چطور استرس را تبدیل به دوست خود کنیم

استرس برای ما مفید است اگر …

stress استرس باعث می شود قلب شما تند بزند، تندتر نفس بکشید و پیشانی شما عرق کند. استرس به عنوان یک دشمن بهداشت عمومی تبدیل شده است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که استرس فقط در صورتی ممکن است برای شما مضر باشد که معتقد باشید چنین است. کلی مک گونیگال، روانشناس، در اینباره می گوید که استرس را مثبت ببینیم و مکانیسم ناشناخته ای برای کاهش استرس را به ما معرفی می کند که آن ارتباط با دیگران است.

آیا استرس شما رو مریض می کند و ریسک ابتلا به بیماری رو بالامیبرد؟​

برای سالها به مردم میگفتیم که استرس شما رو مریض می کند و ریسک ابتلا به بیماری رو بالامیبرد و استرس را به یک دشمن تبدیل کرده بودیم، اما حالا باید نگرشموان نسبت به استرس را تغییر بدهیم. در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شد، ۳۰ هزار نفر برای ۸ سال مورد تحقیق قرار گرفتند از مردم سوال می شد که در سال گذشته چقدر استرس رو تجربه کردید؟ و سوال شد که آیا استرس برای سلامتی شما مضر هست؟ بعد به آمار فوت شدگان در سال گذشته مراجعه شد و متوجه شدند که: افرادی که استرس زیادی داشتن ۴۳% ریسک بیشتری در مواجه با خطر مرگ داشتند. اما این فقط مربوط به افرادی میشد که معتقد بودن استرس برای بدن مضر هست. اما افرادی که استرس زیادی رو تجربه کرده بودن اما معتقد بودن که استرس مضر نیست و باعث مرگشان نمی شود، زنده ماندند. اما در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیده اند که استرس ۱۸۲۰۰۰ آمریکایی را نکشت، بلکه اعتقاد این افراد که استرس آنها رو خواهد کشت آنها را از بین برد. پانزدهمین علت مرگ در آمریکا مرگ ناشی از استرس هست اما اگر نحوه ی تفکر خودمان را درباره استرس تغییر دهیم سالم تر خواهیم موند و اگر تفکرمان را در مورد استرس عوض کنیم واکنش بدنمان هم تغییر خواهد کرد. استرس

وقتی استرس میگیریم چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

استرس باعث افزایش تپش قلب می شود و این نشان دهنده این است که به قلب اکسیژن بیشتری می رسدپس آنچه مهم است نگرش ما و دیدگاه ما نسبت  به استرس است. اما دفعه بعد که استرس گرفتید به این فکر کنید که بدن من ساخته شده تا به من کمک کند که این چالش را بگذرانم و اگر به این باور داشته باشیم بدن ما سالم تر خواهد ماند. اما استرس باعث اجتماعی شدن ما میشود، اینکه چطور توضیح میدهیم: وقتی در مورد استرس صحبت می کنیم باید در مورد هورمون اکسی توسین صحبت کنیم. هورمون اکسی توسین بسیار اعتیاد آور هست و یک اسم و لقب خوبی به نام هورمون نوازش دارد، به این دلیل که وقتی کسی رو بغل می کنیم ترشح میشود. اکسی توسین یک هورمون عصبی است که غرایز اجتماعی مغز ما رو به خوبی تنظیم می کند. باعث تقویت روابط اجتماعی میشود و اکسی توسین باعث می شود تمایل به تماس فیزیکی با دوستان و خانواده خود  داشته باشید و همدلی شما را افزایش می دهد و حتی باعث تمایل بیشتر شما برای کمک و پشتیبانی از افرادی که به آنها علاقه دارید، می شود اما خیلی از آدم ها هستند که متوجه آکسی توسین نیستند که این یک هورمون استرس است. غده هیپوفیز شما این موارد را به عنوان بخشی از پاسخ استرس پمپ می کند و این همان جوابی است که آدرنالین به استرس شما می دهد و آکسی توکسین در نتیجه استرس شما ترشح میشود. استرس به شما کمک میکند تا وقتی کسی به کمک و پشتیبانی شما نیاز دارد سریع حرکت کنید، وقتی زندگی سخت میشود استرس به شما کمک می کند تا بفهمید چه آدم هایی پشتیبان شما هستند و به شما اهمیت میدهند.

آیا شناخت این بخش باعث میشود که فکر کنیم استرس باعث سلامتی میشود؟

اکسی توسین فقط روی مغز تاثیر نمی گذارد، بلکه روی تمام بدن تاثیر گذار است و بخشی از تاثیرات ان محافظت از سیستم قلبی و عروقی شما است، این یک ضد التهاب طبیعی است. همچنین به رگ های خونی شما کمک می کند تا در هنگام استرس آرام باشید. اما اثر مورد علاقه من روی بدن در واقع روی قلب است. قلب شما گیرنده های این هورمون را دارد و اکسی توسین به سلول های قلبی کمک می کند تا هرگونه آسیبهای ناشی از استرس را بازسازی کنند.این هورمون استرس قلب شما را تقویت می کند. و نکته جالب این است که همه این مزایای فیزیکی اکسی توسین با تماس اجتماعی و حمایت اجتماعی  افزایش می یابد. پس وقتی برای حمایت کسی دست دراز کردید و یا کسی حمایتتان کرد، هورمون بیشتری ترشح می کنید و در نتیجه شما سالم تر هستید. پاسخ استرس شما مکانیزمی داخلی برای تحمل استرس دارد و این مکانیسم ارتباط انسانی است. یک مطالعه دیگری انجام شده که در این مطالعه حدود ۱۰۰۰ بزرگسال در ایالات متحده ارزیابی شده اند که ۳۴ تا ۹۳ ساله بوده اند و این ارزیابی با این سوال شروع شد که در طول سال گذشته چقدر استرس داشتید؟ همین طور سوال شد چقدر زمان برای کمک به همسایگان، دوستان خود قرار دادید؟ و سپس آنها از سوابق عمومی برای پنج سال آینده استفاده کردند تا بفهمند چه کسی خواهد مرد؟ هر تجربه زندگی پر استرس، مانند مشکلات مالی یا بحران خانوادگی،۳۰ درصد خطر مرگ را افزایش می دهد، اما در مورد همه صادق نیست افرادی که وقت خود را برای مراقبت از دیگران صرف می کردند، از این قاعده مستثنا بودند، مراقبت باعث ایجاد انعطاف پذیری می شود. اینکه چگونه فکر می کنید و چگونه عمل می کنید می تواند تجربه استرس شما را تغییر دهد. وقتی تصمیم می گیرید پاسخ استرس خود را مفید بدانید، شما بیولوژی شجاعت را انتخاب می کنید و وقتی تصمیم میگیرید که با دیگران ارتباط داشته باشید، شما تحمل کردن را انتخاب می کنید.

حالا این همه استرس چه کمکی به زندگی من می کند؟

استرس این امکان را به ما می دهد تا به قلبمان دسترسی داشته باشیم، قلبی که شادی را معنی می کند و باعث ارتباط برقرار کردن با بقیه مردم می شود و بله قلب تپنده شما، سخت کار می کند تا به شما قدرت و انرژی بدهد و وقتی انتخاب می کنید که استرس داشته باشید می توانید به خود اعتماد کنید تا از پس چالش های زندگی برآیید ویادآوری می کند که شما مجبور نیستید به تنهایی با آنها روبرو شوید.