دلیل زرد شدن کفش پارچه ای و 5 روش برای سفید کردن آنها

پج روش برای رهایی از مشکل زرد شدن کفش پارچه ای

مجله سارابارا – همه ما در شرایطی بوده‌ایم که کفش های سفیدمان پس از شستشو، زرد شده باشند یا اینکه کفشی را پس از مدت ها از کمد در می‌آوریم و متوجه زرد شدن آن شده‌ایم. زرد شدن کفش پارچه ای می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. ممکن است در زمان خشک کردن کفش، آن را مقابل آفتاب قرار داده باشید. این کار موجب اکسیده شدن و در نهایت زرد شدن کفش می شود.

علت دیگر زرد شدن کفش پارچه ای می‌تواند استفاده بیش از حد از سفید کننده یا پاک نکردن کامل مواد شوینده از روی کفش باشد. با خشک شدن این مواد، کفش تغییر رنگ می‌دهد و زرد می‌شود.

سفیده کننده ها دارای رنگ زرد هستند و به همین دلیل استفاده بیش از حد از سفید کننده ها می‌تواند موجب تغییر رنگ کفش شود. همچنین کفشی که پس از شستشو هنوز خشک نشده است، می‌تواند جاذب گرد و غبار اطراف باشد و همین موضوع هم می تواند در طول زمان موجب زرد شدن کفش شود.

 

چرا کفش های سفید پس از شستشو زرد می‌شوند؟

زمانی که شما از سفید کننده استفاده می کنید، ریسک زرد شدن کفش پارچه ای را افزایش می دهید. متاسفانه اگر در استفاده از این شوینده زیاده روی کنید، نمی توانید رنگ سفید را برگردانید.

برای از بین بردن لکه های زرد رنگ روی کفش سفید، باید از روش هایی برای از بین بردن رنگ زرد استفاده کنید.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان کفش های سفید را تمیز کرد؟ و چگونه زرد شدن کفش پارچه ای از بین می رود؟ اگر کفش پارچه ای شما زرد شده است راه های متعددی برای برگرداندن رنگ سفید به آن ها وجود دارد. 

در ادامه به 5 روش برای از بین بردن زردی کفش های پارچه ای می پردازیم و شما با صرف زمان حدودی 5 دقیقه برای مطالعه این متن، می توانید کفش های سفید پارچه ای خود را دوباره مثل روز اول بپوشید.

استفاده از جوهر آبی

این روش بیشتر جنبه ی پیشگیری دارد تا درمان. برای جلوگیری از زرد شدن کفش پارچه‌ ای خود، چند قطره جوهر آبی را درون یک ظرف آب بریزید به طوری که رنگ آب، به صورت آبی روشن دربیاید. سپس کفش های خود را به مدت 10 دقیقه درون ظرف آب قرار دهید و بعد از 10 دقیه آن را با آب معمولی بشویید. این کار روشی خوبی برای جلوگیری از زرد شدن کفش های شما است.

از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های زرد رنگ استفاده کنید

مناسب ترین راه برای از بین بردن لکه های زرد کفش استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین به خوبی لکه های رنگ زرد را از روی کفش های پارچه ای سفید حذف می کند. به اندازه یک قاشق چایی خوری جوش شیرین را با کمی آب حل کنید و با استفاده از یک مسواک، این ترکیب را روی لکه زرد رنگ بریزید و آن را تمیز کنید. اجازه دهید محلول ۱۵ دقیقه روی لکه بماند.

در مرحله بعدی جوش شیرین روی لکه را تمیز کنید و آن نقطه را با آب ولرم بشورید تا اثری از جوش شیرین نماند. در نهایت کفش را در اتاقی قرار دهید تا خشک شود.

در انتهای این متن نحوه خشک کردن مناسب کفش ها پس از شست و شو ذکر شده است.

برای خوشبو کردن کفش هم می توانید در زمان خشک شدن آن، کمی جوش شیرین را درون کفش بریزید تا بوی بد کفش از بین برود.

استفاده از آنتی باکتری های لیمو برای از بین بردن لکه های زرد

روش دیگر از بین بردن لکه های زرد روی کفش پارچه ای استفاده از آنتی باکتری های موجود در لیمو است. لیمو یکی از استیک ترین میوه های طبیعت است و بهترین ماده طبیعی برای از بین بردن لکه های روی کفش پارچه ای می‌باشد.

آب لیمو را با کمی آب قاطی کنید و با استفاده از یک پارچه تمیز، این محلول را روی لکه زرد رنگ قرار دهید. اجازه دهید محلول حدود 20 دقیقه روی کفش بماند و سپس با استفاده از آب گرم محلول آب لیمو را پاک کنید. کفش را به دور از نور آفتاب خشک کنید.

زرد شدن کفش پارچه ای را با استفاده از خمیردندان سفید کننده متوقف کنید

خمیردندان ها نقش مهمی در از بین بردن زردی های روی دندان را بر عهده دارند. به همین دلیل این خمیرها می توانند برای از بین بردن لکه های زرد رنگ روی کفش پارچه ای نیز مورد استفاده قرار بگیرند. کمی از خمیر را روی لکه زرد رنگ قرار دهید و اجازه دهید 20 دقیقه روی آن بماند. با توجه به اینکه خمیردندان یک تمیزکننده قوی نیست، ممکن است پس از تمیز شدن کمی از رنگ زرد باقی بماند. برای از بین بردن باقی مانده لکه زرد رنگ می توانید از یکی از روش های بالا استفاده کنید.

ترکیب نمک و آب می‌تواند لکه زرد روی کفش پارچه ای را از بین ببرد

این روش هم همانند استفاده از خمیردندان عملکرد قوی ندارد و برای از بین بردن لکه هایی کاربرد دارد که کمرنگ هستند. در این روش برای از بین بردن لکه های زرد رنگ روی کفش پارچه‌ ای به یک لیوان آب گرم و یک قاشق نمک احتیاج دارید.

نمک را با آب ترکیب کنید و با استفاده از یک مسواک ترکیب را روی قسمت زرد رنگ بمالید. اجازه دهید ترکیب 20 دقیقه یا به اندازه ای که کفش خشک به نظر برسد، روی لکه بماند. اگر لکه از بین نرفت دوباره این کار را انجام دهید و در نهایت اجازه دهید کفش کاملا خشک شود.

خشک کردن مناسب کفش پارچه ای سفید

زمانی که تمام لکه های زرد رنگ روی کفش پارچه ای سفید پاک شد، نوبت خشک کردن آن می رسد. برای خشک کردن این نوع از کفش ها با این رنگ باید یکسری مسائل را رعایت کنید در غیر این صورت خشک کردن کفش می تواند به زرد شدن دوباره کفش ختم شود.

برای خشک کردن کفش های پارچه ای سفید آنها را با دستمال سفید یا دستمال کاغذی بپوشانید تا جایی که تمام کفش پوشش داده شود. حالا می توانید با خیال راحت کفش را مقابل نور آفتاب قرار دهید چراکه این لایه از رسیدن نور مستقیم آفتاب به کفش جلوگیری و به خشک شدن سریع تر کفش کمک می کند.

اثر آنتی باکتری و آنتی قارچ نور آفتاب موجب تمیزتر شدن کفش و درخشش بیشتر آن می شود و زیبایی اولیه کفش را باز می گرداند. همچنین فلورسنت موجود در دستمال باعث سفید شدن لژهای کفش شما می‌شود.

 

از بین بردن لکه های زرد رنگ بر روی کفش های سفید شاید کاری مشکل به نظر برسد اما غیرممکن نیست. پس دیگر لازم نیست هنگام خرید کفش نگران این مضوع باشید. کافی است یکی از روش هایی که بالاتر گفته شد را امتحان کنید و برای همیشه از شر مشکل زرد شدن کفش پارچه ای خلاص شوید.