انواع درمان جوش صورت ؛ روش‌های خانگی یا درمان‌های پزشکی؟

مجله سارابارا – برخلاف اعتقاد بسیاری از ما، شستشوی متداول صورت نمی‌تواند به بهبود شرایط پوست و خلاص شدن از شر جوش‌های صورت کمک کند. انواع درمان جوش صورت از دوران بلوغ فرد تبدیل به یک دغدغه می شود و روی اعتماد به نفس شخص تاثیر منفی دارد اما این موضوع کاملا عادی و فراگیر است. در واقع ۸۵٪ افراد بالاخره در یک دوره زمانی با جوش و آکنه مواجه می شوند.

از روش‌های درمان خانگی و انواع ماسک‌های صورت گرفته تا لیزرها و درمان‌های پزشکی، همگی به بهبود شرایط پوستی و درمان جوش صورت شما کمک می‌کنند اما هر کدام در دوره زمانی متفاوتی تاثیرشان را نشان می‌دهند و از طرفی هم میزان تاثیرگذاری هر روشی هم با دیگری متفاوت است. از طرفی هر کدام از انواع درمان جوش صورت ، عوارضی دارند که اکثرا کوتاه مدت هستند اما به هر صورت برای دوره‌ای روی ظاهر شما تاثیر می‌گذارند.

جوش یا آکنه برای همه آزار دهنده‌است و در نهایت هم ممکن است آثار جوش‌ها روی صورت بمانند و از بین بردن لک‌های به وجود آمده از آن‌ها اصلا کار راحتی نیست. آکنه‌های صورت برای برخی افراد ممکن است یادآور خاطره‌ها و شرایط ناخوشایندی باشد.

اما می‌توان این مزاحم‌های پوستی را با چند شیوه درمان خانگی یا درمان‌های پزشکی از بین برد. در این متن شما با انواع این روش‌ها آشنا می‌شوید تا بتوانید متناسب با شرایط پوست صورت‌تان، میان درمان‌های پزشکی و روش‌های خانگی، بهترین انتخاب را داشته باشد.

انواع درمان جوش صورت ؛ روش‌ خانگی

انواع درمان جوش های صورت در مجله اینترنتی مد سارابارا
انواع درمان جوش صورت به روش خانگی یا پزشکی

انواع زیادی برای درمان جوش صورت وجود دارد که اصلی‌ترین مشخصه آن‌ها، طبیعی بودن محتویات آن هاست. اما علاوه بر آن‌ها درمان‌های دیگری هم هستند که می‌توانند به رفع لکه‌های جوش و درمان آکنه صورت کمک کنند.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید تقریبا در تمامی محصولات مرتبط با انواع درمان جوش صورت وجود دارد. سالیسیلیک اسید گرد و غبار، سلول های مرده و تقریبا هر ماده دیگری که به تشکیل آکنه کمک می کند را از روی منافذ پوست بر می دارد.

این اسید به کم کردن التهاب و قرمزی جوش هم کمک می کند تا جوش ها و آکنه ها کم‌تر به چشم بیایند و درد حاصل از آن ها را کمی کاهش می دهد. سالیسیلیک اسید برای از بین بردن لکه های حاصل از جوش ها هم سودمند است.

آسپرین حاوی مقدار قابل توجهی از سالیسیلیک اسید است و یکی از انواع درمان جوش صورت با روش های خانگی هم استفاده از همین محصول است. آسپرین را با استفاده از قاشق له کنید تا حالت پودر مانندی به خود بگیرد؛ حالا آن را با آب مخلوط کنید و آن را روی جوش های صورتتان بمالید.

سالیسیلیک اسید را می توان در برخی لوازم آرایشی هم پیدا کرد. هنگام خرید لوازم مورد نیازتان، محتویاتشان را بررسی کنید و به دنبال سالیسیلیک اسید باشید تا در کنار مخفی کردن آکنه ها، التیابشان هم کاهش یابد.

در استفاده از این روش زیاده روی نکنید چراکه استفاده بیش از حد آسپرین و سالیسیلیک اسید روی صورت، موجب ایجاد خارش می شود و پوستتان را قرمز می کند. قبل از استفاده کلی از این محلول، ابتدا آن را روی قسمتی از پوست بمالید تا مطمئن شوید که به این اسید حساسیت ندارید چراکه این روش درمان جوش صورت، پوست را خشک می کند و خارش ایجاد می کند.

رتینوئید

رتینوئید واژه فراگیر تر رتینA و رتینول است که به درمان جوش صورت و خلاص شدن از شر لک های به جا مانده از آکنه های قبلی کمک می کند و در رشد سلول ها و کاهش التهاب پوست تاثیرگذار است. رتینوئید لکه های تیره پوست را روشن تر می کند. رتینوئید ها یکی از بخش های اصلی تجویز های پزشکی هستند.

تاثیر اصلی رتینوئید در ایجاد پوستی یکنواخت است. برای گرفتن نتیجه سریع‌تر باید از رتینA استفاده کرد که نیاز به تجویز پزشک دارد اما تاثیر به مراتب قوی تری نسبت به رتینول دارد. با مشاوره از افراد متخصص می توان بسته به شرایط پوست صورت شما، بهترین درمان را در نظر گرفت.

رتینوئید ها پوست صورت را نسبت به نور آفتاب حساس تر می کنند و اگر رتینوئید در برنامه درمانی شما قرار گرفته، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

لاکتیک اسید

لاکتیک اسید می تواند به آرامی سلول های مرده پوست را از بین ببرد و این به صاف شدن پوست و کاهش لکه های پوستی کمک کند. قبل از استفاده لاکتیک اسید، آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید.

لاکتیک اسید را می توان در سرکه سیب یافت که تهیه آن مقرون به صرفه است و خواص بسیار زیادی دارد و یک درمان طبیعی برای جوش های صورتتان است.

انواع درمان جوش صورت ؛ روش طبیعی

افراد بسیاری از مواد طبیعی در درمان جوش صورت استفاده می کنند اما این روش ها توجیه علمی قابل بحثی دارند و به همین دلیل در استفاده از آن ها دقت کنید. برخی از این راهکار ها ممکن است تاثیر لازم را نداشته باشند یا خارش ایجاد کنند.

در ادامه به برخی از انوع درمان جوش صورت اشاره شده است:

به کاهش التهاب جوش معروف است اما این روغن بسیار قوی است و محلول غلیظ آن، پوست را خشک می کند و خارش ایجاد می کند. به همین دلیل باید غلظت روغن را با استفاده از آب کاهش دهید.

آلوئه ورا التهاب جوش را کاهش می دهد و باکتری ها را از بین می برد. به همین دلیل به رفع لکه ها و درمان جوش صورت کمک می کند. آلوئه ورا در بهبود سریع تر زخم های پوستی هم تاثیرگذار است.

آب لیمو یک رطوبت رسان طبیعی است و به پاکسازی جوش های سر سیاه و از بین بردن لکه‌ها و همچنین روشن شدن پوست صورت کمک می‌کند.

انواع درمان جوش صورت ؛ روش پزشکی

چهار نوع جوش صورت- hudabaeuty
انواع جوش صورت – hudabaeuty

روش های پزشکی انواع مختلفی دارند که به کاهش جوش و از بین بردن لک های ناشی از آکنه ها کمک می کنند. متخصص های پوست با توجه به شرایط و میزان جوش های صورت شما، راهکار های مختلفی برای درمان جوش صورت تجویز می کنند که به طور کلی پنج حالت مختف دارد.

دارو های شیمیایی

متخصص های پوست با توجه به وضعیت جوش ها و پوست شما، دارو های خاصی را پیشنهاد می دهند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ۶ نفر از ۱۰ فردی که از داروی تری کلرواستیک اسید (TCA) استفاده کرده اند، حداقل ۷۰% بهبود را تجربه کرده اند.

اما این برای تمام دارو ها صادق نیست و گاهی اوقات نتیجه دل خواه حاصل نمی شود. مثلا ۲۵٪ افرادی که داروی گلایکولیک اسید را مصرف کرده اند از آن نتیجه نگرفتند. برای نتیجه گرفتن از دارو ها باید با متخصص پوست مشورت کرد تا دارویی متناسب با پوستتان مصرف کنید.

تزریق

این نوع از انواع درمان جوش صورت به این صورت است که متخصص پوست هر چند هفته یکبار تزریقاتی روی پوست انجام می دهد و پس از آن هم شرایط بهبود را بررسی کرده و متناسب با آن شرایط را تغییر می دهد. یک مثال از این تزریقات، کورتیکواستروئید است که شرایط لکه های پوستی را بهتر می کند.

پر کننده های پوستی

در بعضی شرایط ممکن است متخصصان به شما پر کننده های پوستی را پیشنهاد دهند. این پرکننده ها آثار جوش ها را مخفی می کنند اما برخی از آن ها نیاز به تست دارند و در مرحله اول باید مطمئن شد که به آن آلرژی نداشته باشید. پر کننده های پوست اکثرا درمان همیشگی نیستند و جوش های صورت را بین ۶ تا ۱۸ ماه مخفی می کنند. درمان های همیشگی هم وجود دارند که نیازمند مشاوره با متخصص هستند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ به پروسه‌ای گفته می شود که در آن متخصص پوست سوزن های بسیار ریزی را وارد پوست می کند و زخم های کوچکی ایجاد می کند که طی دو تا سه روز رفع می شوند اما در طی این پروسه کلاژن بیشتری نسبت به حالت عادی تولید می شود. کلاژن آثار جوش ها را کمتر می کند و پوست را صاف تر می کند.

البته این روش عوارضی هم دارد. پس از انجام این پروسه ممکن است پوست شما قرمز شود و ملتهب شود. این پروسه دردناک است اما تمام این عوارض پس از مدتی فروکش می کنند.

لیزر

لیزر، پوست صورت را بدون استفاده از موارد شیمیایی لایه برداری می کند و لایه جوان پوست را به نمایش می گذارد. این موضوع به کاهش زخم ها و آثار جوش صورت کمک می کند. این روش برای همه توصیه نمی شود و در بعضی شرایط ممکن است پوست های حساس را تحریک کند. تاثیر این روش هم به پوست و شرایط لکه ها و جوش های شما بستگی دارد.

این متن صرفا برای افزایش اطلاعات شما است و نباید به عنوان یک منبع پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. قبل از انجام هرکدام از روش های بالا با یک دکتر پوست مشورت کنید.

منابع: MEDICAL NEWS TODAY – GLAMOUR – HEALTHLINE