چگونه لباس آب‌رفته را به حالت اولیه برگردانیم؟

چطور لباس آب‌رفته را ترمیم کنیم؟

مجله سارابارا – شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی لباس موردعلاقه‌ی خود، یا لباس جین را درون خشک‌کن می‌گذارید، لباس را به‌صورت آب‌رفته و یک سایز کوچک‌تر تحویل بگیرید. این اتفاق برای همه پیش می‌آید و همه‌ی ما حداقل یک‌بار با مشکل لباس آب رفته روبرو شده‌ایم. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید لباس آب‌رفته را به حالت اولیه برگردانید. در ادامه می‌خواهیم سه روشی که کمک می‌کنند لباس آب رفته را به حالت اول برگردانیم، باهم بررسی کنیم.

روش اول ترمیم لباس آب‌رفته : خیساندن لباس آب‌رفته در شامپوی بچه

برای این روش به مقداری شامپوی بچه، یک وان کوچک یا سینک ظرف‌شویی و مقداری آب نیاز دارید. برای استفاده از این راه، باید مراحل زیر را دنبال کنید.

سینک ظرف‌شویی یا وان را با آب ولرم پر کنید

درون وان یا سینک ظرف‌شویی، به اندازه‌ی حداقل یک لیتر آب ولرم بریزید. دمای آب باید کمی گرم‌تر از دمای اتاق یا به اندازه‌ی دمای اتاق باشد، تا به این صورت بتواند فیبرهای درون پارچه را آرام کند. توجه داشته باشید که نباید برای برگرداندن لباس آب رفته به حالت اولیه، از آب سرد استفاده کنید. آب خیلی گرم هم دوباره به لباس آسیب وارد می‌کند، پس بهتر است همیشه از آب ولرم برای لباس‌های آب رفته استفاده کنید. این روش روی لباس‌های بافتنی، پنبه‌ای و پشمی بهتر جواب می‌دهد.

چگونه لباس آب رفته را به حالت اولیه برگردانیم؟-شستشو در سینک یا وان با آب ولرم

به اندازه یک قاشق غذاخوری شامپوی بچه یا نرم‌کننده به آب اضافه کنید

می‌توانید از هر نوع نرم‌کننده‌ی مویی برای این کار استفاده کنید، ولی لطیف‌ترین شامپو برای لباس، شامپوی بچه است. به ازای هر یک لیتر آبی که مصرف می‌کنید، باید یک قاشق غذاخوری شامپو به آن اضافه کنید. اگر لباس خیلی آب‌رفته است، اشکالی ندارد بیشتر شامپو اضافه کنید. شامپوهای نرم‌کننده و حالت‌دهنده‌ی مو، بدون آسیب زدن به لباس، پارچه‌ی لباس را صاف می‌کنند.

چگونه لباس آب رفته را به حالت اولیه برگردانیم؟-به اندازه یک قاشق غذاخوری شامپوی بچه یا نرم‌کننده به آب اضافه کنید-مجله سارابارا

برای ۳۰ دقیقه لباس را در آب بخیسانید

اگر از نرم‌کننده استفاده کنید، آب کف نمی‌کند. در این مرحله باید لباس آب‌رفته را در مخلوطی که درست کرده‌اید بگذارید و اجازه دهید تمام قسمت‌های آن برای ۳۰ دقیقه در آب بمانند. اگر آب سرد شد می‎توانید سینک را خالی کرده و دوباره با مخلوط آب ولرم و شامپو پر کنید.

رطوبت لباس آب‌رفته را بگیرید

لباس خود را از آب بیرون بیاورید و بدون اینکه شامپو را از روی آن بشویید، به‌صورت یک توپ گرد دربیاورید. لباس را فشار دهید تا جایی رطوبت آن گرفته شود. اگر از شامپوی بچه استفاده می‌کنید، تا زمانی که کف شامپو لباس آب‌رفته را به حالت اول برنگردانده است، اجازه دهید لباس در آب بماند.

لباس را داخل حوله‌ی بزرگ بپیچید

یک حوله‌ی تمیز و خشک را صاف کنید و سپس لباس را روی آن قرار دهید. حالا باید حوله را از بخش بالایی آن تا کنید و با فشار واردکردن به لباس، رطوبت باقیمانده در آن را هم بگیرید. بعدازاین کار شاید لباس هنوز مرطوب باشد ولی دیگر مثل قبل خیس نیست. اجازه دهید لباس برای ده دقیقه (نه بیشتر) درون حوله بماند.

چگونه لباس آب رفته را به حالت اولیه برگردانیم؟-لباس را داخل حوله‌ی بزرگ بپیچید-مجله سارابارا

لباس آب‌رفته را با دست صاف کنید تا دوباره به حالت اول برگردد

حوله را باز کنید، لباس را از داخل آن بیرون بیاورید و سپس آن را روی حوله‌ی خشک و تمیز دیگری بگذارید. با دست لبه‌های مرطوب لباس را صاف کنید، این کار را با ملایمت انجام دهید تا الیاف لباس آسیب نبیند. ممکن است لباس آب‌رفته دقیقا به حالت قبلی برنگردد، ولی با این کار تا حد زیادی مشکل حل می‌شود.

لباس را زیر کتاب‌ها یا وسایل سنگین بگذارید

لباس را روی حوله نگه‌دارید، سپس کتاب‌ یا وزنه‌های سنگین کاغذی را روی آن قرار دهید. لباس را به‌صورت کامل با این وسایل سنگین بپوشانید، به شکلی که امکان جابجا شدن پارچه وجود نداشته باشد. لباس‌ها به همین شکل قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. اگر لباس آب‌رفته وضع بدی دارد، می‌توانید هر ۳۰ دقیقه، دوباره لباس را صاف کنید. درنهایت، لباس آب‌رفته شما به حالت اولیه بازمی‌گردد.

چگونه لباس آب رفته را به حالت اولیه برگردانیم؟-لباس را زیر کتاب‌ها یا وسایل سنگین بگذارید-مجله سارابارا

روش دوم: استفاده از آب ولرم برای لباس‌های جین

این روش فقط برای لباس‌های جین به کار می‌رود. درصورتی‌که لباس آب‌رفته شما از جنس جین است، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر، لباس را به حالت اولیه برگردانید.

وان را با آب ولرم پر کنید

حداقل یک‌سوم وان را با آب ولرم پر کنید، به شکلی که آب پاهایتان را بپوشاند. در این مرحله هم نباید از آب خیلی سرد یا خیلی گرم برای لباس آب‌رفته استفاده کنید. حتی اگر به وان دسترسی ندارید، می‌توانید مانند روش قبلی از سینک ظرف‌شویی یا یک ظرف دیگر استفاده کنید.

چگونه لباس آب رفته را به حالت اولیه برگردانیم؟-روش دوم استفاده از آب ولرم برای لباس‌های جین-مجله سارابارا

شلوار جین خود را بپوشید و گوشه‌های آن را بکشید

اگر لباس آب‌رفته شما خیلی تنگ نیست، بهتر است ابتدا آن را بپوشید و گوشه‌های لباس را بکشید. اگر امکان این کار وجود ندارد، باید با دست لباس را بشویید. قبل از شستن و کشیدن لباس، بهتر است زیپ و دکمه‌های آن را ببندید.

لباس جین خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید

آب ولرم پارچه‌ی لباس آب‌رفته شما را نرم می‌کند، همچنین زمانی که پارچه‌ را از قبل کشیده باشید، لباس با قرار گرفتن در آب، به‌صورت خودکار به حالت قبلی برمی‌گردد. اگر بتوانید زمانی که لباس آب‌رفته، مثلاً شلوار جین خود را به تن دارید، در وان بنشینید، این روش خیلی مؤثرتر خواهد بود. در این حالت می‌توانید برای اطمینان، تا زمانی که آب سرد شود در وان بمانید.

چگونه لباس آب رفته را به حالت اولیه برگردانیم؟-لباس جین خود را به مدت 15 دقیقه در آب بخیسانید-مجله سارابارا

پوشیدن لباس جین، کمک می‌کند لباس به حالت اولیه برگردد

اگر امکانش هست، بهتر است برای حدود یک ساعت لباس جین را بپوشید تا به حالت اول برگردد. ولی اگر نمی‌توانید وزن آب موجود روی لباس خیس را تحمل‌کنید، می‌توانید لباس را دربیاورید و با دست و به‌آرامی گوشه‌های آن را بکشید. بعد از یک ساعت نباید لباس آب‌رفته را داخل خشک‌کن بگذارید. بعد از خشک شدن لباس، می‌بینید که به حالت اول خود برگشته است.

روش سوم: استفاده از بخار داغ

 روش دیگری که به وسیله آن می توان تا حدودی لباس‌های آب رفته را ترمیم کرد استفاده از بخار داغ است.

این روش بیشتر بر روی لباس‌های پشمی و بافت جواب می‌دهد.

 برای استفاده از این روش مطابق مراحل زیر عمل کنید:

 ۱- اتوی بخار تهیه کنید و مطابق دستورالعمل آن را به دمای بالا برسانید.

۲-  لباس خود را بر روی یک چوب لباسی و یا سطح تخت قرار داده و آن را کمی بکشید به طوری که ابعاد لباس از اندازه ابتدایی خود نیز کمی بزرگتر شود.

۳-  به وسیله اتو؛ بر روی بخش‌های مختلف لباس بخار دهید. 

۴- تا زمان سرد شدن لباس؛ آن را در همان حالت کشیده شده؛ نگه دارید.

نکته:  برخی از خشکشویی‌ها نیز این کار را با استفاده از اتوهای بخار قوی برای شما انجام می‌دهند.

اما به طور کلی روش‌هایی به منظور جلوگیری از آب رفتگی لباس وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

۱-  لباس‌های خود را با آب سرد بشویید. آب داغ معمولاً تا حدودی موجب آب‌رفتگی لباس می‌شود. 

همچنین شستشوی لباس‌ها با آب سرد علاوه بر جلوگیری از آب رفتن لباس موجب حفظ کیفیت پارچه در طولانی مدت نیز می‌شود. به خصوص در هنگام شستشوی لباس‌های نخی حتما از آب سرد استفاده کنید.

۲- از لباسشویی‌های سطلی استفاده نکنید. لباسشویی‌های سطلی که درب آنها در بخش بالایی قرار دارد و لباس‌ها را در درون آنها میریزیم؛  احتمال آب‌رفتگی لباس را افزایش می‌دهند. 

در صورتی که لباسشویی‌های مدرن‌تر که درب آنها از جلوست و نحوه چرخش پوشاک در درون آنها با لباسشویی‌های سطلی متفاوت است بیشتر موجب حفظ کیفیت پارچه شده و احتمال آب‌رفتگی لباس را کاهش می‌دهند. 

۳- انتظار چند سانتی‌متر آب‌رفتگی را داشته باشید. بسیاری از انواع پارچه‌ها پس از شستشوی اول کمی دچار آب‌رفتگی می‌شوند پس در هنگام خرید لباس به سایز و ابعاد لباس بیشتر دقت کنید تا در صورت آب رفتگی؛ لباس به طور کامل غیرقابل‌استفاده نشود.

میزان کمی از آب‌رفتگی برای بیشتر انواع پارچه‌ها طبیعی است ولی اگر پس از شستشو ابعاد لباس بیش از ۵ درصد تغییر کرد؛ به معنی کیفیت پایین پارچه است. 

جمع‌بندی

هر یک از دو روشی که ذکر شد، بر روی یک سری از لباس‌ها اثر بهتری دارند. شما باید با توجه به جنس لباس آب رفته خود، یکی از این دو راه را انتخاب کنید و با دنبال کردن مراحل هر کدام، لباس خود را به حالت اولیه برگردانید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.