دلایل خشکی لب چیست و چگونه از ترک زدن لب جلوگیری کنیم؟

مجله سارابارا – خشکی لب و ترک زدن آن یک موضوع اذیت کننده است. ما ممکن است در طول روز بارها لبمان را گار بگیریم و آن را لیس بزنیم در حالی که اصلا متوجه انجام این کار نیستیم. این موضوع به بدتر شدن ترک لب یا خشک شدن آن کمک می‌کند اما می‌توان با چند راهکار ساده از ترک زدن لب ها جلوگیری کرد.

پوست روی لب ها بسیار باریک تر و حساس تر از بقیه قسمت های بدن است و با این وجود بیشتر از بقیه بدن مواردی مانند نورآفتاب، سرما و هوای خشک دست روی آن تاثیر دارند. این موضوع علت خشکی لب و ترک زدن لب ها است.

لب انسان قادر به تولید رطوبت نیست اما برخی مرطوب کننده های طبیعی می‌توانند از آن محافظت کنند و در این متن به مواردی می‌پردازیم که در صورت رعایت شدن، به بهبود ترک های پوستی و جلوگیری از خشک شدن لب ها کمک می‌کنند تا به راحت ترین روش ممکن درد ناشی از خشکی لب ها را از بین ببرید و در کمترین زمان ممکن ترک های لب ترمیم شوند.

برای جلوگیری از خشک شدن لب ها و از بین بردن ترک لب از یک بالم لب مناسب استفاده کنید

اولین راهکار برای از بین بردن خشکی لب ها، استفاده از یک بالم لب مناسب است و در میان بازار نسبتا گسترده بالم ها، برخی عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند و در بقیه موارد هم ممکن است محتویات بالم علت ترک زدن لب ها باشند. به همین دلیل انتخاب بالم لب مناسب بسیار مهم است.

به طور مثال برخی از بالم لب ها حاوی منتول هستند که حس خنک بودن را منتقل می‌کنند اما این ماده موجب خشک شدن لب ها می شود. همچنین بالم لب های طعم دار هم ممکن است محتویات مناسبی نداشته باشند و موجب ترک خوردن و خشک شدن لب ها شوند.

در انتخاب بالم لب به سراغ بالم های مرطوب کننده بروید که به بهبود ترک های لب کمک کند. در انتخاب بالم لب مناسب برای از بین بردن ترک های لب به سراغ مواردی بروید که محتویاتی مانند لانولین، موم و سرامید ها داشته باشند.

بالم لب انتخابی شما نباید خارش ایجاد کند و برای نتیجه گرفتن باید چندین بار در روز از آن استفاده کنید، خصوصا قبل از خواب. اگر میزان خشکی لب ها بسیار زیاد است، بهتر از پکاد را جایگزین بالم کنید چراکه با استفاده از پماد، حجم بیشتری از مواد مورد نیاز لب روی آن قرار می‌گیرد.

زمانی که قصد ترک کردن خانه را داشتید و لب شما در معرض تابش نور آفتاب قرار می‌گیرد، بهتر است بالم ضد آفتاب را جایگزین بالم لب مرطوب کننده کنید. حتی در طول زمستان هم نور آفتاب می‌تواند به لب شما آسیب برساند و لب های ترک خورده بیشتر از حالت عادی تحت تاثیر نور آفتاب قرار می‌گیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود از ضد آفتاب هایی با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.

نوشیدن آب به جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن لب ها کمک می‌کند

نوشیدن آب به جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن لب ها کمک بسیاری می‌کند. ما به طور معمول توجهی به این موضوع نداریم و به همین دلیل بهتر است که نوشیدن نسبت زیاد آب را به یک عادت روزانه تبدیل کرد. هر شخصی با توجه به ویژگی های بدنش، به میزان مشخصی از آب احتیاج دارد و نمی‌توان یک میزان ثابت را برای همه در نظر گرفت.

برای جلوگیری از ترک خوردن و خشک شدن لب ها از گاز گرفتن یا لیس زدن لب خودداری کنید

زمانی که لب خشک باشد، ما به طور طبیعی سعی می‌کنیم با لیس زدن لب، آن را مرطوب کنیم اما این صرفا مشکل شما را بزرگ تر می‌کند و با بخار شدن رطوبت ایجاد شده، لب ها خشک تر می‌شوند. همچنین گاز گرفتن از آنها هم موجب حساس تر شدن سطح پوست می‌شود و از بازسازی لب جلوگیری می‌کند. عادت گاز گرفتن لب ها را به سختی می‌توان ترک کرد و بهتر است زمانی که متوجه این کار شدید، به جای آن از بالم لب استفاده کنید.

درمان خشکی لب و جلوگیری از ترک خوردن آن یک کار زمانبر است

داشتن لب های ترک خورده کمیاذیت کننده است و حس ناراحتی ایجاد می‌کند. برخی افراد فقط در طول زمستان با مشکل خشکی لب مواجه می‌شوند در حالی که برخی دیگر در تمام طول سال این مشکل را دارند.

انتخاب بالم لب مناسب و استفاده از لوازم استاندارد و متناسب با لب های شما در کنار ایجاد چند تغییر کوچک در زندگی روزمره برای بهبود شرایط لب های شما کافیست.

اگر ترک های لب بیش از اندازه باشد و خشکی لب ها بیشتر از حالت همیشگی شما را اذیت می‌کند یا اگر تمام روش های پیشنهادی را انجاد دادید و نتیجه نگرفتید، می‌توانید از یک پزشک کمک بگیرید. همچنین عوارض جانبی برخی دارو ها از جمله دارو های مربوط به جوش ها، ممکن است شامل خشکی لب ها باشد و به بدتر شدن ترک ها دامن بزند.

منابع: aadmedicalnewstoday