ویروس کرونا در ایران و راه های پیشگیری و محافظت از خود

مجله سارابارا – از ورود ویروس کرونا در ایران حدود یک ماهی می‌گذرد و در طول این مدت هرکسی به نحوی به مقابله با این ویروس پرداخته است. اما گاهی اوقات شاهد راهکار های اشتباهی (مانند شیوه نادرست استفاده از ماسک) هستیم و افراد برای محافظت از خود شیوه های نادرست و حتی خطرناکی را دنبال می‌کنند. در ادامه ما با استفاده از آخرین اطلاعات کسب شده و منابع موثق WHO , NHS سعی کرده‌ایم مهم‌ترین موارد محافظت از خود و راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در ایران بپردازیم.

این متن شامل سه بخش روش های ساده و پایه‌ای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، شیوه صحیح استفاده از ماسک و در نهایت پاسخ به برخی سوال های مرتبط با ویروس کرونا در ایران است.

روش‌های پایه‌ای پیشگیری از ویروس کرونا در ایران

در مرحله اول باید بدانید که بسیاری از افراد این ویروس را به صورت بسیار خفیف دریافت می‌کنند و خیلی سریع هم درمان می‌شوند اما این اصلا به معنی بی‌توجهی نسبت به این ویروس نیست و کرونا می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد که علاوه بر شما، دیگر افراد جامعه به خصوص افراد حساس را در شرایط بسیار خطرناکی قرار دهد. با انجام موارد ساده و پایه‌ای پیشگیری ازویروس کرونا در ایران، از خود و دیگران محافظت کنید:

دست‌هایتان را مرتبا بشویید

مرتبا و به دقت دست‌هایتان را با مواد شوینده و آب بشویید. همچنین می‌توانید از شوینده های دست با پایه الکلی استفاده کنید.

چرا؟ شستشوی دست ها و استفاده از شوینده های دست با پایه الکل، ویروس های روی دست را از بین می‌برد.

فاصله‌تان با دیگران را حفظ کنید

از هر شخصی که سرفه یا عطسه می‌کند، حداقل یک متر فاصله بگیرید.

چرا؟ زمانی که شخصی سرفه یا عطسه می‌کند، ترشحات بسیار کوچکی را از طریق بینی یا دهان وارد هوای اطرافش می‌کند. این ترشحات ممکن است حاوی ویروس کرونا باشد. اگر فاصله کمی با شخص داشته باشید، ممکن است این ترشحات را تنفس کنید. این در صورتی است که شخص عطسه کننده به کوید-۱۹ مبتلا شده باشد.

از دست زدن به چشم‌ها، دماغ و صورتتان خودداری کنید

دست‌ها با مکان‌های مختلفی در ارتباط هستند و ممکن است حامل ویروس باشند. زمانی که آلوده شده باشند، امکان سرایت کرونا به چشم‌ها، دهان و بینی وجود دارد. از آنجا، ویروس می تواند وارد بدن شود و شما را مبتلا کند.

بهداشت تنفسی را رعایت کنید

مطمئن شوید که شما و افراد اطرافتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنند. این به آن معنی است که هنگام عطسه یا سرفه، آرنجتان را خم کنید و آن را مقابل دهان و بینیتان قرار دهید. روش بهتر استفاده از دستمال است که البته بلافاصله پس از استفاده باید آن را در سطل زباله‌ای پوشش‌دار رها کنید.

چرا؟ ترشحات، ویروس را حمل می‎کنند. با رعایت بهداشت تنفسی از گسترش ویروس کرونا یا سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنید.

اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا به راحتی نمی‌توانید نفس بکشید، هرچه زودتر کمک‌های پزشکی و درمانی درخواست کنید.

اگر به هر دلیل احساس خوبی ندارید، در خانه بمانید. اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا مشکلات تنفسی دارید، کمک های درمانی بخواهید و با مراکز درمانی تماس بگیرید.

چرا؟ مراکز درمانی آخرین اخبار و اطلاعات مرتبط با شیوع ویروس کرونا در ایران را دارند. اگر قبل از مراجعه تماس بگیرید، به مرکز درمانی کمک می‌کنید که بهترین و نزدیک ترین مکان را در اختیارتان بگذارد. این موضوع همچنین از شما محافظت می کند و اجازه شیوع احتمالی ویروس از این مکان ها را کمتر می‌کند.

اخبار مربوط به ویروس کرونا را پیگیری کنید و اطلاعات لازم را از طریق مراکز درمانی دریافت کنید

از آخرین اخبار مربوط به ویروس کرونا که از طرف مراکز درمانی منتشر می‌شود، مطلع باشید. این موضوع اهمیت بسیاری دارد و پیگیری اخبار از منابع نادرست ممکن است خطرناک باشد و حس ترس و اظطراب ایجاد کند.

چه کسانی باید ماسک بزنند و طریقه صحیح ماسک زدن چگونه است؟

اگر شما هیچ نشانه‌ای از کرونا ندارید و به این ویروس مبتلا نیستید، استفاده از ماسک فقط مربوط به زمانی است که در ارتباط با شخصی مبتلا به ویروس کوید-۱۹ باشید.

اگر به هر دلیلی سرفه یا عطسه می‌کنید از ماسک استفاده کنید. ماسک ها فقط زمانی تاثیر لازم را می‌گذارند که با شستشوی مداوم دست‌ها همراه باشند.

اگر می‌خواهید از ماسک استفاده کنید، باید شیوه صحیح پوشیدن و در آوردن آن را هم یاد بگیرید.

شیوه صحیح استفاده از ماسک چگونه است؟

قبل از استفاده از ماسک حتما باید دست ها را با مواد شوینده با پایه الکل یا صابون بشویید. سپس ماسک را به گونه ای قرار دهید که دهان و بینی شما را کاملا پوشش دهد و فاصله ای میان ماسک و صورتتان نباشد.

اکثر ماسک ها یکبار مصرف هستند و پس از استفاده باید به صورتی ایمن دور ریخته شوند و با ماسکی جدید جایگزین شود. از دست زدن به ماسک ها خودداری کنید.

برای جدا کردن ماسک از صورت، از کش پشت ماسک استفاده کنید و از دست زدن به قسمت جلوی ماسک خودداری کنید. پس از جدا کردن ماسک آن را در یک سطل پوشش دار قرار دهید و فورا دست هایتان را بشویید.

تا به حال از ویروس کرونا در ایران چه میدانیم؟

در نهایت با توجه به اطلاعاتی که NHS تا به امروز در اختیارمان قرار داده است، به برخی از سوالات در رابطه با کرونا ویروس می‌پردازیم.

نشانه های ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

نشانه های ویروس کرونا شامل سرفه، دمای بالای بدن و تنگی نفس است.

اما این موارد لزوما به معنی ابتلای شما به ویروس نیست و این نشانه ها در بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا هم دیده می‎شود.

ویروس کرونا چگونه شیوع پیدا می‌کند؟

این بیماری هنوز به تمامی شناخته نشده است و ما دقیقا نمی‌دانیم ویروس کرونا چگونه از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. اما ویروس های مشابه از طریق ترشحات سرفه منتقل می‌شوند.

احتمال انتقال این ویروس از طریق وسایل یا مواد غذایی بسیار کم است.

آیا باید از حضور در مکان های عمومی خودداری کرد؟

اکثر افراد جامعه می‌توانند در مکان های عمومی حاضر باشند. اما اگر نشانه های این بیماری را دارید، باید در خانه بمانید و از حضور در این اماکن خودداری کنید.

چگونه از خودمان در مقابل ویروس کرونا محافظت کنیم؟

دست هایتان را مرتبا بشویید. هربار شستشوی دست ها باید حداقل ۲۰ ثانیه باشد و تمامی نقاط دست شستشو شود.

همیشه پس از رسیدن به خانه یا محل کار دست هایتان را بشویید. در صورت دسترسی نداشتن به آب از ژل های شستشو استفاده کنید.

هنگام سرفه یا عطسه از دستمال استفاده کنید و دستتان را مقابل صورتتان قرار ندهید. پس از استفاده، دستمال را در سطل زباله انداخته و دستتان را بشویید.

از افراد مشکوک فاصله بگیرید و تا حد ممکن از دست زدن به دهان، بینی و چشم هایتان خودداری کنید.

آیا ویروس کرونا درمانی دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای ویروس کرونا وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها کمکی نمی کنند و تاثیری روی ویروس ندارند. درمان های فعلی سعی می کنند به مبارزه بدن با ویروس کمک کنند.

در نهایت

ویروس کرونا در ایران و همچنین در تمام جهان به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است و هر کشوری با توجه به میزان شیوع ویروس در آنجا برنامه های متفاوتی را در پیش گرفته است. اما موردی که نباید فراموش کرد این است که باید در مبارزه با این ویروس آرامش خود را حفظ کنیم. مسئله مهم این است که تمامی نکات پیشگیری و راه های محافظت از خود را به درستی انجام دهیم و بدون استرس و نگرانی، تمامی موارد پایه‌ای را رعایت کنیم.

نکته مهم: این متن صرفا برای افزایش اطلاعات شما در رابطه با ویروس کرونا در ایران و راه های پیشگیری از آن تهیه شده است و به هیچ وجه نباید به عنوان یک منبع پزشکی در نظر گرفته شود.

منابع: WHONHS