انواع پارچه چهارخانه را بشناسید

مجله سارابارا – پارچه چهارخانه یا شطرنجی نوعی پارچه است که مخصوصا در فصول سرد سال محبوب‌تر می‌شود. این پارچه‌ها که به طور سنتی در کشور اسکاتلند و در لباس‌های محلی مردم بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ در سال‌های اخیر به طور جدی وارد طرح‌های تولید کنندگان پوشاک در سراسر جهان شده است.

Thomas berberry یک طراح مد شناخته شده و صاحب برند بربری نقش مهمی در ترند شدن پارچه‌های چهارخانه در سراسر جهان ایفا کرد. تا جایی که طرح خاصی از این پارچه‌ها به عنوان مشخصه اصلی این برند شناخته می‌شود.

در ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که تفاوت پارچه چهارخانه و شطرنجی در چیست؟

علی رغم اینکه خیلی‌ها پارچه شطرنجی و چهارخانه را مثل هم می‌دانند؛ این دو طرح پارچه با هم متفاوت هستند. در واقع پارچه‌های چهارخانه دارای طر‌ح‌های متقاطع عمودی و افقی هستند که لزوما به شکل کاملا متقارن و یک شکل نیستند. یعنی در این نوع‌ طرح‌ها خط‌های عمودی و افقی می‌توانند عرض‌ها و حتی رنگ‌های متفاوتی داشته باشند.

اما پارچه‌های شطرنجی نوع خاصی از پارچه‌های چهارخانه هستند که خطوط عمودی و افقی در آنها کاملا متقارن است ( مانند صفحه شطرنج ) و فاصله بین خطوط یکسان می‌باشد.

در ادامه به معرفی انواع پارچه چهارخانه یا شطرنجی می‌پردازیم:

۱. Glenplaid

پارچه چهارخانه سیاه و سفید

این نوع پارچه چهارخانه بافت جناغی ریز ودرشت دارد و معمولا در رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری بافته می‌شود که نوار باریکی به رنگ روشن (زرد و یا قرمز) آن را کامل می‌کند. این نوع پارچه معمولا برای دوخت کت، پالتو و شلوار استفاده می‌شود و جزو آن دسته پترن‌های کلاسیکی ست که در طول زمان طرفداران خودش را به خوبی حفظ کرده است.

کت‌های تولید شده با این نوع پارچه در سال‌های اخیر دوباره ترند شده است.

کت و شلوار پارچه چهارخانه سیاه و سفید

۲. Tartan

کت پارچه چهارخانه تارتان
پارچه چهارخانه تارتان

تارتان پارچه چهارخانه‌ای ست که خانواده سلطنتی اسکاتلند را با آن می‌شناسند! این پارچه معمولا از پشم بافته می‌شود و متشکل از خطوط افقی و عمودی متقاطع در رنگ‌های متفاوت (اکثراََ ترکیبی از قرمز و سبز) است! در واقع دو رنگ پایه ترکیب شده و رنگ سوم را می‌سازند به این ترتیب، تعداد کل رنگ‌ها از جمله ترکیب‌ها، به شکل مربعی با افزایش رنگ پایه افزایش پیدا می‌کند! نتیجه می‌گیریم با زیاد شدن تعداد رنگ‌ها پارچه طیف تیره تری خواهد داشت.

در واقع این نوع پارچه ریشه اسکاتلندی دارد و لباس ملی این کشور با این طرح دوخته می‌شود.

از پارچه تارتان در تولید انواع پوشاک مانند پیراهن و دامن زنانه استفاده شده و در برخی از کشورهای اروپایی دامن فرم مدارس نیز با این پارچه دوخته می‌شود.

این طرح چهارخانه نیز در دهه‌های اخیر توسط برند بربری بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

پارچه چهارخانه تارتان
پارچه چهارخانه تارتان

۳. (Gingham (check

ست پارچه گینگهام به همراه چتر، کیف زرد و کفش قرمز در خیابان

گینگهام جزو دسته چهارخانه‌های ساده قرار می‌گیرد! این پارچه که وزن نسبتا کمی دارد، از نخ‌های ظریف و یا ضخیم کتان یا پنبه تهیه می‌شود. ترکیب رنگی گینگهام را معمولا دو رنگ تشکیل می‌دهد که در امتداد این دو رنگ تناژ خاکستری قرار می‌گیرد.

پارچه gingham معمولا از نخ پنبه بافته شده و پارچه‌ای مناسب برای استفاده در فصل بهار و تابستان است.

پارچه گینگهام

houndstooth .۴

پارچه چهارخانه پیچازی به همراه کیف زرد

پارچه پیچازی و یا houndstooth جزو قدیمی‌ترین پارچه‌های تولید شده در دنیاست! بافت این پارچه که معمولا از دو رنگ سفید و سیاه تشکیل می‌شود از اسکاتلند شروع شد و در دهه‌ی ۱۹۳۰ از محبوبیت زیادی برخوردار شد. در گذشته پیچازی فقط از پشم بافته می‌شد و پارچه بسیار ضخیم و گرمی به حساب می‌آمد، اما امروزه این پارچه در جنس‌های مختلفی تولید می‌شود.

استفاده از این پارچه کلاسیک دوباره از دهه 1930 در جهان مرسوم شد. معمولا استفاده از این طرح‌ را در لباس‌های گرم و زمستانی می‌بینیم.

پارچه چهارخانه پیچازی

۵. Madres

مدرس پارچه‌ی چهارخانه‌ای سبک وزن و ظریف است و به دلیل جنس پنبه‌ای و ظریفی که دارد عمدتا برای لباس‌های تابستانی مثل شلوار، شلوارک، پیراهن و… استفاده می‌شود. این مدل پارچه انواع مختلفی دارد که در یکی از آن‌ها انواع پارچه‌های مدرس را به صورت چهل تکه به یکدیگر میدوزند و پارچه‌‌هایی رنگارنگ به وجود می‌آوردند.

از نوع ضخیم‌تر این پارچه چهارخانه نه فقط در تولید لباس بلکه در تولید رومیزی هم استفاده می‌شود.

پارچه چهارحانه مدرس

۶. tattersall

چهارخانه‌ای با خطوط ریز و نزدیک به هم! رنگبندی خطوط تیره و زمینه روشن با جنس فلانل و یا کتان برای سرویس خواب، کیف و کفش به کار می‌رود.

نام این پارچه از میدان اسب‌دوانی معروف لندن در قرن 18 گرفته شده است. در آن زمان از پارچه‌ tattersall برای پوشاندن اسب‌ها استفاده می‌شد. ولی با گذشت زمان تترسال وارد دنیای مد و فشن شد و در تولید انواع سرویس خواب؛ کیف و کفش مورد استفاده قرار گرفت.

از بین تمام لباس‌هایی که با این پارچه‌ها تولید می‌شوند؛ در سال‌های اخیر پیراهن‌های مردانه چهارخانه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این لباس‌ها معمولا در فصل سرد با پارچه‌های پشمی و برای فصول گرم سال هم با پارچه‌های نخی تولید ‌می‌شوند.

شما می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع پیراهن مردانه چهارخانه از فروشگاه اینترنتی پوشاک سارابارا بر روی لینک آبی کلیک کنید.

پارجه چهارخانه تترسال

windowlane .۷

درشت ترین طرح چهارخانه و البته ساده ترین آن‌ها، ابتدا در لباس‌های ورزشی استفاده می‌شد و امروزه در کت و شلوار‌ مجلسی و لباس‌های رسمی به کار می‌رود.

درشت ترین پارچه چهارخانه سفید و آبی

۸.Argyle

 

پارچه چهارخانه ارجایل

این نوع پارچه دارای شناخته‌شده‌ترین طرح چهارخانه است که در لباس‌های مختلف آن را دیده‌اید. پارچه‌های argyle از طرح‌های شبیه به لوزی‌های متقاطع تشکیل شده است. بسیاری از طراحان مد این پارچه‌ها را دارای استایلی رسمی و شیک می‌دانند که معمولا در طراحی لباس‌های کلاسیک و رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طرح argyle در تولید انواع پلیور و جوراب بسیار کاربردی است.

۹.Checkerboard

پارچه چکربورد

پارچه checkerboard نوع ساده‌ای از پارچه شطرنجی است که مربع‌های آن معمولا در ابعاد کوچک و دارای رنگ‌های مختلف هستند. معمولا از این نوع پارچه‌ در تولید لباس‌های راحتی استفاده می‌شود.

شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک خرید پیراهن مردانه، انواع پیراهن‌های مردانه را در مدل‌ها و ترکیب‌های مختلف مشاهده کرده و مدل مد نظر خود را انتخاب نمایید.