10 روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

مجله سارابارا – روش های بسیار متعددی برای کاهش مصرف انرژی خانگی وجود دارد. از ساده ترین کارها مانند خاموش کردن چراغ های اضافی تا کارهای تاثیرگذارتر و پیچیده تر مانند نصب پنجره های عایق و استفاده از سیستم های هوشمند کنترل دما خانه همگی به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند.

بیستم دی ماه روز جهانی کاهش مصرف انرژی است و به همین دلیل ما در این روز سعی می‌کنیم بهترین روش های کاهش مصرف انرژی خانگی را به شما معرفی کنیم. در ادامه متن به ۱۰ روش اصولی برای کم کردن مصرف انرژی خانگی اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوا چگونه در حال نابودی زندگی ماست؟

رفتار روزمره خود را تغییر دهید

کاهش مصرف انرژی خانگی باید یک کار راحت و ارزان قیمتی باشد. برای رسیدن به این هدف نیازی به خرج های سنگین و تغییرات اساسی نیست. شما می‌توانید از ساده‌ترین کار یعنی خاموش کردن چراغ های اضافی شروع کنید یا به جای استفاده از ماشین ظرفشویی، ظرف های کثیف را با دست بشورید.

تاثیرگذارترین راهکارها برای کاهش مصرف انرژی، کاهش دمای خانه و خاموش کردن برخی از سیستم های گرمایشی در زمستان است. در تابستان هم استفاده از کولر گازی را کاهش دهید. تقریبا ۵۰% از انرژی مصرفی خانگی صرف گرمایش و سرمایش می‌شود و به همین دلیل کنترل این سیستم ها در کاهش مصرف انرژی تاثیر زیادی خواهد داشت.

از آداپتور و شارژرهای دیواری هوشمند استفاده کنید

یکی از راحت ترین راهکارهای کاهش مصرف انرژی خاموش کردن سیستم های هوشمند خانگی است. سیستم هایی مانند کامپیوتر خانگی یا لپتاپ در حال شارژ، در حالت خاموشی هم انرژی مصرف می‌کنند. شاید میزان مصرف آنها کم به نظر برسد اما میزان مصرف این سیستم ها در سال تقریبا به اندازه انرژی تولیدی ۱۲ نیروگاه است.

اما امروزه آداپتورها و شارژرهای دیواری هوشمند متعددی وارد بازار شده‌اند که به کاهش مصرف انرژی خانگی کمک می‌کنند و مصرف این سیستم ها را از بین می‌برند. در این آداپتورها یک تایمر تعبیه شده است و شما می‌توانید با تنظیم کردن آن، برق ورودی به شارژر لپتاپ یا گوشی تان را پس از مدتی قطع کنید. این آداپتورها در قیمت ها و اندازه های بسیار زیادی در بازار هستند و برخی شرکت های ایرانی هم آداپتورهای بسیار با کیفیتی را با قیمت خوبی تولید می‌کنند.

مصرف انرژی سیستم های خانگی فقط به کامپیوتر و لپتاپ محدود نمی‌شود. تلویزیون ها، لباسشویی، ظرفشویی، مایکروویو و تقریبا هر دستگاه الکترونیکی دیگری که به پریز برق متصل باشد در این دسته قرار می‌گیرد. در واقع ۷۵% مصرف اکثر این وسایل در حالتی است که خاموش هستند. پیشنهاد می‌شود هنگام خرید این محصولات هم به محصولات کم مصرف فکر کنید. تمام محصولات استاندارد یک برچسب میزان مصرف انرژی دارند تا به انتخاب راحت تر کمک کنند.

چراغ های خود را عوض کنید

چراغ های قدیمی انرژی زیادی مصرف می‌کنند و بخشی از انرژی مصرفی را به حرارت تبدیل می‌کنند. برای کاهش مصرف انرژی خانگی باید این چراغ ها را عوض کرد و از چراغ های هالوژن، چراغ های CFL و چراغ های LED استفاده کرد. این چراغ ها بین ۲۵ تا ۸۰% مصرف انرژی کمتری دارند و عمرشان هم ۳ تا ۲۵ برابر چراغ های قدیمی است.

چراغ های کم مصرف قیمت بیشتری دارند اما مصرف بسیار کمتری دارند و برای مدت بسیار بیشتری قابل استفاده هستند.

هزینه های گرمایش آب را کاهش دهید

برای رسیدن به این هدف راه های ارزان قیمت و گران قیمتی وجود دارد. اگر می‌خواهید بدون صرف هزینه زیاد هزینه گرمایش آب را کاهش دهید، کاهش مصرف آب گرم بدیهی ترین کاری است که می‌توان در این رابطه انجام داد اما یکی از تاثیرگذارترین راهکار برای کاهش مصرف انرژی خانگی برای گرمایش آب، عایق بندی کردن لوله ها است. برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی مصرف شده برای گرمایش آب می‌توانید سیستم گرمایشی و دو متر اولیه از لوله های خروجی آن را عایق بندی کنید.

اما اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید، باید روش گران قیمت را انتخاب کنید. با خرید یک سیستم گرمایشی کم مصرف می‌توانید هزینه های خود را به صورت قابل توجهی کاهش دهید. هنگام خرید این سیستم باید به دو مورد دقت داشته باشید؛ اولین موضوع انتخاب سیستمی متناسب با مصرف خانه و دوم هم توجه به سوخت مصرفی سیستم است. مثلا سیستم های بدون تانک انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند اما برای خانواده های پر جمعیت مناسب نیستند و نمی‌توانند به اندازه کافی آب گرم تولید کنند. توجه داشته باشید که یک سیستم گرمایش آب کم مصرف می‌تواند مصرف انرژی را بین ۸ تا ۳۰۰% کاهش دهد.

از پنجرهای عایق استفاده کنید

پنجره ها یک بخش اصلی خانه در کاهش مصرف انرژی خانگی هستند. پنجره های نامناسب می‌توانند میزان مصرف انرژی را ۱۰ تا ۲۵% افزایش دهند. استفاده از پنجره های دوجداره در کاهش هدر رفتن انرژی تاثیر بسیاری خواهد داشت.

در مناطقی که دمای هوا کاهش چشمگیری دارد، از پنجره هایی استفاده می‌کنند که علاوه بر دوجداره بودن، یک لایه هوا میان آنها قرار گرفته است. این لایه انتقال گرما را کاهش می‌دهد. این پنجره ها در فصل های گرم سال هم از گرم شدن خانه جلوگیری می‌کنند و با توجه به میزان بازتاب نورشان، از تابش نور آفتاب به درون خانه جلوگیری می‌کنند.

خانه را عایق بندی کنید

عایق بندی خانه یکی از اصلی ترین روش های کاهش مصرف انرژی خانگی است. میزان عایق بندی مورد نیاز برای خانه شما به موارد متعددی مانند دیوارها، نوع کفی خانه و پنجره ها بستگی دارد.

یکی از قسمت هایی که با عایق بندی آن از هدر رفتن انرژی جلوگیری خواهید کرد، دریچه های خروجی هوا هستند. هوای گرم خانه معمولا از منافذ دور دریچه ها خارج می‌شود و می‌توان با عایق کردن این بخش ها از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد.

پنجره ها و درها هم تاثیر مشابهی در هدر رفتن انرژی دارند. شما باید مطمئن باشید که هیچ سوراخ یا ترکی میان درها و پنجره ها وجود ندارد. عایق بندی خانه تا ۲۰% به کاهش مصرف انرژی خانگی کمک می‌کند.

فاصله میان دیوار و پنجره یا فاصله میان چهارچوب را می‌توان با لوازم عایق بندی کوچک تر کرد یا به طور کلی این فاصله ها را پر کرد تا به این ترتیب هوای گرم از خانه خارج نشود. لوازم عایق بندی هزینه زیادی ندارند و احتمالا پس از یکسال هزینه ها را جبران کنند.

چراغ های اضافی را خاموش کنید

یک دکمه را فشار می‌دهید و کار تمام است!

چرا باید انرژی مصرفی خانگی را کاهش دهیم؟

کاهش مصرف انرژی خانگی به چندین دلیل اهمیت دارد. هزینه های خانگی شما کاهش می‌یابد، ارزش خانه شما افزایش می‌یابد و به محیط زیست کمک خواهید کرد. به این ترتیب شما با کاهش انرژی مصرفی خانه تان از مزایای آن بهره خواهید برد و با قدم برداشتن در راستای کاهش انرژی و استفاده از لوازم کم مصرف، از مزایای این سبک از زندگی استفاده کنید.

منابع: energysageharvard