کفش تاریخی ۲۰۰۰ ساله‌ای که تاریخچه مد و فشن رومانی را بازگو می‌کند

مجله سارابارا – رومانیایی های قدیم مهارت خاصی در زمینه ساخت جاده های طولانی داشتند اما مهارت آن ها به همین جا ختم نمی شود. این افراد در زمینه مد و فشن هم فعالیت می کردند و اخیرا با پیدا شدن کفش تاریخی ۲۰۰۰ ساله، تاریخچه مد و فشن کشور رومانی جالب تر هم می شود.

در آن دوره زمانی، کفش ها علاوه بر حفاظت از پا و گرم نگه داشتن آن ها، بیانگر جایگاه و وضعیت مالی شخص هم بودند. مد و فشن ایتالیا و رومانی در زمینه کفش تاریخی سورپرایز های جالبی دارد و آن ها در زمینه دوخت و دوز کفش های شیک بسیار با استعداد بوده اند.

کفش تاریخی که در موزه سالبرگ آلمان جا خوش کرده، به خوبی نشان می دهد که زنان رومانی قدیم تا چه حد با مد و فشن میانه خوبی داشتند. سالبِرگ یک قلعه رومانیایی است که از استحکامات مرزی دوره خود بوده است. این قلعه بزرگ و روستای نزدیک آن تقریبا ۲۰۰۰ نفر را در خود جایی داده بودند اما به دلایل اقتصادی و سیاسی پس از ۱۵۰ سال، خالی از سکنه شد.
از سال ۲۰۰۵ سالبرگ تحت پوشش یونسکو رفت و تبدیل به موزه شد و اجسامی که در نزدیکی آن جا کشف می شدند را به نمایش می گذاشت. یکی از این وسایل، کفش تاریخی دو هزار ساله است که نسبت به سن و دوره ساخته شدنش، بسیار سالم است.

همانند دیگر کفش های تاریخی رومانیایی، قسمت بالایی کفش چرم است و زیر آن از تعدادی میخ تشکیل شده است. این کفش های تاریخی که بخشی از تاریخچه مد و فشن رومانی است، از سوراخ های متعددی تشکیل شده است.

در تاریخچه مد و فشن رومانی، معمولا کفش بانوان گلدوزی می شدند و توری داشتند یا از الگو های خاصی پیروی می کردند. این کفش ها علاوه بر اینکه توانایی و دقت سازنده آن را به نمایش می گذاشت، بیانگر رفاه و جایگاه زنی که آن را می پوشید هم بود.

این دسته از کفش های تاریخی یک تکه معمولا برای بیرون از خانه کاربرد داشتند اما صندل های سبکی هم ساخته می شدند که فقط مخصوص داخل خانه بودند.

پیدا شدن این کفش تاریخی در آلمان بیانگر قدرت صادرات رومانی و توانایی آن ها در ساختن کفش هایی شیک با استایلی منحصر به فرد بودند که کیلومتر ها دورتر هم به کار گرفته می شدند.
مسئله جالبی که در پیدا شدن این کفش تاریخی به ذهن خطور می کند، شباهت بسیار این کفش قدیمی ۲۰۰۰ ساله با محصولات مدرنی است که امروزه در فروشگاه ها خرید و فروش می شوند.

منبع: mymodernmet