نکات انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه شغلی

نکات انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی

بیشتر وقت‌ها، اولین برخوردی که با هر شخص دارید، یادتون میمونه و بسته به ظاهری که در نگاه اول از اون شخص دیدید، درست یا غلط، قضاوت می‌کنید.

به همین دلیل برداشت‌هایی که از اولین ملاقات میشه، اهمیت زیادی دارن، به خصوص زمانی که برای یک شغل جدید قرارمصاحبه دارید.

بنابراین نحوه لباس پوشیدن شما تأثیر خیلی زیادی بر روی نظر مصاحبه کننده داره و حتی ظاهر شما در اولین قرار کاری، میتونه روی شانس شما برای به دست آوردن شغل تأثیر بذاره.

لباس پوشیدن برای مصاحبه شغلی میتونه دلهره آور باشه، به خصوص اگر مطمئن نباشید که چه لباسی مناسبه.

ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا لباس مناسب برای مصاحبه شغلی رو انتخاب کنید و با اطمینان در مقابل کارفرمای آینده خود ظاهر بشید.

تحقیق در مورد فرهنگ شرکت

تحقیق در مورد فرهنگ پوشش شرکت

قبل از شروع به انتخاب لباس، مهمه که فرهنگ شرکت رو بشناسید و با نوع پوشش معمول کارمندان شرکت آشنایی داشته باشید. بعضی از شرکت‌ها محیط کاری رسمی و بعضی دیگه محیطی غیررسمی و دوستانه دارن. بهترین راه برای اطلاع از فرهنگ شرکت، بررسی وبسایت اون‌ها، خوندن مطالب مربوطه در رسانه‌های اجتماعی یا صحبت با کارکنان فعلی یا سابق شرکته.

انتخاب لباس مناسب مصاحبه کاری

انتخاب لباس مناسب محیط کاری

بعد از اینکه شناخت نسبی از شرکت و فرهنگ سازمانی اون پیدا کردید، میتونید شروع به انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه کنید. 

در اینجا چند نکته کلی وجود داره: 

لباس رسمی به تن کنید: حتی اگر محیط کار شرکت غیررسمی باشه، بهتره برای مصاحبه شغلی لباس رسمی بپوشید. این نشون میده که شما به موقعیت شغلی و شرکت احترام میذارید، و در عین حال با پوشیدن لباس رسمی، خودتون هم آراسته‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید.

انتخاب رنگ مناسب

انتخاب رنگ مناسب لباس برای مصاحبه کاری

از رنگ‌های خنثی استفاده کنید: رنگ‌های خنثی مثل مشکی، سرمه‌ای، خاکستری و قهوه‌ای برای مصاحبه شغلی مناسبن. این رنگ‌ها به شما استایلی شیک و قابل اعتماد میبخشن.

در اینجا چند نکته برای انتخاب رنگ لباس در مصاحبه شغلی ارائه میدیم:  

رنگ‌های روشن رو با احتیاط انتخاب کنید: رنگ‌های ‌روشن مثل سفید، کرم، آبی روشن و صورتی میتونن غیرحرفه‌ای یا حتی بچگونه به نظر برسن. اگر میخواید از رنگ‌های روشن استفاده کنید، بهتره اون‌ها رو با رنگ‌های تیره‌تر ترکیب کنید. به عنوان مثال، میتونید، یک بلوز سفید رو با کت و شلوار سرمه‌ای ست کنید.

از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های جیغ و شاد خودداری کنید: رنگ‌های جیغ و شاد مثل قرمز، زرد و نارنجی جلب توجه می‌کنن و تمرکز کارفرما بر روی صحبت‌های شما رو کاهش میدن. 

به رنگ‌های مورد علاقه شرکت توجه کنید: اگر میدونید که رنگ خاصی در فرهنگ شرکت مورد نظر شما اهمیت داره، میتونید از اون رنگ در لباستون استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شرکتی در موضوعات مرتبط با خلاقیت فعالیت می‌کنه، ممکنه که بتونید رنگ‌های جسورانه‌تری در لباستون بکار ببرید. 

به حس و حال خودتون توجه کنید: مهم‌تر از همه، رنگی رو انتخاب کنید که در اون احساس راحتی و اعتماد به نفس داشته باشید. اگر در لباسی که پوشیدید احساس خوبی ندارید، این حس در طول مصاحبه، به کارفرما منتقل میشه.

انتخاب کفش مناسب

انتخاب کفش مناسب برای مصاحبه شغلی

 

کفش‌های تمیز و واکس‌زده بپوشید. کفش‌های شما هم باید حرفه‌ای به نظر برسن. از پوشیدن کفش‌های ورزشی، صندل یا کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید. پوشیدن کفش‌های رسمی و تخت بدون پاشنه و یا با پاشنه‌ی کوتاه انتخاب درست و مناسبی هستن.

آرایش مناسب روز مصاحبه 

نکات آرایش خانم ها برای مصاحبه کاری

آرایش صورت خانم‌ها به دلیل تاثیر زیادی که در ظاهر اون‌ها میذاره، اهمیت زیادی داره.

در ادامه نکاتی در مورد آرایش مناسب مصاحبه کاری مطرح می‌کنیم که به شما کمک کنه بهترین حالت خودتون رو داشته باشید.

آرایش طبیعی رو انتخاب کنید، نباید آرایشی داشته باشید که خیلی برجسته یا غیرطبیعی باشه. هدف اینه که ویژگی‌های طبیعی خودتون رو به بهترین شکل نشون بدید نه اینکه اون‌ها رو پنهان کنید.

ارتباط چشمی در مصاحبه خیلی مهمه به همین دلیل آرایش چشم هم اهمیت پیدا می‌کنه. از رنگ های خنثی برای سایه چشم استفاده کنید. رنگ‌های روشن و جیغ میتونه حواس پرت کن باشه، در عوض، استفاده از سایه‌های قهوه ای، برنزی و صورتی ملایم، به شما ظاهر زیباتری میبخشه.

خط چشم نازک و قرینه و استفاده کم از ریمل میتونه حالت چشم‌های شما رو زیباتر نشون بده، بهتره که از مژه‌های مصنوعی استفاده نکنین تا ظاهرتون طبیعی به نظر برسه.

سعی کنید برای مصاحبه شغلی، ابروهای مرتبی داشته باشید. بهتره قسمت‌های خالی ابرو رو با مداد پر کنید. ابروهای مرتب چشمان شما رو قاب بندی می‌کنه و ظاهری صاف و آراسته به شما میده.

رژ لب یا برق لب خنثی به کار ببرید. از رنگ‌های قرمز روشن و جیغ یا صورتی تیره استفاده نکنید.

آرایش خودتون رو مرتب کنید. قبل از رفتن به مصاحبه، حتماً آرایشتون رو بررسی کنید و مطمئن بشید که هیچ خط یا لکه‌ی اضافی روی صورتتون نباشه.

استایل مناسب خانم‌ها و آقایان در مصاحبه شغلی 

استایل مناسب مصاحبه کاری

دراین بخش با چند ایده ساده و کاربردی برای استایل مناسب مصاحبه کاری آشنا میشید.

برای خانم‌ها: یک کت و شلوار رسمی بپوشید.

در زیر کت، شومیز یا بلوز یقه دار به تن کنید و یا اگر بلوز زیر کتتون یقه نداره، لباسی رو انتخاب کنید که پوشیده باشه.

مانتوهایی با آستین کوتاه، قد کوتاه یا لباس‌های خیلی جذب به تن نکنید‌.

بهتره که از کفش‌های تخت و یا پاشنه‌دار کوتاه و رسمی استفاده کنید.

برای آقایان: کت و شلوار بپوشید و برای زیر کت از پیراهن دکمه دار استفاده کنید.

تیشرت، شلوار جین یا کفش‌های ورزشی نپوشید.

برای تکمیل استایلتون از کفش‌های رسمی استفاده کنید.

لباس پوشیدن برای موقعیت های شغلی خاص

در حالی که نکات کلی زیادی در مورد لباس پوشیدن برای مصاحبه شغلی وجود داره، اما برخی از موقعیت‌های شغلی هستن که ممکنه، نیاز به لباس های خاصی داشته باشن. به عنوان مثال، اگر برای یک شغل در یک موسسه مالی مصاحبه می‌کنید، ممکنه لازم باشه لباس رسمی‌تری نسبت به زمانی که برای یک شغل در یک استارتاپ مصاحبه می‌کنید، به تن کنید.

در اینجا در مورد چند نمونه از مشاغل رایج و لباس‌های مناسب برای مصاحبه، صحبت می‌کنیم.

مشاغل مالی و حقوقی: کت و شلوار، پیراهن دکمه دار، کراوات (برای آقایان)، کفش‌های رسمی یا کفش‌های تخت.

مشاغل مرتبط با فناوری: شلوار جین تمیز و راسته، بدون زاپ، پیراهن دکمه‌دار یا تیشرت‌های شیک و ساده، کفش‌های ورزشی یا کفش‌های معمولی.

مشاغل آموزشی: لباس‌های نیمه‌ رسمی، مثل یک پیراهن و شلوار کتان و کفش رسمی.

نکات تکمیلی

نکات تکمیلی انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی

قبل از رفتن مطمئن بشید که لباس‌های شما تمیز، اتو کرده و بدون چین و چروک باشند.

لباس‌های خیلی جذب یا خیلی آزاد نپوشید. لباس شما باید به خوبی اندازه بدن شما باشد و در اون احساس راحتی کنید.

بهتره که خیلی زیاد از عطر و ادکلن استفاده نکنید.

جواهرات زیاد یا اکسسوری‌های پر زرق و برق در استایلتون بکار نبرید.

از پوشیدن هر چیزی که خیلی جلب توجه کنه یا پر سر و صدا باشد خودداری کنید.

ناخن‌های مرتب و آراسته داشته باشید، برای خانم‌ها بسته به شرکتی که مصاحیه دارید، داشتن یا نداشتن لاک رو انتخاب کنید. حتی در صورتی که تصمیم دارید از لاک استفاده کنید بهتره از رنگ‌های خنثی و ملایم استفاده کنید.

مدل مو ساده و مرتبی داشته باشید. بهتره برای شرکت در مصاحبه کاری، مدل موهای خاص و متفاوت رو امتحان نکنید.

آرایش ساده و ملایمی داشته باشید، داشتن آرایش غلیظ در روز مصاحبه حرفه‌ای نیست.

اگر مطمئن نیستید که چه لباسی بپوشید، همیشه با احتیاط عمل کنید و لباس رسمی‌تری رو انتخاب کنید.

در نهایت، در نظر داشته باشید که طوری لباس بپوشید که ظاهر شما، حس آرامش و امنیت رو اول به خودتون و بعد به فرد مصاحبه کننده منتقل کنه. یادتون باشه که مصاحبه کننده هم به اندازه شما علاقه‌منده که شما رو برای این شغل انتخاب کنه. با لباس پوشیدن درست و اصولی و نشون دادن شخصیت خودتون، میتونید تأثیر مثبتی روی مصاحبه کننده بذارید.

مهمتر از همه، با اعتماد به نفس باشید، زمانی که احساس خوبی نسبت به ظاهرتون دارید، این حس در مصاحبه شما هم خودش رو نشون میده و منتقل میشه.

در آخر، لباس شما نقشی مهم، در ایجاد برداشت اولیه از مصاحبه کاریتون داره. انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه، میتونه به شما در نشون دادن حرفه‌ای بودن، صلاحیت و اعتماد به نفستون کمک کنه.

پس برای انتخاب و ست کردن لباس مناسب با توجه به توصیه‌های بالا وقت بذارید و سعی کنید بهترین خودتون باشید.