علائم کم آبی بدن چیست و چگونه کم آبی بدن را از بین ببریم؟

مجله سارابارا – آب حدود ۶۶٪ از وزن بدن شما را تشکیل می‌دهد و انسان نمی‌تواند بیش از دو روز بدون آن زندگی کند. تمام اعضا و سلول های بدن به آب متکی هستند.

اگر بدن شما دچار کم آبی باشد، نمی‌تواند عملکرد همیشگی خود را حفظ کند. نوشیدن مایعات و استفاده از خوراکی هایی که مایعات زیادی داشته باشند در تامین آب مورد نیاز بدن به شما کمک می‌کنند. در بعضی شرایط خاص، بدن انسان بیش از حد معمول آب از دست می‌دهد. علت کم آبی بدن می‌تواند مواردی مانند فعالیت جسمانی بالا، تعریق، دیابت یا اسهال و استفراغ باشد.

این موجب بی نظمی الکترولیت در بدن شده و منجر به کم آبی بدن می‌شود.

بسیاری از ما نسبت به کم آبی بدن بی توجه هستیم اما درک علائم کم آبی بدن و جلوگیری از کمبود آن، برای سلامت عمومی انسان اهمیت زیادی دارد. در ادامه به چند مورد از نشانه ها و علائم کم آبی بدن می‌پردازیم:

سردرد

سردرد می‌تواند یکی از علائم کم آبی بدن باشد. زمانی که میزان آب بدن کاهش می‌یابد، مایعاتی که مغز شما را در بر می‌گیرند هم کاهش می‌یابند و این موجب ایجاد سردرد می‌شود. علاوه بر آن، کم آبی بدن میزان اکسیژن و خون ورودی به مغز را هم کاهش می‌دهد.

یک تحقیق در رابطه با سردرد، به عوامل مختلف ایجاد میگرن پرداخته و کم آبی را یکی از عوامل آن دانسته است. به همین دلیل اگر سردرد دارید و حدس می‌زنید که بدنتان کم آب است، یک لیوان آب بنوشید.

تمرکز نداشتن

از آنجایی که ۹۰% مغز انسان از آب تشکیل شده است، عدم تمرکز می‌تواند یکی از علائم کم آبی بدن باشد. کمبود آب بدن روی حالت روحی و حافظه شما اثر می‌گذارد. علاوه بر تمرکز، فراموشی و مشکل در برقراری ارتباط با دیگران هم می‌توانند از علائم کم آبی بدن باشند.

علائم کم آبی حتی در مقادیر کوچک هم خودشان را نشان می‌دهند و اگر بدن شخصی کم آب باشد، عملکرد ذهنی ضعیف تری دارد و سخت‌تر می‌تواند تصمیم‌گیری کند. این افراد معمولا دچار اضطراب و خستگی بیشتری هم می‌شوند.

خشکی و بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی دیگر از علائم کم آبی بدن است. با کم شدن آب بدن، بزاق دهان کمتری تولید می‌شود؛ بزاق دهان حاوی آنتی باکتری است و در صورت کمتر شدن آن، رشد باکتری ها در دهان افزایش می‌یابد و بوی بد دهان تشدید می‌شود.

هوس کردن غذا

شاید یکی از عجیب ترین علائم کم آبی بدن هوس کردن غذا باشد. زمانی که بدن شما دچار کمبود آب شده باشد، مغز به اشتباه سیگنال گرسنگی می‌دهد در حالی که احتمالا شما صرفا تشنه هستید. هوس کردن غذایی که حاوی نمک باشد احتمالا به دلیل کم شدن آب و الکترولیت های بدن است. یکی از بهترین مایعات برای از بین بردن کم آبی در این شرایط، ترکیب آب با یک لیمو تازه و یک قاشق چایی خوری نمک است.

در برخی افراد، هوس کردن غذاهای شیرین هم می‌تواند از نشانه های کم آبی باشد. در این شرایط بدن شما در تولید گلیکوژن با مشکل مواجه شده است. برای از بین بردن این مسئله به سراغ غذا های طبیعی از جمله پاپایا، هندوانه و توت بروید.

مراجعه کمتر به دستشویی

این یکی از ملموس ترین علائم کم آبی بدن است. مراجعه کمتر به دستشویی و تغییر رنگ ادرار از نشانه های کم آبی بدن است. در شرایط عادی انسان باید ۴ تا ۷ بار به دستشویی مراجعه کند. اگر میزان مراجعه شما کمتر از این میزان باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید چراکه انسان به وسیله ادرار، سموم بدن را دفع می‌کند و عادی نبودن این موضوع می‌تواند خطرناک باشد.

چگونه کم آبی بدن را رفع کنیم؟

حالا که با علائم کم آبی بدن آشنا شدید، باید با راهکارهای رفع آن هم آشنا شوید. در ادامه به چند مورد از روش های رفع کم آبی بدن می‌پردازیم:

  • میزان مصرف آب و نوشیدنی های دیگر را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
  • هر روز صبح پس از بیدار شدن یک لیوان آب با دمای معمولی بنوشید و قبل از هر وعده غذایی هم یک لیوان آب بنوشید.
  • اگر سرتان خیلی شلوغ است و نوشیدن آب را فراموش می‌کنید، از یک برنامه و اپ هایی استفاده کنید که نوشیدن آب را به شما یادآوری می‌کنند.
  • همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید.
  • در کنار نوشیدن آب، غذا هایی که مایعات زیادی دارند را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.
  • از نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند دوری کنید.
  • زمانی که بیمار هستید، آب بیشتری بنوشید.

در نهایت اگر علائم کم آبی شما شدید است یا مرتبا این علائم را تجربه می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منابع: sportsmedicineweeklyhealthline