تاثیر نور آبی یا بلولایت چیست و آیا روی خواب و بدن شما تاثیر دارد؟

مجله سارابارا – برخلاف باور اکثر ما، بزرگ‌ترین منشا نور آبی خورشید است و این نور فقط از دستگاه های الکترونیکی متساعد نمی‌شود. زمانی که شما برای مدتی به صفحه گوشی، تلویزیون، کامپیوتر یا تبلت نگاه می‌کنید، تحت تاثیر نور آبی یا بلولایت هستید اما در حال حاضر هیچ دلیل علمی منوط بر مضر بودن نور آبی این دستگاه ها وجود ندارد.

آیا حس ناخوشایند استفاده از گوشی در دراز مدت به خاطر نور آبی است؟

دلیل اصلی ناخوشایند بودن استفاده از دستگاه های دیجیتال برای اکثر ما نتیجه خشکی چشم است. در حالت عادی انسان‌ها در هر دقیقه ۱۵ بار پلک می‌زنند اما تحقیقات جدید نشان داده است که هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال این عدد نصف می‌شود.

به همین دلیل استفاده از گوشی یا کامپیوتر در دراز مدت می‌تواند ناخوشایند باشد.

نور آبی روی خواب شبانه چه تاثیری دارد؟

تاثیر نور آبی روی ریتم شبانه روزی بدن غیر قابل انکار است. نور آبی در طول روز ما را سرحال نگه می‌دارد اما اگر شبانه تحت تاثیر نور آبی باشید، سخت‌تر به خواب می‌روید.

به همین دلیل توصیه می‌شود که دو تا سه ساعت قبل از خواب، از گوشی یا کامپیوتر استفاده نکنید. البته اکثر دستگاه ها در حال حاضر تنظیمات مربوط به فیلتر نور آبی دارند که به کاهش تاثیر نور آبی کمک می‌کند.

تاثیرات نور آبی هنوز در دست بررسی است و همان طور که پیشتر گفته شد، در حال حاضر هیچ دلیل علمی برای مضر بودن نور آبی وجود ندارد اما برخی به این نتیجه رسیده اند که ممکن است با بودن در معرض نور آبی، به بدنمان آسیب بزنیم. در واقع برخی از محققان هاروارد معتقدند که نور آبی می‌تواند امکان ابتلا به سرطان، دیابت، چاقی و مشکلات قلبی را افزایش دهد.

نور آبی چگونه می‌تواند به بدن آسیب بزند؟

بررسی ها نشان داده‌اند که نور آبی روی میزان تولید ملاتونین (هورمونی که به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می‌کند) تاثیر دارد. برخی آزمایش ها نشان داده‌اند که شدت تولید ملاتونین می‌تواند روی ایجاد سرطان تاثیرگذار باشد. (این آزمایشات در مرحله مقدماتی هستند.) به همین دلیل محققان هاروارد به این نتیجه رسیده اند که نور آبی صفحات دیجیتال می‌تواند روی ابتلا به سرطان تاثیرگذار باشد.

تاثیر نور آبی روی میزان قند خون

یک بررسی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، ارتباط میان نور آبی و میزان قند خون را تا حدودی روشن تر کرد. در این بررسی ۱۰ نفر چرخه شبانه روزی خود را به طور کلی تغییر دادند. پس از این تغییر میزان قند موجود در خون آن ها افزایش و هورمون لپتین موجود در بدن کاهش یافت. این هورمون باعث از بین رفتن حس گشنگی می‌شود.

تاثیر نور آبی LED ها روی بدن

تمام طیف های رنگی روی کاهش تولید ملاتونین تاثیر دارند اما برخی طیف ها تاثیر بیشتری دارند. نور آبی از هر نور دیگری تاثیرگذار تر است و در طرف دیگر هم نور قرمز کمترین اثر را روی ملاتونین دارد.

همه ما آن چراغ های زرد رنگ قدیمی را به یاد داریم. این چراغ ها انرژی بیشتری مصرف می‌کردند اما تاثیر نور آن روی هورمون ملاتونین کمتر بود. به همین دلیل بسیاری معتقدند که نگرانی ها برای مصرف کمتر انرژی و استفاده از LED ها موجب آسیب زدن به سلامتی می‌شود.

آیا عینک های فیلتر نور آبی واقعا کارآمد هستند؟

دانشگاه تورنتو طی آزمایشی افرادی را در حالی که عینک های فیلتر نور آبی به چشم داشتند، در معرض نور آبی نسبتا زیادی قرار داد و آمار این افراد را با کسانی مقایسه کرد که در یک مکان مسقف و تحت نور نسبتا کمی قرار داشتند؛ ملاتونین هر دو دسته تقریبا به یک اندازه تغییر کرده بود. این بررسی نشان می دهد که استفاده از عینک های فیلتر نور آبی باکیفیت می‌تواند تا حدودی کارآمد باشد اما بعضی شرکت ها با تولید عینک های ناکارآمد نه تنها نور آبی را فیلتر نمی‌کنند بلکه ممکن است آسیب های بیشتری هم به بدن وارد کنند.

شرکتی به نام بوت اپتیک در انگلستان به پرداخت جریمه ۴۰ هزار پوندی محکوم شد چراکه این شرکت ادعا کرده بود که لنز های ۲۰ دلاری‌اش می‌توانند نور آبی را فیلتر کنند. در حال حاضر لنز هایی که کیفیت لازم را داشته باشند و بتوانند نور آبی را به خوبی فیلتر کنند، قیمتی حدود ۸۰ دلار دارند.

مسائلی که در این متن مطرح شده است صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شما بوده و به هیچ وجه نباید به عنوان یک منبع پزشکی شناخته شود.

منابع: HarvardAAO