‌هایی در این راستا شده است.

اکوتوریسم چیست و تورهای سازگار با محیط زیست چه سودی دارند؟

اکوتوریسم به گونه‌ای از طبیعت‌گردی و گردشگری گفته می‌شود که در آن افراد به مناطق بکر و دست نخورده سفر می‌کنند. هدف کلی از این گونه سفر‌ها آشنایی مسافران با طبیعت آن منطقه و ترویج حمایت از اکوسیستم و رعایت نکات محیط زیستی است. الی گشت در این باره متنی مفصل نوشته که خواندنش توصیه می شود.

از طرفی اگر می‌خواهید به سفری کاری یا تفریحی بروید و تصمیم دارید که در هتل اقامت داشته باشید، هتل‌هایی وجود دارند که با مصرف بهینه انرژی و شرایطی که در اختیار مهمان‌هایشان می‌گذارند، تا حد ممکن از تولید مواد آلاینده و زباله می‌کاهند. با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید این هتل‌ها را بیابید اما اگر قصد سفر به تهران را داشته باشید می‌توان هتل آزادی تهران را به شما پیشنهاد داد که اولین هتل سبز ایران است.

علاوه بر خدمات خود هتل برای کاهش آلودگی و رعایت نکات محیط زیستی ، ما هم می‌توانیم با تغییر چند عادت ساده به کاهش پلاستیک‌های خروجی و انرژی مصرفی هتل کمک کنیم:

  • اگر اتاقتان نیازی به تمیز شدن ندارد، به هتل اطلاع دهید تا از اتلاف انرژی ناشی از تمیز کردن وسایل اتاقتان جلوگیری شود. این تاثیر چشمگیری در کاهش مصرف انرژی دارد.
  • هر ساله بیش از ۸ میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس می‌شود که بخشی از آن همان مسواک ها و شامپوهای یکبار مصرف هتل‌ها هستند. سعی کنید و وسایل شخصی سبکتان را با خودتان به سفر ببرید و از آن ها استفاده کنید.

از ماشین‌های برقی یا هیبریدی استفاده کنید

ماشین هیبرید میتسوبیشی با مصرف سوخت ۱٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر – مجله اینترنتی سارابارا

سفر با ماشین شخصی لذت خاص خودش را دارد و بر خلاف وسایل عمومی تحت کنترل خودتان است. اما تمام وسایل نقلیه‌ گاز‌های آلاینده تولید می‌کنند و به محیط زیست آسیب می‌زنند. استفاده از ماشین‌های برقی یا هیبریدی اما می‌تواند تا حد زیادی این گازها را کاهش دهد و با وجود پیشرفت‌های فوق العاده در زمینه این ماشین‌ها، نه لذت رانندگی خراب می‌شود و نه فضایتان محدود می‌شود. این یعنی بدون اینکه لازم باشد کار خاصی بکنید یا محدودیتی ایجاد کنید، یکی از نکات کلیدی محیط زیستی را رعایت کرده‌اید. اخیرا خبر‎‌هایی هم مبنی بر معافیت این دسته خودروها از پرداخت حقوق ورودی منتشر شده و با اجرایی شدن چنین قانونی، قیمت آن‌ها نسبت به رقبایشان به مراتب کم‌تر خواهد بود.

در مورد مقصدتان تحقیق کنید و نکات محیط زیستی را رعایت کنید

مقصدتان را بشناسید و به دنبال نکات محیط زیستی آن جا باشید. در بیشتر مقصد‌های خارجی با نصب یک اپلیکیشن، می‌توانید دوچرخه را جایگزین تاکسی های نه چندان ارزان کنید و به نقاط مختلف شهر سر بزنید. در ایران هم اپلیکیشن مشابهی به نام بیدود وجود دارد که با هزینه‌ای به مراتب کمتر از وسایل نقلیه دیگر، شما را به مقصدتان می‌رسانند و در کاهش آلودگی شهر تاثیر دارند. ناگفته نماند که در شهری مثل تهران، سربالایی‌هایی وجود دارند که بالا رفتن از آن‌ها اصلا آسان نیست و ممکن است زمان محدود شما در سفرتان را محدودتر کنند.

استفاده از بطری پلاستیکی آب یا چایی‌های بسته‌بندی شده را کنار بگذاریم

اگر مقصد شما آب شرب مناسبی ندارد و به فکر استفاده از بطری‌های پلاستیکی هستید، راه دومی هم دارید. با گشتی کوتاه در اینترنت با دستگاه‌های تصفیه همراهی مواجه می‌شوید که به راحتی در ساک شما قرار می گیرند و می توانند نیاز شما به بطری‌های پلاستیکی را از بین ببرند. این نمونه همین حالا در دیجیکالا موجود است.

این موضوع برای چایی یا قهوه مصرفی شما هم صدق می‌کند؛ سعی کنید چایی مورد علاقه خود را در ساک بگنجانید تا نیازی به چایی‌های کیسه‌ای گاها بی‌مزه هم نباشد. با این کار از ورود پلاستیک‌های بسته‌بندی چایی‌ها به اقیانوس جلوگیری می‌کنید.

قبل از شروع سفر هم نکات محیط زیستی را رعایت کنید

قبل از سفر باید نکات محیط زیستی را رعایت کرد و وسایل برقی را از برق کشید

قبل از قفل کردن خانه، نکات محیط زیستی وجود دارند که باید رعایت شوند. با از برق کشیدن وسایل برقی، از اتلاف انرژی جلوگیری کنید. وسایل شما حتی وقتی خاموش باشند هم انرژی نسبتا زیادی مصرف می کنند. قبل از رفتنتان آن ها را از برق بکشید. اگر در یخچال وسایلی دارید که فاسد شدنی هستند، قبل از رفتنتان از مصرف شدنشان مطمئن شوید. تقریبا هر کدام از وسایلی که در یخچال قرار گرفته‌اند، برای رسیدن به آن جا انرژی زیادی مصرف کرده‌اند. این دو نکته محیط زیستی را حتما رعایت کنید.

آخرین نکته محیط زیستی از همه آسان‌تر است

اگر با موردی مواجه شدید که شخصی یا مکانی در حال اتلاف انرژی است یا زباله و پلاستیک زیادی تولید می‌کند، به شخص مسئول اطلاع دهید. مثلا اگر فروشنده‌ای از پلاستیک زیادی استفاده می‌کند، علاوه بر اینکه از او خرید نمی‌کنید به شخص فروشنده هم دلیل خرید نکردنتان را بگویید.

مطالعه و انجام نکات محیط زیستی مطرح شده در این متن شما را نسبت به اکثر افراد متمایز می کند. شما با انجام کار های بالا کمی خودتان را محدود می کنید اما برای محدودیت ایجاد شده دلیل فوق العاده خوبی دارید. نسل‌های آیند حق استفاده از محیط زیستی بکر و خالی از پلاستیک را دارند، چیزی که حتی برای نسل فعلی هم دور از دسترس است. ما باید مسئولیت زباله‌ها و پلاستیک‌هایمان را به عهده بگیریم و هر روز به فکر کاهش آن‌ها باشیم. رعایت این نکات محیط زیستی تاثیر زیادی در پلاستیک‌های مصرفی شخص شما و اطرافیانتان خواهد داشت و از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی هم جلوگیری می‌کند.

منابع: buzzfeednytimeseuronewsspot