5 روش برای از بین بردن بوی بد لباس پس از رفتن به باشگاه ورزشی

مجله سارابارا – الیاف به کار رفته در لباس های ورزشی از جمله پلی استر به هرچه بهتر تمرین کردن شما کمک می‌کنند و در تمرین های سنگین باشگاه های ورزشی می‌توانند راحتی بیشتری را فراهم کنند. اما یکی از معایب این لباس ها بو گرفتن آنها است که حتی ممکن است پس از شستشو، همچنان بوی بد داشته باشند. سوال اینجاست که چگونه می‌توان بوی بد لباس پس از رفتن به باشگاه ورزشی را رفع کرد؟ برای این کار چندین راه حل وجود دارد.

‌چرا لباس های باشگاهی پس از ورزش بو بدی می‌دهند؟

بسیاری فکر می‌کنند که به بوی بد لباس ها به خاطر تعریق است اما این موضوع درست نیست. تعریق به تنهایی نمی‌تواند علت بوی بد بدن باشد و صرفا شرایط مناسبی را برای باکتری های روی پوست ایجاد می‌کند. باکتری ها در محیط مرطوب رشد می‌کنند؛ به همین دلیل زمانی که شما عرق می‌کنید، به خصوص در نقاطی مانند زیربغل، باکتری شروع به رشد کردن می‌کند.

اصطلاح پزشکی این موضوع برومیدروز است و موضوعی کاملا عادی برای بدن است. در نهایت بوی بد بدن در الیاف لباس نفوذ می‌کند و این همان چیزی است که به خاطرش این متن نوشته شده است. هر جنسی از لباس میزان متفاوتی از بو را جذب می‌‌کند اما بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای لباس هایی را تهیه می‌کنند که جاذب عرق بدن باشند. به این ترتیب رطوبت جذب لباس می‌شود و با وجود خشکی پوست، تمرین کردن برای ورزشکار راحت‌تر خواهد بود. همچنین این لباس ها احتمال جوش زدن و خارش را از بین می‌برند.

اکثر این لباس ها از جنس پلی استر هستند و این جنس بر خلاف اجناس طبیعی، بوی بدن را جذب می‌کنند و به همین دلیل از بین بردن آن سخت‌تر می‌شود. در ادامه به ۵ روش برای از بین بردن بوی بد لباس باشگاه های ورزشی می‌پردازیم.

مراحل از بین بردن بوی بد لباس پس از تمرین‌های باشگاهی و دویدن

اگر شما هم عاشق لباس های ورزشی خودتان هستید و می‌خواهید از وزن کم و راحتی آنها استفاده کنید و به راحتی هم آنها را بشویید و خوشبو کنید، این موضوعات را در نظر بگیرید.

شستشوی لباس را به تاخیر نیاندازید

هرچه سریع‌تر لباستان را بوشیید، بوی کمتری به خودشان جذب می‌کنند و بهتر است که تمام لباس های ورزشی خود را همان لحظه که از باشگاه ورزشی یا دویدن به خانه می‌رسید، تمیز کنید. اگر هم فرصت این کار را ندارید بهتر است در کمتر از ۲۴ ساعت به شستشوی آن یا حداقل خیساندن آن بپردازید تا باکتری‌ها فرصت رشد نداشته باشند.

قبل از خیساندن، شستشو را آغاز کنید

مواد شوینده ای در بازار هستند که قبل از آغاز شستشو روی لباس ریخته می‌شوند تا پروسه شستشو را با کیفیت‌تر و راحت‌تر کنند. مواد شوینده بسیاری برای این موضوع قابل استفاده هستند اما برخی ترجیح می‌دهند که از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده کنند و همچنین اسید موجود در سرکه هم می‌تواند به از بین بردن بوی بد لباس و تمیز شدن راحت‌تر آن کمک کند. همچنین می‌توانید از مواد شوینده صنعتی استفاده کنید که در بازار موجود است.

از مواد شوینده مخصوص لباس های ورزشی استفاده کنید

سعی کنید شوینده هایی را پیدا کنید که مخصوص شستشوی لباس های ورزشی و از بین برنده بوی بد لباس باشند. این شوینده ها ضد عفونی کننده‌های قوی نیستند اما بوی بد تعریق را از بین می‌برند و بعضی از این شوینده ها توانایی از بین بردن لکه های سبز رنگ چمن را هم دارند.

از شوینده هایی که روی از بین بردن بوی بد تمرکز کرده‌اند استفاده کنید

برخی شوینده های مخصوص در بازار هستند که روی از بین بردن بوی بد لباس تمرکز کرده‌اند و اکثر برندها چنین محصولاتی را تولید می‌کنند. این محصولات را می‌توان با خیال راحت در هر ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار داد.

اگر نمی‌خواهید از مواد شوینده شیمیایی زیادی استفاده کنید، می‌توانید به جای این شوینده‌ها، از سرکه استفاده کنید و با اضافه کردن آن می‌توانید به از بین رفتن راحت‌تر بوی بد لباس ها کمک کنید.

خرید شوینده لباس های مخصوص دویدن راه حل مناسبی است

در حال حاضر شوینده لباس های مخصوص دویدن هم در بازار موجود است که کار را بسیار دقیق‌تر انجام می‌دهند و دقیقا برای از بین بردن بوی بد لباس و شستشوی آن طراحی شده‌اند.

مشکل این شوینده ها قیمت بالای آنهاست. این مواد شوینده برای از بین بردن بوی بد لباس حجم کوچکی از فلزاتی مانند نقره و مس را در خود دارند. این فلزات جاذب باکتری ها است و اجازه نمی‌دهد در الیاف لباس بمانند و به همین دلیل بوی بد لباس بهتر از بین می‌رود.

آیا خوشبو کننده ها می‌توانند از بو گرفتن لباس پیشگیری کنند؟

استفاده از خوشبخو کننده ها ممکن است به خوشبو ماندن لباس کمک کند اما این خیلی به بدن و نوع محصولی که می‌خواهید استفاده کنید ربط دارد. از آن جایی که باکتری ها در محیط مرطوب رشد می‌کنند، شما به محصولی احتیاج دارید که از این موضوع جلوگیری کند. این محصولات همان اسپری های ضد تعریق هستند.

اما اسپری های ضد تعریق به تنهایی کار را انجام نمی‌دهند و بهترین کار استفاده از ترکیب این اسپری ها و مواد شوینده برای از بین بردن بوی بد لباس است.

یکی دیگر از دلایل کافی نبودن استفاده از اسپری های ضد تعریق این است که آنها فقط روی برخی نقاط از جمله زیر بغل اسپری می‌شوند و فقط روی یک نقطه متمرکز هستند. همچنین استفاده بیش از حد از این اسپری ها روی لباس لکه ایجاد می‌کند.

در نهایت اگر احساس می‌کنید که در زمان انجام تمرین های ورزشی بیش از حد عرق می‌کنید، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: verywellfit