رنگ سال 2021 چیست و علت انتخاب آن چه بوده است؟

مجله سارابارا – شرایطی را تصور کنید که کنترل اوضاع از دست شما خارج شده است و شما مجبورید تا زمانی نامعلوم در اتاق بمانید و هیچ برنامه مشخصی به جز زل زدن به دیوار ندارید. کارهای روزمره‌تان به شدت محدود شده‌اند و نمی‌توانید به دیدار دوستان یا فامیل بروید. خارج شدن از این اتاق هم با محدودیت‌های زیادی همراه است. این می‌تواند توصیف مناسبی از سالی که گذشت باشد. سالی که با وجود شیوع کرونا با محدودیت‌های بسیاری همراه بود و خستگی و ناامیدی زیادی را به همراه داشت. اما ۲۰۲۰ با وجود تمام مشکلاتش به زودی تمام خواهد شد و پنتون هم در انتخاب رنگ امسالش سعی کرده است با ایجاد حس قدرت و آینده نگری، نوید سال بهتری را بدهد.

پنتون امسال به جای یک رنگ، دو رنگ زرد روشن و طوسی روشن را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است. این رنگ ها به گفته پنتون “احساس تفکر عمیق‌تری را به همراه نوید خوش بینانه یک روز آفتابی” را منتقل می‌کنند.

‌پنتون چگونه رنگ سال را انتخاب می‌کند؟

شرکت پنتون در سال ۱۹۵۰ به عنوان یک شرکت چاپ و نشر در نیویورک کارش را آغاز کرد و یکی از بزرگترین دستاوردهای این شرکت هم ساخت جدولی مشابه جدول مندلیف بود که با اختصاص دادن یک عدد به هر رنگ، احتمال اشتباه گرفتن رنگ ها را به حداقل رساند.

از سال ۲۰۰۰ پنتون رنگ سال را انتخاب می‌کند. محققان این شرکت بر اساس ترندهای فرهنگ جهانی، رنگی را جهت نمایش موضوعی در حال و درک بهتر آینده تعیین می‌کنند. انتخاب سالانه رنگ ها هم قواعد و شرایط خاصی دارد و پنتون با پیروی از آنها سعی می‌کند از انتخاب های سلیقه‌ای جلوگیری کند. مثلا تمام جلسات انتخاب رنگ سال در سالن‌هایی با دیوارهای کاملا سفید برگزار می‌شود تا هیچ رنگی به طور اتفاقی روی تصمیم محققان تاثیرگذار نباشد. هرچند که با وجود شیوع کرونا، اکثر جلسات امسال به صورت غیر حضوری برگزار شد.

زرد و طوسی وعده تاب آوری، امید و بردباری را می‌دهند

رنگ زرد به دلیل درخشندگی، نشاط و نیروی خورشیدی انتخاب شده است و رنگ طوسی هم به دلیل حس استقامت و قابل اعتماد بودن آن انتخاب شده است. لئاتریس آیزمن، مدیر اجرایی موسسه پنتون در مورد این انتخاب گفت که ترکیب این دو رنگ حس همبستگی و پشتیبانی را منتقل می‌کند و نماد همبستگی افراد در طول شیوع ویروس کرونا است. او در ادامه گفت:

انتخاب دو رنگ مستقل نشان دهنده این است که چگونه دو عنصر متفاوت می‌توانند در کنار هم حس قدرت و امیدواری را منتقل کنند که هم ماندگار است و هم امیدوارکننده است. و در ادامه این ایده را منتقل کنند که این در مورد یک رنگ یا یک شخص نیست بلکه در مورد چیزی بیشتر است.

یک پیام مثبت با نگاهی به آینده. کاربردی و مثل سنگ مقاوم که همزمان دلگرم کننده و واقع بینانه است. این ترکیب رنگی است که نشان دهنده تاب آوری و امید است. ما به تشویق و امیدواری نیاز داریم؛ این برای روحیه انسان الزامی است

استفاده از رنگ زرد و طوسی در مد و فشن

با انتخاب شدن رنگ سال ۲۰۲۱ شرکت های متعددی از رنگ زرد و طوسی در محصولاتشان بهره خواهند برد و دنیای مد و فشن هم از این قاعده مستثنی نیست. پنتون رنگ های انتخابی امسال را مستقل از هم اعلام کرده است و به همین دلیل تولیدکنندگان لزوماً نباید هر دو رنگ را به کار بگیرند.

در کنار تولیدکنندگان، علاقه مندان به دنیای مد و فشن هم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند که رنگ زرد را به ست های خودشان اضافه کنند. علاوه بر آن ترکیب رنگ زرد و طوسی یکی از بهترین ست های ممکن است. شما می‌توانید با مطالعه متن اصول ست کردن رنگ زرد درک بهتری از ترکیب های رنگی مناسب رنگ زرد داشته باشید.

منابع: adweekthe cutpantone