چگونه لباس‌های زیرمان را بشوریم؟

مجله سارابارا – معمولا لباس‌های زیر نیاز به شستشوی مدوام دارند، ولی ممکن است خیلی از ما با روش درست شستشوی لباس زیر آشنا نباشیم. شما می‌توانید لباس‌های زیر خود را در لباسشویی بشویید، ولی برای شستشوی دقیق لباس زیر لازم است که لباس‌ها را با دست بشویید. اگر روش درست شستشوی لباس زیر را یاد بگیرید، دیگر به لباس‌های خود آسیب نمی‌رسانید. در این مطلب قصد داریم روش‌های مناسب شستن لباس زیر را با هم بررسی کنیم.

روش از بین بردن لکه‌ها از روی لباس زیر

از بین بردن لکه‌ها یکی از کارهای سختی است که اکثر اوقات ممکن است موفق نشویم آن را درست انجام دهیم و در نهایت لکه‌ها همچنان روی لباس‌ باقی بمانند. در ادامه چند روش برای از بین بردن لکه‌ها از روی لباس زیر را می‌توانید مشاهده کنید.

۱٫    شستشوی لباس‌ زیر لکه دار

به یاد داشته باشید که همیشه باید قبل از شستشوی لباس‌ زیر لکه‌دار، ابتدا لکه‌ها را تمیز کنید. زیرا ممکن است آب لکه‌ها را تثبیت کند. برای این کار می‌توانید مقدار مناسب از مواد لکه ‌بر را روی لباس زیر بمالید و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه در همان حالت بماند. بعد از اینکه محلول لکه بر، لکه‌ها را در خود حل کرد، می‌توانید لباس زیر خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید و با سرعت نرمال آن را بشویید.

۲٫    شستشوی لباس زیر آغشته به خون

قبل از شستن لباس زیر آغشته به خون، باید ابتدا مقداری نمک روی بخش لکه دار بریزید. سپس بخش لکه دار را زیر جریان آب سرد ببرید و سعی کنید تا جایی که امکانش هست لکه‌ را تمیز کنید. آب سرد پارچه را شل می‌کند و نمک باعث می‌شود خون از پارچه جدا شود. هرگز از آب گرم برای شستن لباس زیر آغشته به خون استفاده نکنید. زیرا آب گرم لکه را بیشتر تثبیت می‌کند و در نتیجه از بین بردن لکه غیرممکن می‌شود.

۳٫    روش شستشوی لکه‌های عرق روی لباس زیر

برای شستن لباس زیری که با لکه‌های عرق آلوده شده است، باید از مخلوط مایع ظرفشویی و ۳ درصد هیدروژن پراکسید استفاده کنید. معمولا روی لباس‌های زیری که رنگ روشن دارند، به ویژه در ماه‌های گرم سال، لکه‌های عرق باقی می‌ماند. برای از بین بردن لکه‌های عرق باید مایع ظرفشویی و ۳ درصد هیدروژن پراکسید را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی لباس بماند. بعد از اینکه مخلوط ذکر شده لکه‌های عرق را از بین برد، می‌توانید لباس زیر خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید.

روش درست شستشوی روزمره لباس‌های زیر

برای شستن روزمره لباس‌های زیر هم روش‌ها و نکاتی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

شستن لباس زیر با ماشین لباسشویی
شستشوی روزمره لباس زیر

۱٫    ماشین لباسشویی را روی چرخش آرام تنظیم کنید

برای شستن هر نوع لباس زیر مانند لباس‌های پنبه‌ای، اسپندکس یا پلی استر بهتر است لباسشویی را روی چرخش آرام تنظیم کنید تا لباس‌ها موقع شستشو آسیب نبینند. برای این کار باید دکمه‌ی Gentle یا Delicate را بر روی ماشین لباسشویی پیدا کنید. اگر لباس‌های زیر را هم با سرعتی که سایر لباس‌ها را می‌شویید، در ماشین لباسشویی قرار دهید، ممکن است لباس‌های زیر سوراخ و یا پاره شوند.

۲٫    لباس‌های زیر بند دار را در یک بسته‌ی توری قرار دهید

با این کار هنگام شستشوی لباس زیر، می‌توانید از پیچ خوردن، کشیده شدن و کش آمدن لباس جلوگیری کنید. قبل از قرار دادن لباس‌ها در کیسه‌ی توری، آن‌ها را با گیره‌هایی محکم کنید تا داخل شبکه‌ی توری کیسه گیر نکنند. لازم نیست سایر لباس‌های زیری که بند ندارند را در کیسه‌ی توری قرار دهید، زیرا احتمال آسیب دیدن آن‌ها در ماشین لباسشویی کمتر است.

۳٫    لباس‌های زیر خود را با هم بشویید

برای مراقبت از لباس‌های زیر خود بهتر است صبر کنید و تمام آن‌ها را با هم بشویید. دکمه، زیپ و بست لباس‌های دیگر ممکن است در حین شستشو به لباس‌های زیر گیر کنند و باعث کش آمدن، سوراخ یا پاره شدن آن‌ها شوند. با این حال وقتی موضوع شستشوی لباس زیر است، بهتر است تعداد کمتری از لباس‌ها را با هم بشویید. به این ترتیب که لباس‌ها را به دو دسته تقسیم کنید و دوبار در ماشین لباسشویی قرار دهید.

۴٫    لباس‌های زیر را صاف روی بند لباس پهن کنید

برای اینکه لباس‌های زیر آب نروند، بهتر است به مت ۲ تا ۳ ساعت آن‌ها را روی بند لباس پهن کنید و یا روی یک حوله‌ی صاف بگذارید. اگر لباس‌‌هایتان را بیرون می‌گذارید، بهتر است یک بار لباس‌ها را برگردانید تا هر دو سمت آن‌ها خشک شوند. اگر عجله دارید هم می‌توانید لباس را در خشک کن قرار دهید و آن را روی کمترین میزان گرما تنظیم کنید.

شستشوی لباس زیر حساس
شستشوی لباس زیر حساس

شستشوی لباس‌ زیر حساس

اگر جنس لباس زیر مورد نظرتان خیلی حساس یا لطیف است، باید هنگام شستن آن به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱٫    لباس‌های زیر حساس را از سایر لباس‌های زیر خود جدا کنید

ساده‌ترین راه برای شستن لباس زیر حساس، چک کردن راهنمای شستشویی است که روی برچسب لباس قررا دارد. لباس‌هایی که فقط باید با دست شسته شوند دارای علامتی هستند که شبیه یک دست در یک سطل آب است، یا اینکه روی برچسب لباس نوشته شده: hand-wash only.

۲٫    لباس را به مدت ۵ دقیقه در آب و صابون قرار دهید

سینک ظرفشویی خود را پر از آب کنید (ارتفاع آب ۲ تا ۳ سانتی متر باشد خوب است). سپس مقدار کمی شامپوی نرم کننده یا شامپو بچه در آب بریزید. آب را هم بزنید تا حباب ایجاد شود. سپس لباس‌های زیر توری، ابریشمی و سایر لباس‌هایی که دارای جنس‌هایی حساس هستند را داخل آب بگذارید و اجازه دهید خیس بخورد.

۳٫    به آرامی لباس‌ها را با دست بچرخانید

به یاد داشته باشید که باید با حرکات آرام چرخشی لباس‌ها را بشویید. از ساییدن، مالش دادن و یا کشیدن پارچه خودداری کنید. فقط به مدت دو دقیقه لباس‌ها را در آب بچرخانید تا حرکات ماشین لباسشویی را تقلید کرده باشید.

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است برای حفظ لباس‌های زیر برای مدتی طولانی‎تر، روش‌های درست شستشوی لباس زیر را یاد بگیریم. در کل باید قبل از شستن لباس‌ها برچسب راهنمای شستن لباس زیر را بخوانید و برای از بین بردن لکه‌ها هم از موادی که به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده کنید.