٧ میوه‌ای که روی پوست صورت شما معجزه می‌کنند!

مجله سارابارا – حتماً برایتان پیش آمده که جلوی آیینه قرار گرفته باشید و کم کم چشمتان متوجه ایراداتی شود که پوست شما را تحت تأثیر قرار داده. در این میان پوست صورت بیشتر از دیگر قسمت‌های بدن مورد توجه قرار می‌گیرد و با آسیب‌های بیشتری هم مواجه می‌شود. از جوش‌های دوران بلوغ تا چین و چروک‌های دور چشم، همگی پوست صورتتان را با پستی و بلندی‌هایی مواجه می‌کنند و می‌توانند تا مدت‌ها ذهن شما را درگیر کنند.

پوست اهمیت بسیاری دارد و وظایفش هم مهم و غیر قابل انکار است. پوست از ورود میکروب ها و انواع مریضی ها به بدن جلوگیری می کند و در حس لامسه و کنترل دمای بدن کمک رسان است. با در نظر گرفتن این خاصیت ها، رسیدگی و سالم نگه داشتن آن، اهمیت زیادی پیدا می کند. داشتن یک رژیم سالم و کمی هم عادت های غذایی مرتبط با آن، می تواند این عضو را به بهترین حالت ممکن برساند. این ۷ میوه ای که در ادامه به شما معرفی می کنیم، تاثیر غیر قابل انکاری روی پوستتان خواهند داشت.

۱. انار

انار می تواند چین و چروک پوست صورت را از بین ببرد
انار می تواند چین و چروک پوست صورت را از بین ببرد

انار، یک میوه درختی با دانه های قرمز و گاهی سفید بوده و کشورمان ایران، بزرگ ترین تولید کننده انار در جهان است. نوشیدن آب انار به معنی جذب حجم قابل توجهی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است. این جادوگر پوست صورت می تواند چین و چروکی که در طی زمان تشکیل شده اند را از بین ببرد و با باز کردن رگ ها و دفع سموم بدن، از پوستتان به بهترین نحو ممکن محافظت کند. انار می تواند آسیب های تابش مستقیم آفتاب به پوست صورت را کاهش دهد و به تولید سلول های پوستی می پردازد تا به صورت طبیعی، چین و چروک های پوست از بین بروند و در نهایت با تولید کلاژن پوست صورت شما را جوان تر می کند. 

۲. موز

موز به شادابی پوست صورت کمک می کند
موز به شادابی پوست صورت کمک می کند

چه از طعمش خوشتان بیاید چه نه، موز باید در رژیم شما حضور داشته باشد، این میوه حاوی آمینو اسید است که به شادابی پوست صورت کمک می کند و از شما در برابر باکتری و جوش محافظت می کند؛ همچنین پتاسیم موجود در آن به آبرسانی پوست های خشک کمک می کند. حواستان باشد که پوست موز را دور نیندازید چون مالش آن روی پوست صورت می تواند آن را روشن تر کند. موز میوه بی ضرری است اما در بعضی شرایط می تواند برای افرادی که دستگاه گوارشی حساسی دارند، دردسر ساز باشد. موز، قند نسبتا زیادی دارد و مصرف آن برای افراد دیابتی توصیه نمی شود.

۳. هندوانه

بخش جدایی ناپذیر یلدا، هندوانه
بخش جدایی ناپذیر یلدا، هندوانه

جشن شب یلدا، یکی از قدیمی ترین مناسبت های ایرانیان است و بخش جدایی ناپذیر آن هم هندوانه است. این میوه آبکی، پوست صورت شما را شاداب می کند. هندوانه به طور طبیعی خستگی و بی حالی را از بین می برد. وقتی بعد از یک روز خسته کننده به خانه برمی گردید، بهترین راه برای سر حال شدن پوست صورت، خوردن هندوانه است. این میوه قرمز حاوی کاروتن است که سرعت پیر شدن پوست را کم می کند. با خوردن مکرر این میوه، احتمال تاول زدن پوست کم تر می شود.

۴. پاپایا

ماسک پاپایا روند پیری پوست صورت را کند تر می کند
ماسک پاپایا روند پیری پوست صورت را کند تر می کند

تجمع رنگدانه ها مشکل جدی است که می تواند برای خیلی ها یک دغدغه اساسی باشد. پاپایای له شده به صاف شدن پوست صورت های زبر کمک قابل توجهی می کند. بعضی ها از سن های نسبتا پایینی پوستشان چروک می شود که اعتماد به نفسشان را کاهش می دهد چراکه دائما ذهنشان را درگیر خود می کند. ماسک پاپایا می تواند پروسه چروک شدن پوست را کنترل کند و مشکل رنگدانه ها را بهتر کند. پاپایا گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و در کشورمان به صورت عمده تولید نمی شود، به همین دلیل شاید پیدا کردن آن کمی سخت باشد.

۵. کیوی

کیوی چسبناکی پوست صورت را کمتر می کند
کیوی چسبناکی پوست صورت را کمتر می کند

کیوی حامل امگا ۳ و اسیدهای چرب است که از پوست صورت در برابر میکروب ها حفاظت کرده و از امراض پوستی و شل شدگی آن جلوگیری می کند. همچنین این میوه سرشار از ویتامین C است که در تولید کلاژن موثر است و همچنین سطح چربی پوست صورت شما را کنترل می کند تا چسبناکی آن را کاهش دهد. وجود ویتامین C علاوه بر پوست، به سیستم ایمنی و گوارش بدن هم کمک می کند.

۶. پرتقال

پرتقال قاتل جوش های سر سیاه است
پرتقال قاتل جوش های سر سیاه است

پرتقال قاتل جوش های سر سیاه است و خوردن آن یکی از بهترین راه های از بین بردن این نوع جوش هاست. البته آب پرتقال هم فواید خاص خود را دارد که مهم ترین آن روشن تر کردن پوست صورت شما است و البته لکه ها و جوش ها را هم از بین می برد. پس با خوردن یا نوشیدن پرتقال به صورت روزانه، پوست صورتتان را روشن تر کنید.

۷. سیب

سیب به دفع چربی های پوست صورت کمک می کند
سیب به دفع چربی های پوست صورت کمک می کند

همه از خواص سیب مطلعیم، سیب موجب درخشانی و روشن تر شدن هر چه بیشتر پوست می شود و در برابر برنزه شدن آن مقاومت می کند. این خواص مطرح شده نشان می دهد که سیب یکی از بهترین اغذیه ها برای روشن تر کردن پوست است. سیب همچنین در دفع چربی های پوستتان هم موثر است.

در نهایت

میل کردن میوه های بالا به شما کمک می کنند پوستی شفاف داشته باشید اما در کنار آن ها، خوراکی هایی وجود دارند که مصرفشان می تواند به پوست آسیب بزنند. وجود این خوراکی ها در رژیم شما می تواند به ایجاد جوش بیانجامد و شما را به مرحله اول بازگرداند. پس به همان اندازه که به خوردن میوه های ذکر شده اهمیت می دهید، به پرهیز از زیاده روی در خوردن این خوراکی ها هم اهمیت بدهید. همگی ما تا حد زیادی با این دسته از خوراکی ها آشنایی داریم، شکلات، مغز ها و لبنیات از جمله این مواد غذایی هستند.

خشکی پوست صورت هم جزو مواردی است که می تواند به آن آسیب برساند و پیری پوست را به همراه داشته باشد. پس یکی دیگر از مواردی که باید از آن دوری کرد، خشکی پوست صورت است و پیشنهاد می شود که همواره یک کرم مرطوب کننده در کیفتان باشد.

نمی توان از میوه های نام برده انتظار نتیجه ای یک روزه را داشت و این میوه ها در دراز مدت تاثیر خود را نشان می دهند. در ضمن همیشه وقت گرفتن از یک متخصص بهترین نتیجه ممکن را به همراه دارد.

منبع: practo